11 939 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Sprutande knackande säkerhetsventil
Finns ingen mätare, har kollat hela vägen där det kommer in i huset och till vvb.
Tänkte förklara en gång till vad som händer när "det" händer...
Helt plötsligt utan att vi använder vatten, så utlöses säkerhetsventilen. Det slår i ledningarna i huset, går inte att missa!
Går ner i källaren. Ser att det sprutar ut vatten ur röret från ventilen. Själva säkerhetsventilen skvätter överallt under vvb.
Stänger av i vattnet vid vattenmätaren. Efter en stund (sekunder), vrider på vattnet igen. (Inte fullt ut)
Allt fungerar, inget knackande eller vatten sprut.
Så har det varit innan, men nu fungerar inte det längre. Om jag inte drar ner vattnet ännu mer, men då är trycket alldeles för lågt. Lång tid att fylla toaletten, ännu längre tid för älsklingen att duscha.
Tänkte förklara en gång till vad som händer när "det" händer...
Helt plötsligt utan att vi använder vatten, så utlöses säkerhetsventilen. Det slår i ledningarna i huset, går inte att missa!
Går ner i källaren. Ser att det sprutar ut vatten ur röret från ventilen. Själva säkerhetsventilen skvätter överallt under vvb.
Stänger av i vattnet vid vattenmätaren. Efter en stund (sekunder), vrider på vattnet igen. (Inte fullt ut)
Allt fungerar, inget knackande eller vatten sprut.
Så har det varit innan, men nu fungerar inte det längre. Om jag inte drar ner vattnet ännu mer, men då är trycket alldeles för lågt. Lång tid att fylla toaletten, ännu längre tid för älsklingen att duscha.
Det är något som inte stämmer, 10 bar är jättehögt tryck och borde fylla toan på kort tid, om det sitter en tryckreducering på inkommande så att trycket upplevs som lågt borde inte säkerhetsventilen spruta vatten, Läcka kan den alltid göra oavsett tryck, men spruta? Kan du fota tryckreduceringen? Sitter den på inkommande vatten eller längre in? Att en 10bars säkerhetsventil ger upp och börja släppa vid 5 bar låter osannolikt?
Det verkar som sagt att inkommande vattentryck är högt, försök mäta det. Sen hjälper det inte mot högt tryck att strypa ventiler, ja indirekt hjälper det när du tar ut flöde men som du märkt då negativt i övrigt på många sätt.
Har du ny säkerhetsventil så byt den, är enkelt gjort och gamla kan blivit utmattad av slagen och kan öppna vid lägre tryck än avsett. Är trycket högt in är den direkta lösningen en regulator på inkommande vatten, men i ditt fall skulle säkert en tryckslagsbegränsare fungera utmärkt också.
Har du ny säkerhetsventil så byt den, är enkelt gjort och gamla kan blivit utmattad av slagen och kan öppna vid lägre tryck än avsett. Är trycket högt in är den direkta lösningen en regulator på inkommande vatten, men i ditt fall skulle säkert en tryckslagsbegränsare fungera utmärkt också.
Sitter normalt ingen manometer på inkommande utan det får man koppla in själv på lämpligt ställe. Om nu trycket är för högt, så hjälper det inte att strypa på ventilerna. Det bromsar bara flödet. Du behöver isf en tryckreducerventil.
Jag hade ringt kommunens VA-avdelning och rådfrågat. De borde kunna skicka ut någon och kolla trycket.
Vilken temp står beredaren inställd på?
Jag hade ringt kommunens VA-avdelning och rådfrågat. De borde kunna skicka ut någon och kolla trycket.
Vilken temp står beredaren inställd på?
Redigerat:
Det sista fotot är inte en tryckreduceringsventil, det är ett gammalt ventilkoppel till en tidigare varmvattenberedare, då blir det begripligt. Den ska vara fullt öppen och du har troligen nära 10 bar i kommunalt vatten och då är en ny tryckreduceringsventil rätt åtgärd. Den tar ner trycket till vad som helst lägre än tio bar, 6 bar kanske blir lagom.http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Vattenf%C3%B6rs%C3%B6rjning/%C3%96vrigt-Vattenf%C3%B6rs%C3%B6rjning/Reduceringsventil-R20/p/1203579
Redigerat:
Nu har jag bytt säk.ventil till den jag köpte idag (9bar). Verkar hålla.
Köper en tryckreduceringsventil imorgon.
Om jag förstått rätt nu, så ska den sitta nånstans mellan vattenmätaren och vvb.
Är det ok att installera den själv eller måste det vara en rörmokare. Tänker på vad försäkringsbolagen säger om det?
Vill även tacka alla för att ni stått ut med alla dumma frågor. Utan er hjälp hade jag fått tvätta mej i sjön.
TACK SNÄLLA
Köper en tryckreduceringsventil imorgon.
Om jag förstått rätt nu, så ska den sitta nånstans mellan vattenmätaren och vvb.
Är det ok att installera den själv eller måste det vara en rörmokare. Tänker på vad försäkringsbolagen säger om det?
Vill även tacka alla för att ni stått ut med alla dumma frågor. Utan er hjälp hade jag fått tvätta mej i sjön.
TACK SNÄLLA
Försäkringsbolaget har nog inga synpunkter, men den ska sitta på inkommande vatten, efter vattenmätaren så den sänker trycket på både kall och varmvatten så det är inte bara att sätta dit den. Å andra sidan om en ny 9 bars ventil fungerar kanske det var den gamla som faktiskt hade ändrat tryck och då behövs ingen tryckreducering?
Klicka här för att svara

