Reklamera den. Prova först med elggiganten annars tillverkaren.

Jag fick en ny tvättmaskin efter nästan två år efter att tillverkarens servicereparatör konstaterat att det skulle kosta 17000 att reparera den. Den hade kostat 8000 att köpa.
Det komiska var att det jag ringde servicen för var bara lite missljud som berodde på dåliga fjädringar men när reparatören undersökte trumman hittade han det dyra felet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Garanti är frivilligt MEN eftersom Elgiganten är med i branschorganisation Elektronikbranschen så bör deras uppföranderegler gälla.

Personligen föredrar jag reklamationsrätten. Där ligger bevisbörda på näringsidkaren de första 6 månaderna och därefter på dig. Datumet för första reklamationen gäller för bevisbördan så det går inte att killgissa när man reparerar för att komma över halvårsgränsen.

För att få häva köpet behöver det vara samma fel och tre reparationsförsök.

Jag har arbetar som ansvarig för just kundservice och reklamationer på flera stora elektronikhandlare och vet hur jobbigt detta är för butikerna när tillverkaren inte löser problemen. Så av egen erfarenhet vet jag att ett trevligt beteende inne i butiken där du lungt och metodiskt går igenom tidslinjen kan ta dig framåt i detta. Butikerna vill INTE ta skiten och badwill för att deras leverantörer inte löser garantierna.

Lycka till!

• Gilla
magnu och 7 till
  • Laddar…
C
S StefanCalmar skrev:
Butikerna vill INTE ta skiten och badwill för att deras leverantörer inte löser garantierna.
Så vad gör de då? Pengarna tillbaka och plockar bort den leverantörens grejor från hyllorna?
Eller slingrar sig, hänvisar kunden till leverantörens "verkstad" och låtsas som att de som butik inte har med saken att göra?

Unikt namn
C cpalm skrev:
Så vad gör de då? Pengarna tillbaka och plockar bort den leverantörens grejor från hyllorna?
Eller slingrar sig, hänvisar kunden till leverantörens "verkstad" och låtsas som att de som butik inte har med saken att göra?
Nyckelorden är nog lugn och inne i butiken.
Om "lugna garanti & reklamationsärenden inte smidigt löses på plats, så ser det dåligt ut hos de presumtiva kunderna som håller på att spendera tusentalskronor just nu. De kanske tar sina affärer till mediamarktbutiken vägg i vägg istället.

Vidare, att ringa/eposta och faktiskt få hjälp är en uppförsbacke. Det är lätt att bli bortkopplad i telesnurrorna, hänvisad någon annan stans eller att eposten bara "försvinner".
Det är mycket svårare för kundtjänst att avfärda någon fysiskt än i elektroniskt, man kan ju tex bara välja att stå kvar tills ärendet löses...

Ibland upplever jag även att hjälpen blir bättre om jag börjar med att åberopa reklamationsrätten istället för garantin. Men det kan ju även vara tillfälligheter.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
U Upp skrev:
Reklamera den till affären där du köpte den. Borde inte vara några problem. Några väl placerade ord om konsumentköplagen, reparationsförsök och fortsatta problem så tror jag det löser sig.
Konsumentköplagen går inte avtala bort och är helt skild från eventuell garanti. Det jobbiga för dig blir väl att transportera åbäket till affären för att lämna tillbaka den.
Konsumentköplagen säger även att du ska få en likvärdig produkt, det kan ju va så att din modell utgått.
Har man fått varan levererad hem skall även affären ombesörja bytet till samma leveransadress i annat fall har kunden även rätt att kräva transportkostnader av leverantören / säljaren .

• Gilla
frhar och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog tämligen uppenbart här vem av oss som presenterar amsagor. :rolleyes:
Garanti är helt riktigt en frivillig utfästelse från säljaren.

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
S SteelyDan skrev:
Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
Är det inte producenten, köpstället som ska bevisa sig första året? Enligt jag har du skydd 2 år, men or 2 så måste du bevisa att du inte gjort handhavande- fel. Reklamera torktumlaren med motivering ”ursprungligt fel”

