697 läst · 6 svar
697 läst
6 svar
Ny undercentral eller bygga ut befintlig?
Hej,
Skulle uppskatta lite input från andra kunniga i detta forum!
Ska under våren bygga en bod (utan värme) och i framtiden ett växthus där jag vill ha lite el (totalt 4-5 uttag och lite belysning). Tanken är att utgå från garagets undercentral som har en 20 mm flexslang fördragen ut.
Dock ställer förutsättningarna till det lite. En 20-slang kombinerat med avståndet på 90 m till bod plus 20 m till växthus gör att jag får en ganska lång kabelförläggning och blir aningen begränsad i mm².
Min tanke är att förlägga ACEFLEX Pure 5G2,5 (har 100 m liggande) till boden och installera en ny liten undercentral inkl. jordfelsbrytare med 6A Dvärgbrytare med B-karakteristik och därifrån säkra av ev. framtida växthus.
Är jag rätt ute eller borde jag bygga ut/om den befintliga centralen i garaget? (Befintlig central i garaget är dock tyvärr helt full)
Hur skulle ni ha gjort?
Tacksam för synpunkter/input!
Skulle uppskatta lite input från andra kunniga i detta forum!
Ska under våren bygga en bod (utan värme) och i framtiden ett växthus där jag vill ha lite el (totalt 4-5 uttag och lite belysning). Tanken är att utgå från garagets undercentral som har en 20 mm flexslang fördragen ut.
Dock ställer förutsättningarna till det lite. En 20-slang kombinerat med avståndet på 90 m till bod plus 20 m till växthus gör att jag får en ganska lång kabelförläggning och blir aningen begränsad i mm².
Min tanke är att förlägga ACEFLEX Pure 5G2,5 (har 100 m liggande) till boden och installera en ny liten undercentral inkl. jordfelsbrytare med 6A Dvärgbrytare med B-karakteristik och därifrån säkra av ev. framtida växthus.
Är jag rätt ute eller borde jag bygga ut/om den befintliga centralen i garaget? (Befintlig central i garaget är dock tyvärr helt full)
Hur skulle ni ha gjort?
Tacksam för synpunkter/input!
Gör gärna detta först i ett uttag nära elcentralen du tänkt utgå från: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/
Om du ska ha 2.5mm2 till matande UC så måste du även säkra av den innan i garagecentralen.
Så då åker du ändå på en till kapsling eller byta ut den befintliga till en större och då kanske det är vettigare att strunta i den ”nya” ucn i boden?
Så då åker du ändå på en till kapsling eller byta ut den befintliga till en större och då kanske det är vettigare att strunta i den ”nya” ucn i boden?
Tack för input! Självklart säkrar jag av 2,5mm2 från UC och med lite jox kanske den får plats utan att jag behöver byta hela UCn. Behöver kika lite på förimpedansen, dock så kommer Eon byta inkommande kabel i vår. Med andra ord kommer jag ligga lite lågt tills det är gjort.
Här finns dock kanske möjlighet att nyttja 433.2 i elinstallationsreglerna om placering av överlastskydd för den utgående ledningen till bodan.
Ett överlastskydd kan placeras var som helst längst en ledning om det inte finns några avstick så länge ledningen är kortslutningsskyddad längst ut (Ikmin) av överliggande skydd. Detta behöver kontrolleras.
I så fall kan överlastskyddet tekniskt sett placeras i bodan.
Tanken bakom det var ifall garagets central är helt full. Det kanske finns plats att lägga dubbelt på huvudbrytaren i garaget eller liknande komponent.
Bara en tanke.
Ett överlastskydd kan placeras var som helst längst en ledning om det inte finns några avstick så länge ledningen är kortslutningsskyddad längst ut (Ikmin) av överliggande skydd. Detta behöver kontrolleras.
I så fall kan överlastskyddet tekniskt sett placeras i bodan.
Tanken bakom det var ifall garagets central är helt full. Det kanske finns plats att lägga dubbelt på huvudbrytaren i garaget eller liknande komponent.
Bara en tanke.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 215 inlägg
Överlast är knappast ett problem här, utan det är skyddet mot kortslutning som troligen kräver en säkring i garaget.
Det dåliga förhållandet mellan längd och area gör att utlösningsvillkoret blir ett stort problem om du inte har väldigt bra värden i garage-centralen.
Har du någon koll på förimpedans och ik3 i din anläggning?
Har du någon koll på förimpedans och ik3 i din anläggning?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man sätta nytt kök på cortex golv eller inte? Varför?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny snöslunga, Husqvarna ST 224 eller Toro 724 QXE CE?
Trädgårdsmaskiner -
Bosch tvättmaskin luktar bränt, laga eller köpa ny?
Vitvaror -
Utöka befintlig central eller planera för ny undercentral?
El -
Dra vidare flera VP-rör till kök i tillbyggnad, eller ny undercentral istället?
El