Hej! Bor i ett hus från 2007 och behöver byta en tvättställsblandare av märket Oras. Köpte en ny Oras (Safira) med flexibla anslutningar i storlek G3/8 (Bild 1 - sitter en lekande mutter med packning på de flexibla anslutningarna). Hoppades att de skulle passa på mina befintliga anslutningar (Bild 2), men icke...
Ytterdiameter på muttern på Bild 2 (befintliga anslutningar) är ungefär 24 mm. När jag tagit av den och mätt ytterdiametern på gängorna är de ungefär 19 mm.
Vad behöver jag för att få ihop min nya blandare med de gamla anslutningarna? Är det bäst att ta bort de befintliga anslutningarna vid den första (närmst väggen) eller andra muttern (närmst blandaren) på Bild 2?
Alternativ 1: Någon form av kulventil (om jag ändå måste ha en bit). Finns det någon som passar?
Alternativ 2: Köpa ny blandare, men hittar inte så många med större anslutningar och hur stor ska de vara?
Alternativ 3: Någon rörbit/nippel utan kulventil som går från den ena storleken till den andra.
Bonusfråga - När jag tog av muttern på den befintliga anslutningen satt röret nedströms (10 mm) fast i mutterns anslutning. Gick inte att lyfta ur. Ska man ta det med en polygrip och försöka knacka upp det eller finns det risk att det satt sig och att jag behöver ta in en VVS:are?
Bild 1
Bild 2
Stort tack för hjälpen!
Ytterdiameter på muttern på Bild 2 (befintliga anslutningar) är ungefär 24 mm. När jag tagit av den och mätt ytterdiametern på gängorna är de ungefär 19 mm.
Vad behöver jag för att få ihop min nya blandare med de gamla anslutningarna? Är det bäst att ta bort de befintliga anslutningarna vid den första (närmst väggen) eller andra muttern (närmst blandaren) på Bild 2?
Alternativ 1: Någon form av kulventil (om jag ändå måste ha en bit). Finns det någon som passar?
Alternativ 2: Köpa ny blandare, men hittar inte så många med större anslutningar och hur stor ska de vara?
Alternativ 3: Någon rörbit/nippel utan kulventil som går från den ena storleken till den andra.
Bonusfråga - När jag tog av muttern på den befintliga anslutningen satt röret nedströms (10 mm) fast i mutterns anslutning. Gick inte att lyfta ur. Ska man ta det med en polygrip och försöka knacka upp det eller finns det risk att det satt sig och att jag behöver ta in en VVS:are?
Bild 1
Bild 2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Såvitt jag kan se så är den bef. kopplingen en ren klämringskoppling. Det sitter då en konisk ring på röret. Sätet i kopplingen har en konik insida och muttern har det också. När man då drar muttern så kläms ringen ihop av de koniska ytorna. Den pressas då fast i röret permanent. Finnd en del trick för att få loss den. Men det är enklare att kapa röret, återanvända muttern och köpa en ny ring (ringen varierar mellan fabrikat, viktigt att få rätt). OM man skall använda kopplingen.
Gängorna på en klämringskoppling är ofta i samma standard som vanliga rörgängor, så om din 3/8 gänga inte passar så är gängan på kopplingen troligen R15 (G1/4).
Men man kan inte rakt av sätta en koppling med lekande mutter på en klämringskoppling även om gängorna passar. För kopplingen har en planpackning som behöver en plan rörände att täta mot. Röränden på en klämringskoppling är för vass, den kommer att skära sönder planpackningen. Finns dock planadapter som löser det.
I ditt fall, om vi antar att gängan är ex. R15, så sätt en nippel med övergång R15- R10. Den behöver då tätas med lin eller liknande mot gängorna på klämringskopplingen. Och så en ballofix ventil på den, också tätad med lin mot nippeln. Eller tvärtom kran med R15 mot kopplingen och nippeln efter.
Men börja med att kolla vad det är för gänga.
Gängorna på en klämringskoppling är ofta i samma standard som vanliga rörgängor, så om din 3/8 gänga inte passar så är gängan på kopplingen troligen R15 (G1/4).
