sorry för en lite flummig beskrivning! Vi vart tvungna att köpa ny TV, då den gamla LCD-TV (HD) gav upp i början av december. Väntade till mellandagsrean och lyckades hitta en Oled-tv till ett ännu bättre pris än den redan prissänkta, som vi hittade innan rean. Det blev en bättre 4K variant, med massa finesser. Bilden är riktigt bra- ett stort lyft jämfört med den gamla LCD, som var 8 år gammal.

Nu till frågorna- eller resonemanget! Hur optimeras de egna digitala TV-abonnemangen? Idag har vi avtal med tv-operatör, som har ett utbud av olika abonnemang via 2 två digitalboxar (tvillingabonnemang +90 kr i månaden), där det är en blandning av HD-material och vanligt SD-material. I många fall går det inte köpa till HD-kanaler istället för SD, utan då måste man köpa till dyra paket i storleksordning +500 kr i månaden. Har fiber (100 mbit in), vilket vi tycker räcker till, går att uppgradera i steg till Gbit om så önskas. Spelar inte! Vi kan spela upp 4K-material utan problem och de "apparna" som finns att ladda ner till TV:n, typ SVT och TV4 ger lika bra bild som när vi tittar direkt från vårt abonnemang. Kan det vara så att vi får lika bra bildkvalitet och möjligen billigare är köpa till olika kanalerna som önskas? Varianterna på hur allt ska lösa är många och är en rätt strulig matris. Är det någon av er som provat och kanske kan ge lite ledning i frågan (om frågan går att förstå?)

Jag har gått över helt till att streama innehåll. Kör man Netflix så har dom en hel del 4K innehåll. Men om jag vill titta på SHL så har CMORE ingen app till Android TV så då får jag köra via chromecast funktionen och den sändningen har sämre upplösning än HD bilden via satellit.

Skönt med on demand att slippa bry sig om att passa tider :)
Streaming abonnemangen brukar också vara billigare än linjär TV

J
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag har gått över helt till att streama innehåll. Kör man Netflix så har dom en hel del 4K innehåll. Men om jag vill titta på SHL så har CMORE ingen app till Android TV så då får jag köra via chromecast funktionen och den sändningen har sämre upplösning än HD bilden via satellit.

Skönt med on demand att slippa bry sig om att passa tider :)
Streaming abonnemangen brukar också vara billigare än linjär TV
De har faktiskt lagt in även Android TV sen nån vecka:

https://www.cmore.se/artiklar/vanliga-fragor/41/pa-vilka-enheter-kan-jag-streama-c-mores-utbud/

• Älska
Rabbithole
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.