R roli skrev:
Om man läser medföljande produktblad till ventilen så står det med största sannolikhet där att den skall "motioneras regelbundet". Vilket borde betyda att det skall vridas på.
Vad är regelbundet??
Räcker väl en gång varannat.
 
Vet inte vad som menas med "regelbundet". Det lär vi få fråga tillverkaren....
Men jag har för mig att motionerande skulle göra att "ventilsättet" inte skulle få oxid eller kalkbildningar på sig och då hålla tätt längre. Men detta har jag läst mig till i efterhand inget som min "rörkrökare" upplyste mig om när de lämnade över sitt jobb. Kanske de inte heller vill göra för då får det ju inte komma och byta en läckande säkerhetsventil i förtid.......
 
Hittade denna text på första bästa säkerhetsventil som jag hittade hos ESBE, se inringad text angående högt tryck samt underhåll, där regelbundet är en gång om året. Hur många gör detta?
En sida ur en manual med instruktioner för säkerhetsventil, inringad text om underhåll och tryckinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R roli skrev:
Hittade denna text på första bästa säkerhetsventil som jag hittade hos ESBE, se inringad text angående högt tryck samt underhåll, där regelbundet är en gång om året. Hur många gör detta?
[bild]
Skulle precis fråga om stängningstryck då jag vill minnas att jag läste något om det som jag inte hittade igen, nu vet jag, tack (y)

Jag undrar iallafall, om nu trycket skulle ha ökat, vad det kan bero på.
 
Eller hade de äldre ventilerna inte lägre stängningstryck?:thinking:
 
S
Sätt dit en 10 bars ventil. Alla komponenter i ett rörsystem för tappvatten ska vara godkända för 10 bar.
 
Ä' lägg va.
Kommunal vatten tyck brukar ligga mellan 4-7bar max
Har man egen brunn så brukar man ha ett tryck på 3-5bar max.
Vi Sverige har något som heter säker vatten. Som standard och regelverk.
Och där är kravet att alla tappvatten delar skall klara 10bar.
 
6bar har man normalt hos dom med egen brunn
9 eller 10 bar där det är kommunalt vatten
En säkerhets ventil ska dessutom var minst 1bar högre än vad systemet är byggt för!
 
Ricksson Ricksson skrev:
En säkerhets ventil ska dessutom var minst 1bar högre än vad systemet är byggt för!
Skulle inte jag vilja ha :seenoevil:
då kan du ju spränga systemet UTAN att ventilen löser.
 
S
Ricksson Ricksson skrev:
En säkerhets ventil ska dessutom var minst 1bar högre än vad systemet är byggt för!
Var har du fått det ifrån? Tvivlar starkt.

Ett 10 bars system skall klara 13 bars provtryck.
 
Krilleman
tttomten TomasJor skrev:
Designade att klara 10 bar är ju inte samma som att du kan ha 10 bar i systemet. Dom flesta säkerhetsventiler är trots allt på 9 bar (finns 6 bars också) .
S Stegatorparn skrev:
Var har du fått det ifrån? Tvivlar starkt.

Ett 10 bars system skall klara 13 bars provtryck.
Jag har också tvivel på den texten, en säkerhetsventil ska ju inte lösa över beräkningstrycket.

Dessutom ska ett system för tappvatten provtryckas med 1,43 x beräkningstrycket.
Alltså 10x1,43= 14,3bar inget annat.
(Värme är det 6x1,43=8,58bar)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
6bar har man normalt hos dom med egen brunn
9 eller 10 bar där det är kommunalt vatten
En säkerhets ventil ska dessutom var minst 1bar mer än arbets trycket i systemet ( gäller värme)
(skrev fel tidigare sorry)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har också tvivel på den texten, en säkerhetsventil ska ju inte lösa över beräkningstrycket.

Dessutom ska ett system för tappvatten provtryckas med 1,43 x beräkningstrycket.
Alltså 10x1,43= 14,3bar inget annat.
(Värme är det 6x1,43=8,58bar)
Kanon, då fick vi en siffra också(y)
(Har mest jobbat med ånga och gas och där är ju trycket lite högre men principen densamma).
 
Är du säker på de trycken för värme? Pannor brukar inte vara specade för så höga tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.