Hej, Jag har ett fritidshus i Sörmland i närheten av Flen. Huset byggdes 1969.

Vid altanen finns ett fönsterparti på fyra st . 8-16 fönster med kopplade bågar.

Väggen de sitter i är gjord av stående väggreglar 35x120 mm med avståndet 80 cm. Däremellan sitter alltså fönstren. Överst sitter det en bärlina 45x120 infälld i dessa väggreglar. Vill nu ta bort fönstren och sätta dit ett vikdörrsparti för att öppna öpp passagen till altanen som är på utsidan. Vikdörren kräver 330 cm öppning.

Tar jag bort fönstren räcker det till detta . Men jag måste då förstärka öppningen med en typ av balk. Tänkte då sätta en 45x195 mm T24 på utsidan infälld i väggreglarna.

Fråga .. Är det tillräckligt ? Håller de bef. Väggreglarna för lasten? Tror att huset är i snö zon 2 och vi har btg. takpannor. Bif. tre skisser

Jag får inte upp dina pdf-filer. Försök lägga in dem direkt istället.

Provar med jpg fil istället ... 3D-ritning av en träkonstruktion för en överbyggd uteplats med måttangivelser. 3D-ritning av en byggkonstruktion med dimensioner, inklusive träreglar och glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av trappa och sidostolpe med måttangivelser.

Jag lyckades faktiskt läsa dem även före det sista försöket, som dock är bäst. Du har alltså tre takstolar med c/c 800 mm som kommer att hamna på bärlinan. Överslagsmässigt känns det lite knappt, så det bästa är att räkna på det. Då skulle jag behöva veta takets breddmått. Jag utgår från att det inte finns något på vinden.

Tack, ja det finns ingen vind ( typ 15 cm isolering bara . Öppningen (330cm)ska bli an öppenspis/skorsten i vard.rum och mot sovrummet Ritning av ett hus med måttangivelser och en markerad framtida öppenspisplats, samt en sektion av takets lutning.

Jag återkommer någon gång i morgon.

Du klarar inte detta med vanligt konstruktionsvirke, utan du behöver en limträbalk, förslagsvis 115x225 mm. Den dimensionen kan ersättas av en smalare och högre (90x270) eller en tjockare och lägre (215x180). Du har tre takstolar med ganska rejäla laster (när det har snöat) som ska växlas av.

• Gilla
Rolf Backenhall
  • Laddar…
Teknisk ritning av väggkonstruktion med dimensioner för bärlinor och limträbalk för att diskutera lämplig storlek i byggprojekt.
J justusandersson skrev:
Du klarar inte detta med vanligt konstruktionsvirke, utan du behöver en limträbalk, förslagsvis 115x225 mm. Den dimensionen kan ersättas av en smalare och högre (90x270) eller en tjockare och lägre (215x180). Du har tre takstolar med ganska rejäla laster (när det har snöat) som ska växlas av.
Hej igen. Tack för ditt svar, jag kollade själv också i Moelvens limträapp, Men nu undrar jaj... den gamla bärlinan (45x120) sitter ju kvar på insidan av väggreglarna. Kan man då inte gå ner något i dim. på nya limträbalken? skulle behöva lite lägre höjd pga. platsbrist för den nya vikdörren som ska bli i nya öppningen . kanske 90x225 mm Vad tror du ? :thinking:

Redigerat:
Om du kan komplettera den befintliga 45x120 regeln med en nästan lika stor till så att de tillsammans bildar en 45x225 regel och skruvlimma dem ihop med limträbalken så borde 90x225 kunna räcka.

Hej. Menar du att man fäller in en till 45x120 UNDER den bef 45x120 regeln. ?
Sen vet jag inte hur du menar att skruvlimma ihop det paketet med LT 90x 225 ? För den sitter ju på utsidan ?
Bästa hälsningar Rolf

Jag missade helt din skiss. Inser att skruvlimning inte är något alternativ. Det är tyvärr hopplöst att räkna ut hur mycket din befintliga bjälke kan avlasta limträbalken. Det krävs någon form av symmetri eller samverkan genom skruvlimning för det. Med det aktuella utseendet kan du inte gå ner till 90x225. Mitt grundförslag är 115x225.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.