N
Jag har en fråga om trycket i mitt värmesystem. För två veckor sedan bytte vi elpanna och expansionskärl. Systemet tömdes och fylldes med nytt vatten. Värmen har varit avstängd efter testkörning, så tryckförändringen beror inte på temperatur. På två veckor har trycket sjunkit från 1,1 till 0,9 bar. Jag har inte hittat några läckor. Kan det bero på något annat? Jag oroar mig för att ett rör i plattan läcker

N newbee skrev:
Jag har en fråga om trycket i mitt värmesystem. För två veckor sedan bytte vi elpanna och expansionskärl. Systemet tömdes och fylldes med nytt vatten. Värmen har varit avstängd efter testkörning, så tryckförändringen beror inte på temperatur. På två veckor har trycket sjunkit från 1,1 till 0,9 bar. Jag har inte hittat några läckor. Kan det bero på något annat? Jag oroar mig för att ett rör i plattan läcker
Fyll upp till 1,4 bar stäng alla ventiler ut till huset och vänta ett par dygn. Sjunker det inte, öppna en ventilmot huset. Sjunker det så fyll till 1,4 bar igen. Stäng ventilerna och håll koll på trycket ett par dygn. Fyllt på med nytt vatten nu och mycket nytt syre i sytemet. För att få bort en del luft, öpnnar du alla ventiler, startar upp cirkpumpen på maxfart, låter den gå något dygn och kolla trycket Glöm inte att omdu har termostater på element och GV, så ska dom vara max öppna, när cirkpumpen går.
Det med att se trycket, kanske manometern sitter mellan värmekälla och system, då syns det inte om ventiler ut är stängda.

N
Tänker att jag uppdaterar om någon stöter på samma problem och hittar min tråd. Elpatron läckte litegrann och det var antagligen (hoppas jag) anledningen till att trycket sjönk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.