24 861 läst ·
165 svar
25k läst
165 svar
Ny torktumlare strular - vad har jag för rättigheter?
Det är sedan länge avgjort av ARN att ”inom rimlig tid” är betydligt längre än omedelbart oavsett hur väsentlig olägenheten är för just dig.L Leifur skrev:Nej, det existerar ingen lag som säger att säljaren eller tillverkaren har rätt till tre försök (eller som någon skrev tre försök på samma fel eller fyra olika fel). Det är en "myt" som upprepas såpass ofta att många envetet hävdar att det är så.
Det som finns är en lagstiftning, Konsumentköplagen, som balanserar dina intressen mot säljarens intressen. Vad lagen säger är att den hjälp du har rätt till i första hand är reparation eller omleverans. Hävning av köpet är också något som kan ske.
Som du ser i §27 så uttrycker lagen det i termer av att säljaren har rätt till avhjälpande (reparation) eller utbyte (omleverans) om denne direkt erbjuder detta och "åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen". Mao, det som sägs är att säljaren har rätt att reparera förutsatt att det sker inom en rimlig tid och utan att det skapar "väsentlig olägenhet" för dig.
Man kan således häva köpet direkt om man (framgångsrikt) kan hävda väsentlig olägenhet eller om reparationen inte kan göras inom en rimlig tid (om den inte kan göras inom en rimlig tid så blir ju det en form väsentlig olägenhet). Vad som är en väsentlig olägenhet eller vad som är inom en rimlig tid är en bedömningsfråga.
Sen finns det fall som har har bildat en praxis som i princip innebär att flera avhjälpningar/omleveranser på samma vara så småningom sammantaget utgör en väsentlig olägenhet.
Jag föreslår att du läser lagkommentarerna till Konsumentköplagen på lagen.nu. Jag tycker kommentarerna förklarar det hela väldigt bra, specifikt: KKL §22, KKL §26, KKL §27, KKL §28, KKL §29
Det är inte jag som säger det, jag citerade lagtextkommentaren på lagen.nu.B Brainsplitter skrev:
Det finns ingen rätt för säljare att kräva två försök och KKL tolkas inte heller så. Det finns en praxis om att två reparationsförsök i sig inte utgör en väsentlig olägenhet, men det är "i normalfallet" och det är inte detsamma som en rättighet för säljaren. Antalet försök som säljare får beror helt enkelt på hur stor olägenhet som det åsamkar köparen.B Brainsplitter skrev:
Ett fall där säljare inte fått reparera pga väsentlig olägenhet är t.ex. https://lagen.nu/avg/arn/2009-7319. Detta fall och andra tas upp i denna artikel som är läsvärd. Nu handlar artikeln och ARN fallen om bilar, men ger ändå en fingervisning om vad som anses vara en väsentlig olägenhet.
Om TS kan häva köpet eller inte kan jag inte med säkerhet säga, men det ter sig för mig som att två reparationsförsök för samma fel redan uppnåtts och därmed borde TS kunna häva köpet om det är vad som önskas.
Edit:
Jag får pudla lite. De två försöken kommer från propositionen Prop. 1989/90: 89 som är förslaget till KKL. På sidan 122 sägs det:
"En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer. Även i den situationen lär man emellertid i regel ganska snart nå en gräns där ytterligare reparationer får anses medföra sådana olägenheter för köparen att denne har rätt att avböja säljarens erbjud- ande om reparation."
Redigerat:
Nej det gör jag inte! Jag länkar till Konsumentverkets website:G GabrielH skrev:
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/frivilligt-att-lamna-garanti/
Där de beskriver vad en garanti är "sett ur ett företags perspektiv" när de säljer till en konsument. Jag vet inte vad du får "köplagen" från.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
innan vi snärjer in oss totalt i detta. Har ts ens begärt återköp eller var det bara en allmän fundering om det gick? Personligen hade jag åkt dit och slagit näven i bordet och begärt en ny maskin.
Såvitt jag förstod så ville TS få lite koll på sina rättigheter och vad som gäller. Jag hade personligen själv krävt hävning, eller utbytesmaskin, med hänvisning till att dom redan försökt reparera felet 3 gånger. Dock är det väl inte fel att ta reda på vad som gäller innan man går dit och slår näven i bordet.S Stefan1972 skrev:
Har nu läst ett antal inlägg och det märks att folk generellt sett har svårt att förstå hur lagar används och tolkas.
Detta med reparation tre gånger av samma fel:
Lagen stipulerar ett antal saker (detta gäller alltså alla lagar). Många gånger kan uttrycken vara lite vaga som "inom skälig tid" et.c.