S SteelyDan skrev:
Hej! Jag brukar försöka hålla mig till bygga hus-frågor här, men har också sett att allehanda frågor ställs och får bra svar. Och det är klart, utan hus hade jag inte köpt en torktumlare. Gjorde det den 27 maj, 2021. Efter ca 3 månaders användning, som var måttlig då jag mer än gärna hänger tvätten utomhus på tork sommartid (var inte ens hemma i juli, då stod den helt oanvänd) började den gnissla, tvätten var inte torr, inget vatten i uppsamlaren och inget ludd i filtret. Provade med mindre mängd tvätt, hjälpte inte. Kontaktade Elgiganten i nov, hänvisades till Whirlpool, fick kontakt med dem i början av dec 2021. Hänvisades till firma som "inte hade tid med en torktumlare innan jul". Med betoning på "torktumlare". I januari kom de och reparerade en del. Funkade inte. De kom igen, reparerade en annan del. Funkade ca två-tre tumlingar, sedan kom samma problem åter. Mejlade för ca 3 v sedan, inget svar, ringde för två veckor sedan, svar att de skulle återkomma. Fick ringa igen för två dagar sedan, nu ska de komma idag. Enligt konsumentköplagen har de rätt att reparera maskinen ett visst antal ggr, detta har jag läst in mig på, det finns även nåt som heter "rimlig" tid innan åtgärd, och det orkar jag inte ens gå in på, men jag undrar: jag har haft maskinen i 10 månader nu, men den har varit trasig nästan hela tiden. Jag har ju köpt en pryl för att jag behöver den men som jag knappt kunnat använda. Har varken Elgiganten, Whirlpool eller rep firman ett ansvar för att tillgodose det behovet, som jag faktiskt köpt en sak av dem för att kunna lösa??
Gararantianspråk ska alltid göras till företaget där varan köpts, aldrig till tillverkaren för det är säljande företagets ansvar att driva mot tillverkaren. Jag har nyligen haft ett sådant ärende mot Byggmax som också säljer luftavfuktare och de drev det ärendet mot företaget de köpt in dessa av så det tog lite tid innan jag fick en ny vara, för den jag skickat in var inte reparerbar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Teddielee skrev:
Är det inte producenten, köpstället som ska bevisa sig första året? Enligt jag har du skydd 2 år, men or 2 så måste du bevisa att du inte gjort handhavande- fel. Reklamera torktumlaren med motivering ”ursprungligt fel”
Nix!
Det är totalt tre (3) års reklamationsrätt.
Under de sex (6) första månaderna måste säljaren bevisa att felet inte fanns från början för att kunna neka reklamation.
Resterande 2,5 åren är det köparen som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

electroluxaren skrev:
japp det är bevisbördan som skiljer mellan garanti och övrig reklamation precis som det är skrivet i KKL.
sedan kan självklart säljaren välja att ha längre "garanti" än 6 månader och i detta sammanhanget är det branchorganisationen som säger att deras medlemmar skall ha minst 1-år.
Nej, du blandar återigen ihop garanti och reklamationsrätt. Det är två olika saker. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljare, tillverkare, eller liknande. Reklamationsrätt är en lagstadgad rätt köparen har.

En garanti kan vara "bättre" än reklamationsrätten, men den kan också vara "sämre". Är garantin sämre än reklamationsrätten så är den meningslös.

Bevisbördan i reklamationsrätten ligger, som tidigare sagts i tråden hos säljaren under de 6 första månaderna, dvs enligt §20a som du själv nämnde. Detta har dock ingenting med garanti att göra.

Från 6 månader ligger bevisbördan hos köparen, dock verkar många tro att det ska vara ovederhäftiga bevis som ska läggas fram. Så är inte fallet. Bevisbördan för köparen är snarare på nivån att göra troligt att felet förelåg vid varans avlämnande.

Några tre försök till avhjälpande har inte säljaren heller även om många verkar tro det och envetet hävdar det. Det är tvärtom så att det står köparen fritt att välja hävning, avhjälpande eller omleverans. Om köparen kräver hävning så kommer §27 och §28 in (min fetstil):

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62)

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Enligt kkl har kunden rätt att häva köpet eller få en ny vara efter tre försök att reparera den befintliga inom garantitiden. Är varan köpt utan garanti.... vilket händer på felgiganten ibland då det är sk öppetköpvaror som gått tillbaka, så är det kört. möjligt att man kan hävda reklamation inom 3-år, men det är jättesvårt. intressant i detta fallet är vad kommunens konsumentvägledare säger
Nja hävning/ny vara kan krävas efter reperation 3gr vid samma fel, alt efter 4gr vid olika fel.

Wirlpool och Cylinda ska man tydligen akta sig för.

whirlpool och felgiganten är helt kass .

• Gilla
Raskhund
  • Laddar…
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om "lugna garanti & reklamationsärenden inte smidigt löses på plats, så ser det dåligt ut hos de presumtiva kunderna som håller på att spendera tusentalskronor just nu.
Jet vet inte... Menar du att man skall släpa tillbaka torktumlaren till butiken om den slutar funka och förvänta sig att de skall reparera/byta ut/återköpa den på stående fot?

Problemet är ju att butiken hänvisar till tillverkarens servicepartner som bjuder på en kundupplevelse som ligger utanför butikens kontroll och som tyvärr inte alltid är den allra bästa.

• Gilla
Raskhund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.