Generellt lönar det sig bättre att sälja veden än att elda den själv om man har värmepump. Priserna på ved framförallt packat lite mindre är höga.

L Liljeros skrev:
Generellt lönar det sig bättre att sälja veden än att elda den själv om man har värmepump. Priserna på ved framförallt packat lite mindre är höga.
Den veden som en vanlig vedeldare stoppar i pannan brukar vara litet svårsåld. Innanruttna granar, överåriga vindfällen, häggar och videbuskar ur något utfallsdike, klena björkkäppar från röjning, torrgranar, bakan, rivningsvirke, och någon enstaka krokig björk.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den veden som en vanlig vedeldare stoppar i pannan brukar vara litet svårsåld.
Alla vanliga vedeldare är inte lika ovanliga. 😉

H heimlaga skrev:
Nå....... det blir dyrt att köra luftvärmepump när det är kallt på riktigt. Vid -20 drar den mycket ström och ger litet värme. Vid -25 blåser den bara kalluft men drar massor med ström. Hur den fungerar vid -38 ville jag inte ens prova.

Sedan har vi kanske litet dyrare elektricitet i Finland för det är betydande summor.

Men om vi nu räknar med 1500 kronor i månaden så blir det 18000 kronor i året. En månadslön efter skatt och pendlingskostnad som går direkt i uppvärmning.
Man hinner med mycket vedarbete på en månad. Om man vill räkna på det viset.
Allt beror på var du bor och förutsättningar för huset, t.ex. energibehov, isolering, osv, här i södra delarna av Sverige är det inte många dagar med kallare än -10 grader på ett år. Så det är inga konstigheter att man kan köra en LLVP hela året. Så det finns inga generella svar därför blir många sådana här trådar bara argumenterande utifrån olika förutsättningar.
Kör BVP i bostad med större förbrukning och LLVP med direktel i en annan med liten förbrukning, allt utifrån respektive hus förutsättningar. Jodå, det finns kaminer i båda husen och eldas med egen ved också.😀

• Gilla
Benne Kristian
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Va faaan.... Inte kan jag sälja veden som jag varje vår lägger ned stor kärlek på med såg, klyv och yxa🤣

H heimlaga skrev:
Den veden som en vanlig vedeldare stoppar i pannan brukar vara litet svårsåld. Innanruttna granar, överåriga vindfällen, häggar och videbuskar ur något utfallsdike, klena björkkäppar från röjning, torrgranar, bakan, rivningsvirke, och någon enstaka krokig björk.
Björken brukar gå att sälja dyrt.

Den ruttna granen passar däremot utmärkt i pannan.

H Hybro skrev:
Va faaan.... Inte kan jag sälja veden som jag varje vår lägger ned stor kärlek på med såg, klyv och yxa🤣
OT:Men det handlar ju om dina egna begränsningar isåfall, du har ju jättefin björkved och skulle förmodligen kunna sälja den dyrt till turister och värma billigare med l/l värmepump i oktober

Vill inte ha turister o annat löst folk kutande på tomten😉

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vill inte ha turister o annat löst folk kutande på tomten😉
Sälj veden till Trysil

Men visst en LLVP ligger i planen.
Helt öppen planlösning.

Funderar på var bästa placeringen blir av innedelen. Stör mig på surrande ljud.

Å andra sidan om jag väntar några år till så blir jag allt mer lomhörd.

Branäs ligger närmre.
Har faktiskt gjort mig en säckfyllare.

Ställa mig nere vid 45:an och kränga i sportlovstider. Typ 100 kr säcken för att förgylla tillvaron för turister.

Nyttjades när jag tidigare jagade. Blev dryga 40 år. Vi har kaminer på fler än 8 fasta väderskyddade älgposter på kända viltväxlar.

O [old rusty] skrev:
Norah 312 är inte det en kökspanna?
Ska du elda upp 20m3 i en kökspanna utan acctank? Känns.. Obekvämt?

Har du något annat? Annars är nog en luft-luft superbra investering.
Jo, det är ju då en kökspanna såklart (terminologin och skillnaderna mellan olika typer av ’pannor’ har jag inte lärt mig om ännu). Den är ansluten till tre äldre element, med ett expansionskärl på vinden.

Har även luft-luft i huset så är jag för trög för att effektivt använda pannan är den ju ett bra alternativ.

Om jag tolkar det rätt så hade en acktank (med cirkulationspump och kanske fler element?) resulterat i att behöva elda mindre? Inte aktuellt med detta nu, men ifall man vill fortsätta elda i framtiden på effektivt sätt kanske?

Har nu läst de flesta svaren, tacksam för synpunkterna och erfarenheterna som delats :)

Vad som blir lönsamt (tids- och kostnadsmässigt) i slutändan återstår att se efter jag bott in mig lite mer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Benne Kristian skrev:
Jo, det är ju då en kökspanna såklart (terminologin och skillnaderna mellan olika typer av ’pannor’ har jag inte lärt mig om ännu). Den är ansluten till tre äldre element, med ett expansionskärl på vinden.

Har även luft-luft i huset så är jag för trög för att effektivt använda pannan är den ju ett bra alternativ.

Om jag tolkar det rätt så hade en acktank (med cirkulationspump och kanske fler element?) resulterat i att behöva elda mindre? Inte aktuellt med detta nu, men ifall man vill fortsätta elda i framtiden på effektivt sätt kanske?
Har du gratis/väldigt billig ved (typ under 500:-/m³) så kan du väl elda, med allt vad det innebär i jobb.
Annars, kör så mycket du kan med l/l ner till nånstans -5⁰-10⁰, sen kan du stödelda.

Jag bytte min Parca mot en vattenmantlad pelletskamin och halverade energikostnaden.
Sen stoppade jag in en l/v-vp som körs om det är varmare än ung -10⁰ och kapade energikostnaden 25% till.

• Gilla
Benne Kristian
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur var det med att du inte var en entusiast? Är uppväxt med vedeldning för både värme och varmvatten och det var bland det första föräldrarna tog tag i när dom hade råd, dom köpte en luft/luft, satte in en liten kamin för myseldning och stödvärme samt skickade pannan på tippen. Veden från vindfällen och annat från skogen säljs och några kubik sparas för eget bruk. Vedförsäljningen täcker i princip hela årets elräkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.