Men man kan inte rakt av sätta en koppling med lekande mutter på en klämringskoppling även om gängorna passar. För kopplingen har en planpackning som behöver en plan rörände att täta mot. Röränden på en klämringskoppling är för vass, den kommer att skära sönder planpackningen. Finns dock planadapter som löser det.
I ditt fall, om vi antar att gängan är ex. R15, så sätt en nippel med övergång R15- R10. Den behöver då tätas med lin eller liknande mot gängorna på klämringskopplingen. Och så en ballofix ventil på den, också tätad med lin mot nippeln. Eller tvärtom kran med R15 mot kopplingen och nippeln efter.
Men börja med att kolla vad det är för gänga.
Tack för svaret. Hur kontrollerar jag vad det är för gänga? Jag försökte mäta gängan utvändigt (alltså den faktiska gängan man ser på rörbiten om jag tar bort muttern) och fick den då till 19 mm ungefär. Men det är ju ett utvändigt mått, så det verkar inte stämma med tabellen nedan... Kan det vara R12?H hempularen skrev:Såvitt jag kan se så är den bef. kopplingen en ren klämringskoppling. Det sitter då en konisk ring på röret. Sätet i kopplingen har en konik insida och muttern har det också. När man då drar muttern så kläms ringen ihop av de koniska ytorna. Den pressas då fast i röret permanent. Finnd en del trick för att få loss den. Men det är enklare att kapa röret, återanvända muttern och köpa en ny ring (ringen varierar mellan fabrikat, viktigt att få rätt). OM man skall använda kopplingen.
Gängorna på en klämringskoppling är ofta i samma standard som vanliga rörgängor, så om din 3/8 gänga inte passar så är gängan på kopplingen troligen R15 (G1/4).
Men man kan inte rakt av sätta en koppling med lekande mutter på en klämringskoppling även om gängorna passar. För kopplingen har en planpackning som behöver en plan rörände att täta mot. Röränden på en klämringskoppling är för vass, den kommer att skära sönder planpackningen. Finns dock planadapter som löser det.
I ditt fall, om vi antar att gängan är ex. R15, så sätt en nippel med övergång R15- R10. Den behöver då tätas med lin eller liknande mot gängorna på klämringskopplingen. Och så en ballofix ventil på den, också tätad med lin mot nippeln. Eller tvärtom kran med R15 mot kopplingen och nippeln efter.
Men börja med att kolla vad det är för gänga.
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.
Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
För att komma ifrån allt det där. Hade det varit ett alternativ att lossa muttern närmst väggen istället och tagit bort hela rörböjen, köpt en ny R15-R10 90-graders böj och skruvat fast den mot anslutningen i väggen igen (med lin) och sedan bara skruvat fast min anslutning till blandaren på R10-sidan (utan lin)?H hempularen skrev:Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.
Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
Förlåt, insåg att jag inte svarade på hur jag mätte. Jag mätte med skjutmått snett över gängorna.H hempularen skrev:Enklast är ävl att köpa en R15 nippel och testa. Hur mätte du? Man behöver nog mäta med skjutmått om man skall få det rätt. Inser att jag skrev fel R15 är inte samma som G1/4, utan G1/2.
Men det kan nog finnas klämringskopplingar som har en icke standard dimension på gängorna. Det är egentligen inte meningen att man skall gänga på något annat än den tillhörande muttern. I så fall kan man ju överväga att kapa röret och sätta på en klämringskoppling med R10 åt andra hållet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Hade ju varit enklare med en blandare som har slang med slätände. Då blir det som rören är bara. Du hade då behövt två nya konor bara.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
typ så här:
https://www.bauhaus.se/anslutningss...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kwAlxbneBMYeldEoTmrBlZMb
Då sticks slätänden in i kopplingen precis som röret. Då behöver man två nya konor. Muttrarna brukar gå att återanvända om man sågar bort de gamla konorna som ju är fastklämda på röret.
https://www.bauhaus.se/anslutningss...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kwAlxbneBMYeldEoTmrBlZMb
Då sticks slätänden in i kopplingen precis som röret. Då behöver man två nya konor. Muttrarna brukar gå att återanvända om man sågar bort de gamla konorna som ju är fastklämda på röret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
