Jag har diskuterat service på vår gamla MORA diskbänksblandare i en annan tråd här.

Nu har jag insett att Mora har lagt ner tillverkningen av reservdelar till min blandare så jag måste köpa en ny av liknande utförande. Då har jag hittat en FM-Mattsson blandare som väldigt mycket liknar den vi fått problem med.
Den heter SILJAN och ser ut så här:
1787645552506.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kan köpas on-line på flera ställen (med samma pris!), så jag tänkte köra med den.

Men då uppstår ett problem med montaget:
Vårt hus byggdes 1977 och vi bytte till den befintliga blandaren när vi skaffade en diskmaskin under diskbänken, för bra många år sedan.
Den har alltså ett vred för vattnet till diskmaskinen och 3 anslutningar för varmt/kallt/diskmaskin.
Inkopplingarna under diskbänken är 10 mm kopparrör som skarvar mot de kopparrör som ingår i blandaren. Inga ballofix avstängningsventiler finns heller.
Så montaget är inget för en amatör som jag...

Där man kan köpa blandaren on-line (den finns inte att se på hos Bauhaus/Hornbach etc) finns det även länk till att beställa montage men det förutsätter att diskbänken har ballofix-avstängning och inkoppling etc enligt modern standard....
Det har inte vi, så nu undrar jag hur man kan ordna monteringen av den nya blandaren så att det blir gjort enligt nuvarande standard med ballofix-ventiler och flexibla slangar?
Dvs: Hur hittar man en montör som kan åta sig detta jobb i Järfälla?

B Bo Berglund skrev:
Hur hittar man en montör som kan åta sig detta jobb i Järfälla?
Första bästa rörmokare fixar det, sen kan dom ju va lite kinkiga med att montera vad andra köpt in så kolla det före beställning.

Jag kontaktade den monteringsfirma (Hemfixarna), som var nämnd på Hornbachs sida för Siljan-blandaren.
De ville ha bilder på installationens nuvarande status, därefter skulle de återkomma med besked.
Så jag dokumenterade diskbänken och rördragningarna och skickade in det.
Jag väntar fortfarande på svar och om det är OK så tar jag det och köper blandaren från Hornbach.
De hade också en del dokumentation (brux och montage) som jag laddat ner, men jag vill helst inte försöka montera själv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.