488 läst ·
19 svar
488 läst
19 svar
Ny tilluft i sovrum som saknar ventil
Fråga en gammal snickare eller målare. Det fönster som är sämst på ett hus, är oftast sovrumsfönstret.F fribygg skrev:
Jag håller med att fönster kan stå i minst 100 år, men då är det byggt i kärnfuru.
L Lgr59 skrev:
Har fönster från 53, samtliga har jag skrapat bort den hemska plastfärgen och kittat om med linoljekitt samt målat med ottossons linoljefärg enligt deras instruktion.F fribygg skrev:
Har några fönster k sämre skick som tyvärr installerades på 80talet som består av hälften kemiskt trä. Dessa byts om något år.
Såg en annan tråd om mini-ftx som verkade intressant, och kanske skulle kunna vara något?
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Javisst ska fönster byggas i rätt mtrl och underhållas med rätt färg, men att påstå att fönster ruttnar för att man tar bort lite tätningslist är ju helt fel så på den punkten får du pudla.L Lgr59 skrev:
Mitt förslag är ju för övrigt spaltventil, även med en sådan är möts ju kallt och varmt och inte heller då ruttnar fönstret.
Har tagit bort överkant och ena sidan (den som man öppnar på, ej gångjärns sidan)G ghu skrev:
Klicka här för att svara