Hur ska du få in 3-fas hade du tänkt dig?
Har andra lägenheter i huset 3-fas?
Troligen drar elektrikern ny fk i röret och lägga häll och ugn på samma 20A säkring sedan dra en separat kabel till diskmaskinen om du inte vill att han spårar in rör men det ökar priset.
Gör inget innan du rådfrågat din elektriker, han bestämmer.

NetNut skrev:
Det kreativa alternativet hade jag nog undvikit med tanke på de gamla tygtrådarna och osäkerheten om vilken area de har. Du hade kanske undvikit att mörklägga resten av lägenheten genom att koppla samman allt i köket, men framåt middagstid så hade garanterat dvärgbrytaren löst om man körde mer än spis och diskmaskin samtidigt, för att inte tala om kaffebryggare och micro - det blir rätt stora effekter på en matning.

Bättre är isåfall att försöka dela upp belastningen i resten av köket och låta spisen köra för sig själv.

Den allra bästa lösningen är nog att kontakta styrelsen och se om det finns möjlighet att dra in trefas i lägenheten, då blir allt mycket lättare och du kan då dela upp spis och ugn på olika faser. Har du tur så de tänkt till vid byggandet av huset så har du lite större diameter på elröret till spisen och kan eventuellt dra ny trefas genom det röret och slipper utanpåliggande kabel.
Naturligtvis skall ledningarna bytas och vara dimensionerad för säkringen d.v.s. min 4 mm2.

Bäst är givetvis om det går att ordna 3 fas, kolla med föreningen. Men det finns massor med lägenheter i detta land som har samma typ av matning. Där man alltså har enfas 20A till spisen, vid ombyggnad ändrar man till separat ugn.

Då blir det lite knöligt eftersom ugnen ofta har vanlig kontakt, som inte får säkras högre än 16A. Så man kan inte mata ugnen från samma dosa som hällen.

Men som sagt detta är ett vanligt problem, och beroende på förutsättningar (hur lätt är det att dra fram nya ledningar från centralen) så hittar elektrikern olika lösningar.

hempularen skrev:
Då blir det lite knöligt eftersom ugnen ofta har vanlig kontakt, som inte får säkras högre än 16A. Så man kan inte mata ugnen från samma dosa som hällen.
Använd inte schuko-uttag utan koppla in den i dosan direkt ,men det är som sagt var upp till elektrikern att bestämma vad som är lämpligt samt placering av ung och häll.

Tack för alla svaren!

Om man nu skulle vilja dra in 3fas, hur stort projekt skulle det vara? Elmätaren och huvudbrytaren sitter precis utanför lägenheten och sen går all el vidare ner i huset.

Det kan vara ett rätt enkelt arbete, eller jättestort. Det är rätt stor sannolikhet att det går att dra trefas från mätarplatsen, mätaren behöver troligen bytas ut. Men om mätaren sitter alldeles utanför, så är det bra förutsättningar.

Sedan kan det finnas problem i stil med att fastighetenes huvudsäkringar är för klena, så att man inte tål om många skulle vilja utöka elinstallationen.

I föreningen där jag var ordförande för många år sedan, hade vi problemet att Stockholm energi under många år vägrade låta oss öka huvudsäkringarna för att ledningarna i gatan var för klena. Vi hade 800 lägenheter som matades via 7 matningspunkter (7 kvarter), varje matning var på 3x 85A. Köken hade gasspis. Det innebar blandannat att vi inte kunde bygga fler tvättstugor.

Något år innan vi genomförde stammbyte så ökades matningen till den stadsdelen (varvid samtliga glödlampor i min lägenhet gick sönder inom ett dygn, innan hade en enda lampa behövt bytas på 6 år). jag mätte nätspänningen i min lägenhet till 185V före uppgraderingen.

Vid stammbytet ökades matningen till husen till 250A, vilket var gränsen för att kalla det för underhåll, annars hade vi tvingats att flytta alla mätare till centrala mätarrum, 250A var fortfarande inte nog för att tillåta byte till elspisar. Och den större elombyggnaden ansågs ligga på fel sida gränsen för kvarboende under stammbytet. Vi hade tvingats bygga en barackstad för evakuering, kostnaden då för 25 år sedan drygt 10 milj för evakuering.

Lägenheten kanske byggts med gasspis. Finns rör kvar? Då kunde du ha gashäll och elugn.

fixarpelle skrev:
Använd inte schuko-uttag utan koppla in den i dosan direkt ,men det är som sagt var upp till elektrikern att bestämma vad som är lämpligt samt placering av ung och häll.
Det är ytterst tveksamt om ugnen får matas med 20 A.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.