larsbj skrev:
Egentligen är det ju ingen skillnad, om huset är nytt eller gammalt när det blir renoverat, drivkraften för diffusionen är ju lika stor i båda fallen.
Sen har isoleringstjockleken betydelse för vilken temp det blir nere vid blindbotten.
Jag hade iaf valt en ångbroms i ditt fall.
Menar du då oljehärdad masonite/board som ångbroms?
Du får usäkta alla motfrågor men jag trodde inte att plast och ångbroms(ska jag vara ärlig har jag aldrig hört det ordet förrut:o) var något som jag skulle få som förslag här inne på byggnadsvård-sidan, och då är det absolut inget negativt eller kritik mot dig utan jag är jätteglad att du svarat på min fråga, jag blir bara lite rådvill då detta går emot vad jag själv trodde var rätt:)

Använd inte plast när du väljer en isolering som andas av sig själv.

huggan skrev:
Använd inte plast när du väljer en isolering som andas av sig själv.
Håller helt med.

Tomas J skrev:
Menar du då oljehärdad masonite/board som ångbroms?
Du får usäkta alla motfrågor men jag trodde inte att plast och ångbroms(ska jag vara ärlig har jag aldrig hört det ordet förrut:o) var något som jag skulle få som förslag här inne på byggnadsvård-sidan, och då är det absolut inget negativt eller kritik mot dig utan jag är jätteglad att du svarat på min fråga, jag blir bara lite rådvill då detta går emot vad jag själv trodde var rätt:)
Ångbroms är ett mellanting mellan plast och vindpapp, den tillåter en viss fukttransport.

Blindbottenmaterialet har inte med ångbroms att göra.

Enligt teorin bör golvet vara upp byggt så här inifrån och ut: golvmaterial ; ångbroms/plast ; isolering ; blindbotten.

Sen är dom flesta golv utan ångbroms/plast, och att det fungerar beror på att vid tunnare isoleringslager (kanske mindre än 150-195mm blir temperaturen i konstruktionen så hög att det inte blir något problem.

I ditt fall hade jag valt att använda den ångbroms som din leverantör av celluosa/träfiber rekommenderar. Men som sagt det kommer säkert gå bra utan också, men med lite högre fuktighet i konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.