Skall byta det gamla undercentralen till nytt. På nya undercentralen så får nedersta raden input från en växelriktare (bryter även pen där) 10kw, sedan skall översta raden få en fördelningsplint som kommer ifrån nedre jordfelsbrytare. Min fråga: ser ni någon anledning att ha kvar den gamla stora huvudströmbrytaren? (Garo Ks 380). Jag skall även ta bort den gamla elmätaren. Den översta raden får matning ifrån huvudcentral. Märkning om dubbla matningar skall upp

• Ny elcentral med brytare och mätare monterade, olika kablar anslutna och tydlig märkning. Översta raden fördelning, understa för input från växelriktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppna luckor visar säkringar, kablar och en gammal elmätare. Undercentralens komponenter syns tydligt vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pederwa skrev:
Skall byta det gamla undercentralen till nytt.
Är det lådan längst till höger på bild?
P pederwa skrev:
På nya undercentralen så får nedersta raden input från en växelriktare
Det är alltså en växelriktare för solceller som endast matar ut ström parallellt med nätet? Det är avgörande för att öht ge några svar.
P pederwa skrev:
(bryter även pen där)
Nej man bryter aldrig PEN. Men jag se ratt du bryter N, det är ok men spelar troligen ingen större roll.
P pederwa skrev:
sedan skall översta raden få en fördelningsplint som kommer ifrån nedre jordfelsbrytare.
Är det huvudcentralen som sitter i mitten på bild 2? Varför matar du inte in solcellerna där?
P pederwa skrev:
Min fråga: ser ni någon anledning att ha kvar den gamla stora huvudströmbrytaren? (Garo Ks 380).
Vad betjänar den då? Det ser nästan ut som om den sitter före mätaren? Man ska kunna frånskilja valda delar av anläggningen. Solcellerna, förbrukardelen etc. Har du dessa brytare?
P pederwa skrev:
Jag skall även ta bort den gamla elmätaren.
Röd ring? Var har du din nya elmätare då?
P pederwa skrev:
Den översta raden får matning ifrån huvudcentral. Märkning om dubbla matningar skall upp
Varför? Jag antar du menar de normala skyltarna som för solceller?

Jag saknar överströmsskydd vid inmatningen från växelriktaren, och ev överströmsskydd för delar av anläggningen som kan matas från både nät och solceller.

Det är lite oklart vad som ska sitta kvar och vad som ska bort. Om den övre centralen är en bild på den nya undercentralen så tycker jag att den är för liten. Jag ser en elmätare med modbus-interface. Man kanske vill ha mer modbus och en modbus till ethernet brygga och så rinner det iväg 5 modulplatser till med saker.

Gällande den gamla huvudströmbrytaren så kanske den är trevlig att ha gällande anslutning till den gamla kabeln, den kan ju inte bli längre och om man skarvar den i en dosa kan man ju lika gärna ha kvar huvudbrytaren om den är i bra skick. Sen så kan den ha en funktion genom en tydlig brytare för elen från solcellerna. Vissa nätbolag skall ha en extern sådan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.