Hej tänkte flytta kök i en 50 tals 3:a så jag får ett luftigt och ljust kök med plats för stort matbord utanför samt förråd/klädkammare och tvättstuga. Vet att jag förlorar ett rum, men det är ok mot att det blir så mycket mer praktiskt. Nu är den stora frågan: kan man ha kök som inte utgår från hallen? Aldrig sett det. Så någon arkitektonisk finess är det kanske att ha det så. Fråga två är om ni ser något stort problem med en planlösning som den här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 311 inlägg
Det är inte nödvändigt att ha köket i anslutning till hallen. Det är nog mest en praktisk sak, att få nära med matkassar t.ex.
För att kunna riva väggar behöver du vanligen veta att väggarna inte är bärande. En byggkonstruktör som får tekniska ritningar för huset kan avgöra det.
Köket kräver tillgång till tappvatten, avlopp och frånluftsventilation. Det kan vara så att du måste göra ingrepp i badrummet för att komma åt stammarna för sånt. Det är inte säkert att badrumsventilationen är tillåten att använda som köksventilation (imkanal) pga. brandrisken. Då måste du dra ett ventilationsrör från nuvarande kök till nytt kök.
För att kunna riva väggar behöver du vanligen veta att väggarna inte är bärande. En byggkonstruktör som får tekniska ritningar för huset kan avgöra det.
Köket kräver tillgång till tappvatten, avlopp och frånluftsventilation. Det kan vara så att du måste göra ingrepp i badrummet för att komma åt stammarna för sånt. Det är inte säkert att badrumsventilationen är tillåten att använda som köksventilation (imkanal) pga. brandrisken. Då måste du dra ett ventilationsrör från nuvarande kök till nytt kök.
Att tänka på är att ta detta med styrelsen och föreningen också. De kan ha synpunkter och så här omfattande ombyggnad ska tas genom dem.J Jolikat skrev:Hej tänkte flytta kök i en 50 tals 3:a så jag får ett luftigt och ljust kök med plats för stort matbord utanför samt förråd/klädkammare och tvättstuga. Vet att jag förlorar ett rum, men det är ok mot att det blir så mycket mer praktiskt. Nu är den stora frågan: kan man ha kök som inte utgår från hallen? Aldrig sett det. Så någon arkitektonisk finess är det kanske att ha det så. Fråga två är om ni ser något stort problem med en planlösning som den här?
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 311 inlägg
Ja, man behöver tillstånd av styrelsen för att riva bärande väggar (förutom av kommunen), samt ändra vatten, avlopp och ventilation. Dock får de endast neka om ändringen medför påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.S Silkesnusa skrev:
Eller om någon åtgärd behöver göras utanför lägenheten ytskikt, till exempel bila för att få plats med avlopp i betonggolvet, om jag minns rätt från tidigare trådar i ämnet.BirgitS skrev:
Tack snälla. Jo Imkanalen är ett problem i sig. Så en ventilinspektör får ju i samråd med föreningen kolla på den biten.BirgitS skrev:
Det är inte nödvändigt att ha köket i anslutning till hallen. Det är nog mest en praktisk sak, att få nära med matkassar t.ex.
Köket kräver tillgång till tappvatten, avlopp och frånluftsventilation. Det kan vara så att du måste göra ingrepp i badrummet för att komma åt stammarna för sånt. Det är inte säkert att badrumsventilationen är tillåten att använda som köksventilation (imkanal) pga. brandrisken. Då måste du dra ett ventilationsrör från nuvarande kök tiTall nytt kök.
Tack för svar. Ja det är såklart så att föreningen måste godkänna. Även imkanal är en no go fråga. Men vad tycker du om kök som inte har ingång från hallen?S Silkesnusa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 311 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 311 inlägg
Vanligen är det du som får betala en ventilationsexpert för en rapport, som du sen ger till styrelsen. Det brukar inte vara något samråd från styrelsens sida.J Jolikat skrev:
Jag känner folk som bor i 15 år gamla hus och där man behöver gå igenom en bit av vardagsrummet/matplatsen för att komma till köket. Likaså finns det sådana planlösningar i forumet. Jag tycker alltså inte att det är konstigt.
Har du annars övervägt detta alternativ(?):
Kolla om det är möjligt att ta ner väggen mellan kök och sovrummet nere till höger. Samt vägg mellan Samma sovrum och vardagsrummet.
Då kan det sovrummet nere till höger bli matsal och du får en hyfsat öppen planlösning.
Med denna lösning får du tyvärr ingen tvättstuga+klädkammare. Men det känns som att det kan bli mycket enklare/billigare. Dessutom är det då enkelt att återställa till en 3a igen i framtiden. Om du eller en potentiell köpare skulle önska det.
Kolla om det är möjligt att ta ner väggen mellan kök och sovrummet nere till höger. Samt vägg mellan Samma sovrum och vardagsrummet.
Då kan det sovrummet nere till höger bli matsal och du får en hyfsat öppen planlösning.
Med denna lösning får du tyvärr ingen tvättstuga+klädkammare. Men det känns som att det kan bli mycket enklare/billigare. Dessutom är det då enkelt att återställa till en 3a igen i framtiden. Om du eller en potentiell köpare skulle önska det.
Hej Tack för ditt inlägg. Uppskattat. Jo det var ju den naturliga lösningen. Men eftersom det inte finns någon förvaring alls så kändes det inte riktigt rätt. Vidare så är måtten i sovrum 2 något udda. 2m brett? Jag har inte kunnat mäta själv så det är det första jag tänker göra. Är det större så blir det ett mer intressant upplägg. Men det finns där som plan B.
mvh Katarina