För att ge TS ett enkelt och rakt svar så ja, elektrikern talar sanning och på grunder som nämnts av andra i tråden, dvs att man kan dels inte säkra upp spisen högre än huvudsäkringen för då kommer den att gå före spisens säkring samt att man kan inte säkra upp spisen mer än vad trådarna/kabeln mellan central och spis tillåter och till enfasspisar så är det i regel 4 mm2 och det innebär max 20A.

Patrik_Hed skrev:
Ja, självklart. Men om enbart spisen använder 26 A så kommer gruppsäkringen gå innan huvudsäkringen, i teorin i alla fall. :)

//Patrik
Är det en sannolik situation? Att spisen är det enda el som förbrukas i lägenheten och allt annat är frånslaget? ;)

Jag brukar inte dammsuga se på TV och surfa samtidigt som jag lagar mat med full fräs på alla plattor, typ

Protte, med lite vilja kan man poppa vilken huvudsäkring som helst.

Att köra alla plattor samtidigt är väl extremt ovanligt, men att laga mat, ha datorn och tv'n på, eller för den delen laga mat, ha datorn och dammsugaren på samtidigt är väl inte så konstigt? En lagar mat, en dammsuger och så är datorn + stereon på för att radiokanalerna beslutat sig för att ha tämligen påfrestande utsändningar...

För övrigt kan man väl nära på säga att det finns installationer som i stort sett tål att man "maxar allt", typ lägenheter med nydragen el i Göteborg och Uppsala har väl 3*25A...

Ännu ett resultat av svensk ovana med för klena kablar till spisen och för klena säkingar. I normala länder har man man mellan 32 och 50A säkring för enfasspisar. Oftast är det 4 mm2 till spisen i Sverige. Om elektrikern tar sig tiden att kolla upp hur han får säkra den är det möjligt att han kan gå upp till 25A. Längre än så kommer du inte, av flera skäl. Med kolla upp menar jag att ta reda på vilken kabelarea det är och vad tabellerna i aktuell standard säger för aktuellt förläggningssätt och belastningsfall, inte gå på tumregler från 60-talet.

Förresten har väl många med trefas väl samma huvudsäkring som säkring till spisen, 16A?

Har nog skrivit den förut, men säger det igen: Jag har 3x10 A till spisen,har aldrig behövt byta en gruppsäkring till den.
Dock har jag snelast på en fas för 2;ans huvudsäkring skjuter lite för ofta.. Troligtvis detta j*vla otyg med enfas på tvätt o tork.
Vart tog den gamla hederliga 3-fas electrolux tvättmaskinen vägen som fanns i vartenda hem i flera årtionden ??

yxis skrev:
Att köra alla plattor samtidigt är väl extremt ovanligt, men att laga mat, ha datorn och tv'n på, eller för den delen laga mat, ha datorn och dammsugaren på samtidigt är väl inte så konstigt? En lagar mat, en dammsuger och så är datorn + stereon på för att radiokanalerna beslutat sig för att ha tämligen påfrestande utsändningar...

För övrigt kan man väl nära på säga att det finns installationer som i stort sett tål att man "maxar allt", typ lägenheter med nydragen el i Göteborg och Uppsala har väl 3*25A...
Nja, gällande Uppsala är det inte allt nytt som har det så. De gammla husen i stan som en gång tillhört det kommunala energibolaget (numer Vattenfall) har det på det viset om inte fastighetsägaren valt något annat men vid elrenovering och mätarbyten så behålls 25A huvudsäkring då det är samma pris för 16, 20 och 25. Vid nyproduktion så är det nog lite mer blandat och det gäller inte hus utanför stadsbebyggelsen och i vissa utkanter av stan. Alltså kan man ju säga att det som fanns i gammla systemet stannar i systemet.

HenrikHuslöse skrev:
Ännu ett resultat av svensk ovana med för klena kablar till spisen och för klena säkingar. I normala länder har man man mellan 32 och 50A säkring för enfasspisar. Oftast är det 4 mm2 till spisen i Sverige. Om elektrikern tar sig tiden att kolla upp hur han får säkra den är det möjligt att han kan gå upp till 25A. Längre än så kommer du inte, av flera skäl. Med kolla upp menar jag att ta reda på vilken kabelarea det är och vad tabellerna i aktuell standard säger för aktuellt förläggningssätt och belastningsfall, inte gå på tumregler från 60-talet.

Förresten har väl många med trefas väl samma huvudsäkring som säkring till spisen, 16A?
Det är inte så smart i en "enfaslägenhet" eftersom lägenheten blir "kolmörk" varje gång huvudsäkringen går. Den är nog inte placerad i lägenheten utan i källaren eller i ett skåp i trapphuset.

"I normala länder har man man mellan 32 och 50A säkring för enfasspisar." Jag skulle gissa att man har 50 - 63 A huvudsäkring i dom fallen. Men då blir matningen till lgh 16 mm2. (Fas+PEN) eller (Fas+N+PE)

HenrikHuslöse skrev:

Normala länder har inte upptäckt att det finns 3-fas.
vi drar fram 3 fas för det mesta och det motsvarar 30-48 A för en enfasspis så jag vet inte om vi ligger efter.

Enfas 25 A till lägenheter är väl idag inget som byggs så det kan vara en parantes i svensk historia.

