Hej!

Har en sommarstuga med utbyggnad på plintgrund. Utbyggnaden är från mitten 60-tal. Då det i ena rummet envisas att ligga kvar en sommarstugedoft (bara i 1 av 2 sovrum i utbyggnaden), rummet som doftar ligger längst ner i viss sluttning och är det som ligger mest öppet mot väder/vind. Stugan är sedan förra året uppvärmd till 12° på vintern. Tidigare har den kallställts.

Fasaden är bytt på 90-tal med ny isolering i väggarna. Vi har i våras lagat en gammal skada i trossbotten underifrån under sovrummet i fråga och snickaren sa då att det såg ut som att det var snålt med isolering i blindbotten. För att göra allt för att bli av med doften har vi tänkt byta masonitboarden som agerar innerväggar samt att jag ska isolera om trossbotten. Undrar om jag tänker rätt med nedan upplägg för golvet (underifrån).

1. Behålla befintliga trossbottenplankor då de ser bra ut
2. Täta eventuella springor med lin
3. Sätta ångbroms längst ner och ”klä” facken med det
4. Fylla upp hela facken med isolering, typ mineralull
5. Ångbroms över hela golvet som dras upp på innerväggarna
6. Undergolv
7. Återanvända bef. plankgolv om det går eller byta till nytt

Tack för eminent forum som alltid ger kanontips!

Bump på denna - ingen som har lite tips? :)

Vi var i liknande sits men hela stugan luktade unket/sommarstuga när vi köpte den. I trossbotten rev jag ut allt och ersatte med nytt material, vissa sektioner av brädor såg OK ut men rev ändå allt när man väl höll på. Fortsatte därefter riva innertak/vind samt byggde parallelltak. Rev även ner alla väggar och där luktade det rejält unket - gammal sågspån som säckat ihop och blivit mögel/fukt lite här och var. Nu är det bara fräsch doft men allt utom ytterpanel och tak är utbytt. 16 grader året om i underhållsvärme.

Som jag tolkat det ska man inte ha nån ångbroms/plast utan istället en åldersbeständig plast på marken för att stoppa fukten från att komma upp. Vi har ju dock en öppen plintgrund som är välventilerad så har ännu inte lagt någon plast men har inga problem än så länge efter 3 år. Finns på listan att göra så att säga.

Hur vi gjorde:
1) Nya blindbrädor
2) Fibercementskivor
3) AC 350 i facken (var liknande innan från 70 talet)
4) Remsor av lumpapp på reglarna för att dämpa ev stegljud
5) Lösull
6) 25mm trägolv direkt på

Tätade större springor med virke och tjock stålull + lite kalk för att hindra ev råttor här och var. Tätade även mellan golv och vägg med linull innan jag satte dit golvsocklar.

Hade ev lagt ett lager skivor innan trägolvet om jag gjort idag alternativt riktat om hela bjälklaget för att få det lite jämnare på vissa ställen.

Hoppas det hjälper!

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Tack - tänkte ju försöka behålla blindbrädorna så blir nog att täta och sen vindpapp likt den du använde.

Varför ska man inte ha en ångbroms i golvet, har också välventilerat under och sandjord så borde inte vara så mycket fukt som kommer underifrån.

Tanken är också att byta innerväggarna då jag anar att viss doft kommer därifrån.

Pratade igenom detta lite i helgen och nu är tanken att göra enligt nedan (det är ingen plast på marken och ca 15-45cm fritt ventilerat mellan mark och blindbotten.

1. Behålla samma blindbotten som idag (se bild)
2. Klä facken med typ AC350,
3. Isolering Rockwool
4. Golvspånskiva
5. Plankgolv

Väggarna är Ytterpanel - Vindpapp - isolering - plast - innervägg

Det borde väl fungera bra?
Undersida av träblindbotten ovanför mark täckt med löv och grenar, med ventilationsutrymme mellan marken och trästrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir bra, var en fin trossbotten på undersidan. Valet av isolering är väl en smaksak, vi använde material i hela stugan så den i teorin går att kallställa och kan hantera fukt bra om olyckan är framme. När du ändå öppnar golv kan du ju överväga att skicka ner tomma flexrör för framtida el vid behov, vi har t.ex. installerat en llvp, finns tomrör till ev ytbyggnad, förråd osv.

Ahh tack för tips! Ni körde lösull som isolering? Vilken borde man välja om man vill kunna lägga själv och få bästa möjliga egenskaper?

Lösull i golvet, vispade ihop paketen själv i en pallkrage och fördelade ut enligt en tabell jag hittade. Smaken är väl som baken. Valde icell lösull mest för att Bauhaus då hade hemleverans gratis per pall. I väggarna icell men skivor och i snedtaket lösull. Finns ju flera märken så bara undersöka vad som finns att få tillgå lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.