När lagen sedan används och det blir en tvist så prövas den i olika instanser. I fallet prylar och liknande så finns ARN, som är frivillig att följa. Annars är det rättsliga delen av vårat samhälle med tingsrätt, förvaltningsrätt och så vidare, allt beroende på vad det handlar om.
Där tittar man dels på: Vad säger förarbetena till lagen. Förarbetet är helt enkelt den del som tagits fram som grund för själva lagtexten. Den kan vara mer beskrivande och många gånger hittar man där SYFTET med lagen. Detta väger alltså in i den rättsliga bedömningen av själva lagen.
Sedan har lagen prövats rättsligt och olika domar har fallit. Vissa är prejudicerande (det vill säga i ett likadant fall så kan man säga att det automatiskt blir samma utfall) och vissa är inte prejudicerande. I dessa domar görs resonemang gällande lagen, utifrån förarbete, lag och juridiska TOLKNINGAR. Många gånger kan andra lagar komma in i detta för att just kunna tolka en aktuell lag. Likaså domar inom andra områden, där liknande användning av olika ord och formuleringar finns.
Där kommer man då fram till olika praxis för hur lagen tolkas och nu kommer vi till reparationsförsök.
Här formulerat FÖR FÖRETAGET hos Konsumentverket:
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
Prövar man detta fall rätsligt, så kommer i princip garanterat konsumenten få rätt på den delen: Vid tredje reparationsförsöket av samma fel har konsumenten rätt att neka köpet och man går vidare till hävning, ersättning, att du själv reparerar på annan plats et.c. Tolkningar för detta kommer då in i bilden.
Skälig tid är samma sak. En komplicerad helikopter som behöver fara till Tyskland för reparation och en torktumlare av vanlig modell som säljs i hela landet av massor av varuhus kan således ha olika "skälig tid" för reparation.
Generellt sett så, normala hushållsprodukter, så pratar vi max ett par veckor är min erfarenhet.
Har faktiskt själv råkat ut för just ELgiganten för typ 20 år sedan (intet nytt under solen med andra ord...).
En TV. Första reparationen skedde hemma. Gick hyfsat bra ändå. Andra reparationen skylle ske hemma men lyckades inte så han tog med TV:n och sedan... borta.
Inget hände.
Tiden gick.
Jag ringde på Elgiganten och tjatate.
Inget hände.
Till slut fick jag tag i numret till deras serviceverkstad.
Ringde.
Inget svar.
Flera gånger.
Stövlade så in på Elgiganten, deras reklamationshörna.
Konsumentköplagen utskriven prydligt i plastficka.
Sade att "Nu skall jag ha en ny TV. Det är omöjligt att få tag på servicefirman. Ni gör inget. Det har gått ett par månader nu!"
Han:"Jo men... "blablablabla Massa skitsnack.
Jag envis.
Han: "Jag skall ringa verkstaden och kolla och se..."
Borta en hel evighet! Seriöst - säkert en kvart eller mer!
Kommer, moloken.
Jag, glatt och faktiskt tydligt spydigt: "Jaså. Fick du inte tag i dem du heller?"
Han, mumlande med blicken nedåt: ".....nej...."
Sedan hämtade han en ny TV. Som fungerar än i dag kan tilläggas.
SÅ, lagen är STARK!
Och garanti utfästs av Säljaren. Om säljaren INTE gör det, så har tillverkaren garanti (se deras specifikationer). Och så har vi konsumentköplagen mot säljaren. Och, Säljaren kan INTE FRISKRIVA SIG genom att skicka dig vidare till något annat företag. Är konsumentköplagen tillämplig så är det SÄLJAREN som skall ordna. Fastnar man i snurran, som min TV, så SÄLJAREN. Skit i att de "Du ringer..." Nej. DU, herr/fru säljare, ringer. DU gör jobbet. Annars debiterar jag DIG för arbetsinsatsen, enligt konsumentköplagen.
Ja, du har rätt till ersättning. Milersättning. Fraktersättning. Garanti och konsumentköplag. Garanti skall vara KOSTNADSLÖS för köpare. Du har även rätt till ersättning för om en sak inte fungerat och det tillkommit kostnader. Exempelvis kanske du måste tvätta i tvättomat om tvättmaskinen pajjat.
Det är, mycket att hålla i mun. Man måste vara påläst. Tyvärr. Och jävligt jobbig, när företagen krånglar.
Och låt det inte gå för lång tid. Allt förhalas. Får du inget gehör, Smack, in till ARN direkt. Får du rätt där, bara dra vidare. Även ARN och rätten tar tid, tyvärr, så bara snabba på.
Och skit i de på golvet som inte har en susning - när det stökar, upp i hierarkin. Jag har varit på en hög chef på Telia till och med, för deras jävla urusla krånglande fiberTV. Fick till slut en ny box med inspelningsfunktion som kompensation (ja, det var bra kompensation tycker jag).