3-fas minskar förlusterna i distributionssystemet så normala länder ligger lite efter om de fortsätter med enfas.

Protte

prototypen skrev:
Normala länder har inte upptäckt att det finns 3-fas.
vi drar fram 3 fas för det mesta och det motsvarar 30-48 A för en enfasspis så jag vet inte om vi ligger efter.

Enfas 25 A till lägenheter är väl idag inget som byggs så det kan vara en parantes i svensk historia.

3-fas minskar förlusterna i distributionssystemet så normala länder ligger lite efter om de fortsätter med enfas.

Protte
Många europeiska länder mycket mer tätbebybyggda än Sverige. Efter en gata där husen ligger sida vid sida och inte har elvärme borde det funka bra med enfas matning 63 A. hus A på L1, hus B på L2, hus C på L3, hus D på L1 o.s.v. Kabeln i gatan några meter från husen har ju ändå trefaslast.

Vi har ju knappt några äkta D-kopplade trefaslaster frånsett uppvärmningen kvar i svenska villor o lägenheter.

prototypen skrev:
Poängen var egentligen att oavsett hur man gör ska man dimensionera så grejerna fungerar. Numera sätter man 3 x 16A på 2.5mm2 och dessutom med nolla, vilket är utmärkt! Tidigare användes titt som tätt 3 x 10A på 1.5 mm2 utan nolla. Dumsnålt så det förslår. Det är ändå jobbet med att installera kabeln som kostar mest pengar. All annan materiel som huvudbrytare, jordfelsbrytare, fasskenor, elmätare är ju nästan alltid gjorda för minst 40A så det finns inga pengar att spara där. En huvudsäkring på 25A enfas är ju ungefär lika kass som tre stycken på 10A och i båda fallen sparar man bara småpengar.

HenrikHuslöse skrev:
Poängen var egentligen att oavsett hur man gör ska man dimensionera så grejerna fungerar.

Visst kan man dimensionera så grejorna fungerar, men det är väl samma problem som ni har i Stockholm, räcker vägar och gator till? Gator och vägar för el kan inte göras hur breda som helst, ingen vill betala för "överkapacitet" i nätet.

Var och varannan vinter så är det tal om effekten ska räcka till på vintern och skulle då för många komma på att ta ut dubbel effekt mot idag så då kollapsar systemet.

Protte

HenrikHuslöse skrev:
Poängen var egentligen att oavsett hur man gör ska man dimensionera så grejerna fungerar. Numera sätter man 3 x 16A på 2.5mm2 och dessutom med nolla, vilket är utmärkt! Tidigare användes titt som tätt 3 x 10A på 1.5 mm2 utan nolla. Dumsnålt så det förslår. Det är ändå jobbet med att installera kabeln som kostar mest pengar. All annan materiel som huvudbrytare, jordfelsbrytare, fasskenor, elmätare är ju nästan alltid gjorda för minst 40A så det finns inga pengar att spara där. En huvudsäkring på 25A enfas är ju ungefär lika kass som tre stycken på 10A och i båda fallen sparar man bara småpengar.
Dagens elmaterial klarar 40 A. Men dessa installationer är utförda för över 40 år sedan, när miljonprogrammet byggdes. Då var 25 A en gräns för mycket material. T.ex var 6 A säkring vanliga för belysningsgrupper i rummen. Dammsugaren var på 600 W istället för 1500-2000W idag. Vattenkokaren på 2000 w var inte "uppfunnen".

Nollan var ju totalt onödig att dra fram när spisren enbart var en massa 380 volts värmeelement. Som dessutom ofta tillverkades i Sverige för den svenska marknaden. Det är ju dagens internationella tillverkning som gör att man vill kunna sälja en produkt i samtliga EU-länder och då passar en 230 V spis med omkopplingsmöjligheter för 1, 2 eller 3 fas + nolla betydligt bättre eftersom den funkar i både 1 fas länder och 3 fas länder.

Redigerat:
HenrikHuslöse skrev:
Vänta här nu....nu har jag visserligen bara jobbat med elinstallationer lokalt (Uppland/Västmanland) sen jag gick ut skolan -93 och med anläggningar från tidigt 1900-tal fram till nyproduktion och jag kan inte påminna mig om att det varit några dragningar med 3X10A 1,5mm utan nolla om det inte varit någon hempulare eller så framme, kanske något undantagsfall med någon sommarstuga men då snackar vi promille till antal. Antingen 1X20A 4mm2 med nolla (alt 1X16A 2,5mm) eller 3X16A 2,5mm2 med nolla om vi nu pratar spis. Stigare till små lägenheter (äldre) 1X25A eller 1X20A och till större 3-fas med 16, 20 eller 25 ampere.
I modernare anläggningar så är det 3X16A, 3X13A eller 3X10A med nolla då så klart. En modern spis kräver väl sällan fullt ut 16A nu längre eller?
Men det kanske är vanligt med 3X10A utan nolla i andra delar av landet?

Nej, du har nog rätt GlufsGlufs, 3-fas på 1,5mm² är inget vanligt i äldre installationer, kanske huslöse sett fel på arean eller så bor han där lokale elektrikern gjort på så vis..
3x2,5 + jord skulle jag tippa är vanligast där det finns 3-fas. Finns ju även många lägenheter utan elmatning till spisen också där det kanske kompletterats i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.