Hej,
Vi har rivit ut det gamla köket och väggen bakom blev så ojämn och trasug så vi tänkte att vi gör om den också. Det var inte så lätt som vi trodde, sitter som berget och fuktspärren? Till isoleringen går också sönder. Har någon här tips på hur vi kan lösa detta på enklast möjliga sätt? Ojämn och skadad köksvägg efter rivning, med synlig isolering och fuktspärr; verktyg synliga på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med skada, uppenbar isolering och trasig yta i köksrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Man brukar inte ha fuktspärr i kök, det blir inte blött bakom kaklet.

Det ser ut som någon sorts träbaserad skiva och det kan vara enklast att byta ut sådana för att få en slät vägg. Sådana skivor brukar vara spikade eller skruvade i reglar. Eller så sätter man en gipsskiva ovanpå. Men om man ska kakla så brukar det inte göra så mycket om det finns små skador i skivan.

BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar inte ha fuktspärr i kök, det blir inte blött bakom kaklet.

Det ser ut som någon sorts träbaserad skiva och det kan vara enklast att byta ut sådana för att få en slät vägg. Sådana skivor brukar vara spikade eller skruvade i reglar. Eller så sätter man en gipsskiva ovanpå. Men om man ska kakla så brukar det inte göra så mycket om det finns små skador i skivan.
Vi kommer inte kakla utan sätta en väggskiva mellan skåp och diskbänk samt en bit upp. Den lilla del av väggen som kommer synas kommer vi att måla. Hur är det att sätta en sån skiva om väggen inte är helt hel?

RoTe
Varför inte riva skivorna och sätta upp något som tål att skruva kök i och sedan gips på det? Löser dina problem och gör monteringen av kök enkel.

RoTe RoTe skrev:
Varför inte riva skivorna och sätta upp något som tål att skruva kök i och sedan gips på det? Löser dina problem och gör monteringen av kök enkel.
Skivorna som sitter där nu håller ju ett kök eftersom det har varit ett kök där tidigare 🙂
Men man vill ju göra så lite som möjligt för att ändå få det snyggt och korrekt utifrån både tid- och prisperspeltiv

RoTe
M marriew skrev:
Skivorna som sitter där nu håller ju ett kök eftersom det har varit ett kök där tidigare 🙂
Men man vill ju göra så lite som möjligt för att ändå få det snyggt och korrekt utifrån både tid- och prisperspeltiv
Ja men skivorna är ju inte så lite skadade... Men visst, smacka på gips över hela då... Så får du väl leva med att vissa delar inte kommer vara homogena.

Ser ut att vara en blandning av spånskiva, osbskiva och masonit
Jag hade satt nya skivor över

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
BirgitS
M marriew skrev:
Vi kommer inte kakla utan sätta en väggskiva mellan skåp och diskbänk samt en bit upp. Den lilla del av väggen som kommer synas kommer vi att måla. Hur är det att sätta en sån skiva om väggen inte är helt hel?
Jag känner inte till väggskivor men det borde stå en del om det i monteringsanvisningen.
Målning är ju krävande när det gäller underlaget, måste ju vara helt slätt.
6 mm tjock renoveringsgips kanske där det ska målas?
M marriew skrev:
Var köket skruvat eller spikat och i vad?
Ett köksskåp är tungt så det måste sitta i något som klarar vikten.

Ossian K Olsson
M marriew skrev:
Hej,
Vi har rivit ut det gamla köket och väggen bakom blev så ojämn och trasug så vi tänkte att vi gör om den också. Det var inte så lätt som vi trodde, sitter som berget och fuktspärren? Till isoleringen går också sönder. Har någon här tips på hur vi kan lösa detta på enklast möjliga sätt? [bild][bild]
Jag hade liknande förutsättningar i ett kök jag gjorde om. Jag valde att sätta nya OSB skivor och sen gips över. Det blev jättebra så det kan jag rekommendera.

• Gilla
marriew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.