Även bilfirma har jag gått på högsta VD när de krånglat och haft sig med reklamation (de gjorde märke i fälgarna och sedan var det en jävla cirkus där jag bland annat fick ersättning i form av fälgar som var HELT sönderskrapade på insidan :-o )
Man börjar trevligt enligt gängse reklamationsväg och sedan eskalerar man i takt med att saker inte sker.
Efter att allt är klart så röstar man med fötterna:
Har annan verkstad nu till bilen, exempelvis.
Telia kan jag tyvärr inte byta så är fast där med TV men gör ju ingen gratisreklam för dem - frågar någon om hur Telia fibertv är så är jag brutalt ärlig.
Lagen stipulerar ett antal saker (detta gäller alltså alla lagar). Många gånger kan uttrycken vara lite vaga som "inom skälig tid" et.c.
När lagen sedan används och det blir en tvist så prövas den i olika instanser. I fallet prylar och liknande så finns ARN, som är frivillig att följa. Annars är det rättsliga delen av vårat samhälle med tingsrätt, förvaltningsrätt och så vidare, allt beroende på vad det handlar om.
Där tittar man dels på: Vad säger förarbetena till lagen. Förarbetet är helt enkelt den del som tagits fram som grund för själva lagtexten. Den kan vara mer beskrivande och många gånger hittar man där SYFTET med lagen. Detta väger alltså in i den rättsliga bedömningen av själva lagen.
Sedan har lagen prövats rättsligt och olika domar har fallit. Vissa är prejudicerande (det vill säga i ett likadant fall så kan man säga att det automatiskt blir samma utfall) och vissa är inte prejudicerande. I dessa domar görs resonemang gällande lagen, utifrån förarbete, lag och juridiska TOLKNINGAR. Många gånger kan andra lagar komma in i detta för att just kunna tolka en aktuell lag. Likaså domar inom andra områden, där liknande användning av olika ord och formuleringar finns.
Där kommer man då fram till olika praxis för hur lagen tolkas och nu kommer vi till reparationsförsök.
https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/
Prövar man detta fall rätsligt, så kommer i princip garanterat konsumenten få rätt på den delen: Vid tredje reparationsförsöket av samma fel har konsumenten rätt att neka köpet och man går vidare till hävning, ersättning, att du själv reparerar på annan plats et.c. Tolkningar för detta kommer då in i bilden.
Skälig tid är samma sak. En komplicerad helikopter som behöver fara till Tyskland för reparation och en torktumlare av vanlig modell som säljs i hela landet av massor av varuhus kan således ha olika "skälig tid" för reparation.
Generellt sett så, normala hushållsprodukter, så pratar vi max ett par veckor är min erfarenhet.
Har faktiskt själv råkat ut för just ELgiganten för typ 20 år sedan (intet nytt under solen med andra ord...).
En TV. Första reparationen skedde hemma. Gick hyfsat bra ändå. Andra reparationen skylle ske hemma men lyckades inte så han tog med TV:n och sedan... borta.
Inget hände.
Tiden gick.
Inget hände.
Ringde.
Inget svar.
Flera gånger.
Sade att "Nu skall jag ha en ny TV. Det är omöjligt att få tag på servicefirman. Ni gör inget. Det har gått ett par månader nu!"
Jag envis.
Kommer, moloken.
Jag, glatt och faktiskt tydligt spydigt: "Jaså. Fick du inte tag i dem du heller?"
SÅ, lagen är STARK!
Och garanti utfästs av Säljaren. Om säljaren INTE gör det, så har tillverkaren garanti (se deras specifikationer). Och så har vi konsumentköplagen mot säljaren. Och, Säljaren kan INTE FRISKRIVA SIG genom att skicka dig vidare till något annat företag. Är konsumentköplagen tillämplig så är det SÄLJAREN som skall ordna. Fastnar man i snurran, som min TV, så SÄLJAREN. Skit i att de "Du ringer..." Nej. DU, herr/fru säljare, ringer. DU gör jobbet. Annars debiterar jag DIG för arbetsinsatsen, enligt konsumentköplagen.
Ja, du har rätt till ersättning. Milersättning. Fraktersättning. Garanti och konsumentköplag. Garanti skall vara KOSTNADSLÖS för köpare. Du har även rätt till ersättning för om en sak inte fungerat och det tillkommit kostnader. Exempelvis kanske du måste tvätta i tvättomat om tvättmaskinen pajjat.
Det är, mycket att hålla i mun. Man måste vara påläst. Tyvärr. Och jävligt jobbig, när företagen krånglar.
