Finns det olika program? På min får man välja "stryktorrt", "skåptorrt" eller "skåptorrt plus". Något annat än skåptorrt plus skulle jag inte stoppa i skåpet. Och det tar mycket mer än en timme.
Är inte torktumlare också en produkt som blivit långsammare på senare år för att spara energi?
Är inte torktumlare också en produkt som blivit långsammare på senare år för att spara energi?
Hur mycket tvätt kör du?
För en timme är inte så lång tid fler en torktumlare. Min tar minst två.
För en timme är inte så lång tid fler en torktumlare. Min tar minst två.
Finns någon tillförlitlig källa? Har läst påståendet här på bh flera gånger och det kanske stämmer för vissa textiler medan andra faktiskt slits av att gnuggas mot andra textiler.Magnus E K skrev:
Tex tvättmedel för fintvätt skummar mer för att minska slitaget på textilen.
Helt klart får resår kortare livslängd av att torktumlas än att hängtorkas.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jag vill däremot påstå efter att i 20 år ha använt frånluftstumlare i tvättstugan och i 10+ år en kondenstumlare hemma att det är jättestor skillnad mellan olika typer av tumlare. Frånluftstumlaren i tvättstugan gick betydligt hårdare åt kläderna än vad kondenstumlaren hemma gör. I tvättstugan vågade jag bara tumla handdukar, sängkläder och underkläder.Magnus E K skrev:
Senaste Råd och rön hävdar motsatsen gällande avfuktare, den drar lite mer än torktumlaren. Logiskt eftersom du måste torka hela rummet och den luft som ventilationen i rummet omsätter. Siffrorna dom anger är 0,2 resp 0,3 kw per kilo tvätt, så det är inte mycket att spara på. Torkskåpet mätte in 0,4.pacman42 skrev:
Detta gäller moderna värmepumpstorkare, reliken vi slängde ut hade en angiven effekt på 5kw, då tickar elmätaren fort.
Att slitaget är en myt har redan nämnts, det klart kläderna slits i tumlaren men väldigt lite jämfört med användande och tvätt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Min kondenstumlare drar 3 kWh per omgång tvätt och körs i genomsnitt kanske var nionde dag, så det blir 120 kWh per år, kostnad för detta högst 200 kr. Helt omöjligt att räkna hem något effektivare med andra ord, även om spillvärmen vore totalt värdelös och inte hjälpte till att värma källaren.
5kW???M Mellanbarn skrev:Senaste Råd och rön hävdar motsatsen gällande avfuktare, den drar lite mer än torktumlaren. Logiskt eftersom du måste torka hela rummet och den luft som ventilationen i rummet omsätter. Siffrorna dom anger är 0,2 resp 0,3 kw per kilo tvätt, så det är inte mycket att spara på. Torkskåpet mätte in 0,4.
Detta gäller moderna värmepumpstorkare, reliken vi slängde ut hade en angiven effekt på 5kw, då tickar elmätaren fort.
Att slitaget är en myt har redan nämnts, det klart kläderna slits i tumlaren men väldigt lite jämfört med användande och tvätt.
trefas anslutning då?
tyvärr kan du inte mäta skillnaden enligt råd och röns statistik
och denna gäller bara fabriksnya tumlare
VP tumlar tappar snabbt effektiviteten och håller bara en bråkdel så länge som övriga torkmetoder
fördelen med avfuktare är att den håller utrymmena fräscha även när man inte torkar tvätt
stor skillnad på slitaget i torktumlaren om man använder sköljmedel eller inte
stor skillnad på slitage mellan VPtorkar och övriga då VP torken går nästan dubbelt så länge som alla övriga
metoder
de flesta använder sina gångkläder 8h mellan tvättar så då blir torktumlarens slitagedel väldigt stor, dessutom sitter de flesta stilla på sina feta arshlen medans tumlaren sliter kela tiden även på gods som inte samma brukare använt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Jag har levt med båda varianterna och håller inte med dig. Slitaget ökar märkbart på t ex handdukar (blir tunnare fortare) och även kanter på skjortkragar och liknande slits mycket fortare.Magnus E K skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Om det inte redan är gjort så är första åtgärd, enligt tidigare tips från returen, att ta bort baksidan och undersöka från det hållet. Kan samlas enorma mängder ludd på fel ställen som man inte alltid når annars.