Hej! Bor i ett hus från 2007 och behöver byta en tvättställsblandare av märket Oras. Köpte en ny Oras (Safira) med flexibla anslutningar i storlek G3/8 (Bild 1 - sitter en lekande mutter med packning på de flexibla anslutningarna). Hoppades att de skulle passa på mina befintliga anslutningar (Bild 2), men icke...

Ytterdiameter på muttern på Bild 2 (befintliga anslutningar) är ungefär 24 mm. När jag tagit av den och mätt ytterdiametern på gängorna är de ungefär 19 mm.

Vad behöver jag för att få ihop min nya blandare med de gamla anslutningarna? Är det bäst att ta bort de befintliga anslutningarna vid den första (närmst väggen) eller andra muttern (närmst blandaren) på Bild 2?

Alternativ 1: Någon form av kulventil (om jag ändå måste ha en bit). Finns det någon som passar?
Alternativ 2: Köpa ny blandare, men hittar inte så många med större anslutningar och hur stor ska de vara?
Alternativ 3: Någon rörbit/nippel utan kulventil som går från den ena storleken till den andra.

Bonusfråga - När jag tog av muttern på den befintliga anslutningen satt röret nedströms (10 mm) fast i mutterns anslutning. Gick inte att lyfta ur. Ska man ta det med en polygrip och försöka knacka upp det eller finns det risk att det satt sig och att jag behöver ta in en VVS:are?

Bild 1
Ritning av ett blandarbatteri med mått: höjd 355 mm, bredd 33,5 mm, anslutning G3/8. Visar också rör och kopplingsdetaljer.

Bild 2
Kromade rör och kopplingar under en diskbänk, med anslutning till väggen genom en vit täckbricka och fastsatta med metallclips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack för hjälpen!
 
Såvitt jag kan se så är den bef. kopplingen en ren klämringskoppling. Det sitter då en konisk ring på röret. Sätet i kopplingen har en konik insida och muttern har det också. När man då drar muttern så kläms ringen ihop av de koniska ytorna. Den pressas då fast i röret permanent. Finnd en del trick för att få loss den. Men det är enklare att kapa röret, återanvända muttern och köpa en ny ring (ringen varierar mellan fabrikat, viktigt att få rätt). OM man skall använda kopplingen.

Gängorna på en klämringskoppling är ofta i samma standard som vanliga rörgängor, så om din 3/8 gänga inte passar så är gängan på kopplingen troligen R15 (G1/4).

Men man kan inte rakt av sätta en koppling med lekande mutter på en klämringskoppling även om gängorna passar. För kopplingen har en planpackning som behöver en plan rörände att täta mot. Röränden på en klämringskoppling är för vass, den kommer att skära sönder planpackningen. Finns dock planadapter som löser det.

I ditt fall, om vi antar att gängan är ex. R15, så sätt en nippel med övergång R15- R10. Den behöver då tätas med lin eller liknande mot gängorna på klämringskopplingen. Och så en ballofix ventil på den, också tätad med lin mot nippeln. Eller tvärtom kran med R15 mot kopplingen och nippeln efter.

Men börja med att kolla vad det är för gänga.
 
H hempularen skrev:
Såvitt jag kan se så är den bef. kopplingen en ren klämringskoppling. Det sitter då en konisk ring på röret. Sätet i kopplingen har en konik insida och muttern har det också. När man då drar muttern så kläms ringen ihop av de koniska ytorna. Den pressas då fast i röret permanent. Finnd en del trick för att få loss den. Men det är enklare att kapa röret, återanvända muttern och köpa en ny ring (ringen varierar mellan fabrikat, viktigt att få rätt). OM man skall använda kopplingen.

Gängorna på en klämringskoppling är ofta i samma standard som vanliga rörgängor, så om din 3/8 gänga inte passar så är gängan på kopplingen troligen R15 (G1/4).

Men man kan inte rakt av sätta en koppling med lekande mutter på en klämringskoppling även om gängorna passar. För kopplingen har en planpackning som behöver en plan rörände att täta mot. Röränden på en klämringskoppling är för vass, den kommer att skära sönder planpackningen. Finns dock planadapter som löser det.

I ditt fall, om vi antar att gängan är ex. R15, så sätt en nippel med övergång R15- R10. Den behöver då tätas med lin eller liknande mot gängorna på klämringskopplingen. Och så en ballofix ventil på den, också tätad med lin mot nippeln. Eller tvärtom kran med R15 mot kopplingen och nippeln efter.

Men börja med att kolla vad det är för gänga.
Tack för svaret. Hur kontrollerar jag vad det är för gänga? Jag försökte mäta gängan utvändigt (alltså den faktiska gängan man ser på rörbiten om jag tar bort muttern) och fick den då till 19 mm ungefär. Men det är ju ett utvändigt mått, så det verkar inte stämma med tabellen nedan... Kan det vara R12?

Tabell med rörmått, visar invändigt och utvändigt mått i mm för storlekar R6 till R100, med motsvarande tumstorlekar.
 
Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.

Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
 
H hempularen skrev:
Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.

Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
För att komma ifrån allt det där. Hade det varit ett alternativ att lossa muttern närmst väggen istället och tagit bort hela rörböjen, köpt en ny R15-R10 90-graders böj och skruvat fast den mot anslutningen i väggen igen (med lin) och sedan bara skruvat fast min anslutning till blandaren på R10-sidan (utan lin)?
 
H hempularen skrev:
Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.

Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
Förlåt, insåg att jag inte svarade på hur jag mätte. Jag mätte med skjutmått snett över gängorna.
 
Hade ju varit enklare med en blandare som har slang med slätände. Då blir det som rören är bara. Du hade då behövt två nya konor bara.
 
S Stefan1972 skrev:
Hade ju varit enklare med en blandare som har slang med slätände. Då blir det som rören är bara. Du hade då behövt två nya konor bara.
Tack, men det där förstod jag inte ska jag erkänna. Får nog ringa en VVS:are. Tack ändå 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.