Och låt det inte gå för lång tid. Allt förhalas. Får du inget gehör, Smack, in till ARN direkt. Får du rätt där, bara dra vidare. Även ARN och rätten tar tid, tyvärr, så bara snabba på.
Och skit i de på golvet som inte har en susning - när det stökar, upp i hierarkin. Jag har varit på en hög chef på Telia till och med, för deras jävla urusla krånglande fiberTV. Fick till slut en ny box med inspelningsfunktion som kompensation (ja, det var bra kompensation tycker jag).
Även bilfirma har jag gått på högsta VD när de krånglat och haft sig med reklamation (de gjorde märke i fälgarna och sedan var det en jävla cirkus där jag bland annat fick ersättning i form av fälgar som var HELT sönderskrapade på insidan :-o )
Man börjar trevligt enligt gängse reklamationsväg och sedan eskalerar man i takt med att saker inte sker.
Telia kan jag tyvärr inte byta så är fast där med TV men gör ju ingen gratisreklam för dem - frågar någon om hur Telia fibertv är så är jag brutalt ärlig.
Köpte tumlaren via webben. Dumt. Vet nån var deras kundcenter är? Eller ska jag stövla in till butik ändå?X Xanthopteryx skrev:Har nu läst ett antal inlägg och det märks att folk generellt sett har svårt att förstå hur lagar används och tolkas.
[länk]
Inget hände.
Tiden gick.
Inget hände.
Ringde.
Inget svar.
Flera gånger.
Jag envis.
Kommer, moloken.
SÅ, lagen är STARK!
Är det Elgiganten som säljare? Som någon sade, om det stämmer att de kan agera ombud ibland.S SteelyDan skrev:
I så fall skulle jag först ringa kundtjänst, kräva samtal med chef. Om det inte leder någonstans så in i butik och kolla där. Be då att få tala med ansvarig chef för butiken där du förklarar ditt dilemma. Var trevlig där om du inte haft med butiken att göra i detta innan. Får du med dig chefen där har du draghjälp!
Ja, Elgiganten. Tack för svar.X Xanthopteryx skrev:Är det Elgiganten som säljare? Som någon sade, om det stämmer att de kan agera ombud ibland.
I så fall skulle jag först ringa kundtjänst, kräva samtal med chef. Om det inte leder någonstans så in i butik och kolla där. Be då att få tala med ansvarig chef för butiken där du förklarar ditt dilemma. Var trevlig där om du inte haft med butiken att göra i detta innan. Får du med dig chefen där har du draghjälp!
”Man kan således häva köpet direkt om man (framgångsrikt) kan hävda väsentlig olägenhet eller om reparationen inte kan göras inom en rimlig tid (om den inte kan göras inom en rimlig tid så blir ju det en form väsentlig olägenhet). Vad som är en väsentlig olägenhet eller vad som är inom en rimlig tid är en bedömningsfråga”L Leifur skrev:
Mitt argument var mest att då det redan provats i ex ARN. Så kommer du inte oavsett hur ditt liv ser ut kunna kräva ett direkt utbyte av en torktumlare. Om du sedan lyckas få ett utbyte är en annan femma.
Ringde EG idag igen. "Vi väntar på underlag från Whirlpool" upprepade kundtjänstpersonen. "Det är inte relevant för er skyldighet gentemot mig som kund" sa jag. Jo, vidhöll de. Då går jag till ARN med detta. "Gör det då" sa kundtjänstpersonen. Det är en horribel hantering och ett horribelt bemötande. Jag lade sedan 2 h på en anmälan till ARN. Jag återkommer och berättar om utfallet. Men det är ledsamt, tar mer tid och energi, och jag känner mig osäker på att jag kommer att få nån form av kompensation alls. I så fall kommer jag helt tappa tron på kkl.X Xanthopteryx skrev:Är det Elgiganten som säljare? Som någon sade, om det stämmer att de kan agera ombud ibland.
Du kommer få lägga mycket mera tid och dokumentation till ARN framöver, felgiganten vill att du tröttnar. Efter många vändor med arn kommer de med en rekommendation vilket inte felgiganten behöver ta hänsyn tillS SteelyDan skrev:Ringde EG idag igen. "Vi väntar på underlag från Whirlpool" upprepade kundtjänstpersonen. "Det är inte relevant för er skyldighet gentemot mig som kund" sa jag. Jo, vidhöll de. Då går jag till ARN med detta. "Gör det då" sa kundtjänstpersonen. Det är en horribel hantering och ett horribelt bemötande. Jag lade sedan 2 h på en anmälan till ARN. Jag återkommer och berättar om utfallet. Men det är ledsamt, tar mer tid och energi, och jag känner mig osäker på att jag kommer att få nån form av kompensation alls. I så fall kommer jag helt tappa tron på kkl.