4 859 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Ny säkerhetsventil till vvb som inte stänger
Vet inte vad som menas med "regelbundet". Det lär vi få fråga tillverkaren....
Men jag har för mig att motionerande skulle göra att "ventilsättet" inte skulle få oxid eller kalkbildningar på sig och då hålla tätt längre. Men detta har jag läst mig till i efterhand inget som min "rörkrökare" upplyste mig om när de lämnade över sitt jobb. Kanske de inte heller vill göra för då får det ju inte komma och byta en läckande säkerhetsventil i förtid.......
Men jag har för mig att motionerande skulle göra att "ventilsättet" inte skulle få oxid eller kalkbildningar på sig och då hålla tätt längre. Men detta har jag läst mig till i efterhand inget som min "rörkrökare" upplyste mig om när de lämnade över sitt jobb. Kanske de inte heller vill göra för då får det ju inte komma och byta en läckande säkerhetsventil i förtid.......
Skulle precis fråga om stängningstryck då jag vill minnas att jag läste något om det som jag inte hittade igen, nu vet jag, tackR roli skrev:
Jag undrar iallafall, om nu trycket skulle ha ökat, vad det kan bero på.
Eller hade de äldre ventilerna inte lägre stängningstryck?
Ä' lägg va.
Kommunal vatten tyck brukar ligga mellan 4-7bar max
Har man egen brunn så brukar man ha ett tryck på 3-5bar max.
Vi Sverige har något som heter säker vatten. Som standard och regelverk.
Och där är kravet att alla tappvatten delar skall klara 10bar.
Kommunal vatten tyck brukar ligga mellan 4-7bar max
Har man egen brunn så brukar man ha ett tryck på 3-5bar max.
Vi Sverige har något som heter säker vatten. Som standard och regelverk.
Och där är kravet att alla tappvatten delar skall klara 10bar.
Designade att klara 10 bar är ju inte samma som att du kan ha 10 bar i systemet. Dom flesta säkerhetsventiler är trots allt på 9 bar (finns 6 bars också) .
@TS
Lite mera läsning. https://www.byggahus.se/forum/threads/sprutande-knackande-saekerhetsventil.273988/page-2
@TS
Lite mera läsning. https://www.byggahus.se/forum/threads/sprutande-knackande-saekerhetsventil.273988/page-2
TomasJor skrev:
Jag har också tvivel på den texten, en säkerhetsventil ska ju inte lösa över beräkningstrycket.S Stegatorparn skrev:
Dessutom ska ett system för tappvatten provtryckas med 1,43 x beräkningstrycket.
Alltså 10x1,43= 14,3bar inget annat.
(Värme är det 6x1,43=8,58bar)
Kanon, då fick vi en siffra ocksåKrilleman skrev:
(Har mest jobbat med ånga och gas och där är ju trycket lite högre men principen densamma).
Är du säker på de trycken för värme? Pannor brukar inte vara specade för så höga tryck.
