Ska få en ny spis utbytt på garanti eftersom den förra pajjade och var trasig redan vid leverans.
Valde en annan spis som ersättning som är en 230v spis (induktions mm).
Den "gamla" var 400v.

Det finns ett ny draget perilex uttag draget med 2,5mm2. 3 faser + nolla + jord säkrat med 16A
Vad jag googlat mig till och läst här så ska det då inte vara några problem? bara se till att koppla kabeln rätt in i själva spisen sen?
Jag har inte fått spisen levererat än det är ca 1 vecka leverans men spisen spec säger. Tänker att Säkring 25 är väll om man kör på 1 fas, nolla, jord?
  • Spänning, V:230
  • Max anslutningseffekt, W:9000
  • Säkring, A:25

BirgitS
Det låter inte som något problem med de förutsättningarna, men anslutningseffekten är lägre än det normala kring 11 kW vilket ju är lite tråkigt. Du bör leta reta på manualen hos tillverkaren så att du kan läsa vad det står i den om elinstallationen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det låter inte som något problem med de förutsättningarna, men anslutningseffekten är lägre än det normala kring 11 kW vilket ju är lite tråkigt. Du bör leta reta på manualen hos tillverkaren så att du kan läsa vad det står i den om elinstallationen.
Vad betyder det I praktiken?
Måste nått kopplas om vad gäller uttag/proppskåpet? Dras nya grövre kablar?
Går det i ett 20mm rör?

"Du bör leta reta på manualen hos tillverkaren så att du kan läsa vad det står i den om elinstallationen."

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
BirgitS
Nej då inte alls, det är väl mer att du kan märka att det är sämre effekt på plattor och/eller ugn än du är van vid.

Vilken spis gäller det?
Kan du byta till en annan eftersom det är så pass lång leveranstid?

Om den nya spisen har två 230V-anslutningar (dvs fas mot nolla) så kan du ta ut ca 7360 W som max, på 16A-kablage/säkringar.

Om du skulle ha endast en enfas 230V-anslutning så kan du ta ut max 5750 W som max på 25A-kablage/säkringar, vore det två dylika anslutningar så skulle max anslutningseffekt teoretiskt kunna vara det dubbla dvs 11500 W.

Nu kanske inte alla element/plattor kan ge denna maxeffekt så det kan vara anledningen till att det är specat 9000 W som maxeffekt.

T TheGame skrev:
  • Spänning, V:230
  • Max anslutningseffekt, W:9000
  • Säkring, A:25
Den texten betyder enfas inkoppling. Vilket ger max 3680 W, med 16A. Och du kan inte säkra upp till 25A med den kabel som finns nu.

De flesta spisar går att koppla om internt så de matas via 1, 2 eller 3 faser, men inte alla.

Du bör kolla att den här spisen kan kopplas för trefas. Annars är den helt olämplig i ditt kök.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej då inte alls, det är väl mer att du kan märka att det är sämre effekt på plattor och/eller ugn än du är van vid.

Vilken spis gäller det?
Kan du byta till en annan eftersom det är så pass lång leveranstid?
Det är en Electrolux Spis LKI66441NW
Lyckas inte hitta i manualen om installation

T TheGame skrev:
Valde en annan spis som ersättning som är en 230v spis
Varför är det en hemlighet vad det är för spis (fabrikat/modell) du valde, det kunde du väl kläckt ur dig från början så du kunde fått relevanta svar direkt?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Om nu inte gud förbjuder felgiganten är inkopplad med sina modeller för den norska marknaden
så är denna spis fullkopplas
dvs L1 o L2 till var sin induktionsmodul och L3 till ugnen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om nu inte gud förbjuder felgiganten är inkopplad med sina modeller för den norska marknaden
så är denna spis fullkopplas
dvs L1 o L2 till var sin induktionsmodul och L3 till ugnen
Så du menar att det kommer fungera med mitt eluttag?
Står att spisen kommer med sladda men ingen kontakt.
Köpte för länge sen en spis på elgiganten till ett annat hus och det satt en norwesko kontakt.
Den gick dock att koppla om för 3 faser + nolla + jord i själva spisen.

Hur kan den i så fall ligga specad på ynka 9000 W max? Något är skumt här, borde vara kopplat som electroluxaren säger ovan. Har du dessutom endast en enda fas in i ugnen blir det inte mycket pulver ens med 25A säkring och motsv grovt kablage.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför är det en hemlighet vad det är för spis (fabrikat/modell) du valde, det kunde du väl kläckt ur dig från början så du kunde fått relevanta svar direkt?
Jag hade inte koll exakt vilken modell det var när jag skrev inlägget.
Men det var dumt jag trodde det var nån form av standard. Ingen anledning att bli irriterad dock.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
T TheGame skrev:
Så du menar att det kommer fungera med mitt eluttag?
Står att spisen kommer med sladda men ingen kontakt.
Köpte för länge sen en spis på elgiganten till ett annat hus och det satt en norwesko kontakt.
Den gick dock att koppla om för 3 faser + nolla + jord i själva spisen.
Om den är riktig enlig den polska specen så skall den fungera. upp till 5600w per fas är max
det verkar vara ånga i den oxå vilket kan göra att ugnen drar mer
men är felgiganten inblandad....
mystiskt att den inte har kontakt för det har alla spisar till den svenska marknaden från elx

BirgitS
T TheGame skrev:
Avsnitt: "6.14 Effektreglering-funktion
• Alla kokzoner är anslutna till en fas."
https://www.bruksanvisni.ng/electrolux/lki66441nw/bruksanvisning?p=16

Det innebär att Electrolux har tagit efter Bosch och börjat leverera spisar vars häll är kraftigt begränsade i vad man kan göra. Tidigare har vänstra halvan av hällen tagit ström från en fas och den högra från en annan fas.

• Ledsen
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.