Hej!
Vi behöver ersätta en ytterdörr i vårt hus från -39. Gamla dörren är en kass 70-tals dörr så tyvärr inget att reparera. Tänkte lyxa till och köra på snickeri tillverkad dörr för att få den goa genuina känslan. Förlagan vi tänkte använda ser ni nedan.
Snickerierna verkar vilja tillvera dörren med isolering och isolerglas. Men jag är brydd att det sabbar känslan.
Hur dålig ide är det att låta tillverka dörren oisolerad med vanligt enkelglas?
Dörren kommer gå in till en 10 kvm hall som leder vidare till köket (och det finns ingen dörr mellan hallen och köket. Vi bor på västkusten ska tilläggas
Tacksam för åsikter.
Vi behöver ersätta en ytterdörr i vårt hus från -39. Gamla dörren är en kass 70-tals dörr så tyvärr inget att reparera. Tänkte lyxa till och köra på snickeri tillverkad dörr för att få den goa genuina känslan. Förlagan vi tänkte använda ser ni nedan.
Snickerierna verkar vilja tillvera dörren med isolering och isolerglas. Men jag är brydd att det sabbar känslan.
Hur dålig ide är det att låta tillverka dörren oisolerad med vanligt enkelglas?
Dörren kommer gå in till en 10 kvm hall som leder vidare till köket (och det finns ingen dörr mellan hallen och köket. Vi bor på västkusten ska tilläggas
Tacksam för åsikter.
Struntar du på att spara energi spelar det ingen roll. Välj vad du tycker själv.A axel_n skrev:Hej!
Vi behöver ersätta en ytterdörr i vårt hus från -39. Gamla dörren är en kass 70-tals dörr så tyvärr inget att reparera. Tänkte lyxa till och köra på snickeri tillverkad dörr för att få den goa genuina känslan. Förlagan vi tänkte använda ser ni nedan.
Snickerierna verkar vilja tillvera dörren med isolering och isolerglas. Men jag är brydd att det sabbar känslan.
Hur dålig ide är det att låta tillverka dörren oisolerad med vanligt enkelglas?
Dörren kommer gå in till en 10 kvm hall som leder vidare till köket (och det finns ingen dörr mellan hallen och köket. Vi bor på västkusten ska tilläggas
Tacksam för åsikter.
Ja det är ju det frågan gäller... hur stor skillnad gör en 6 cm dörr inkl 3 cm cellplast jmfrt med 4.5 cm massivträ.
Jag tänker att gamla dörrar läcker kyla ofta är pga skeva dörrar med dålig tätning som drar. Och jag tror att en oisolerad dörr i bra skick kan hålla värmen hyfsat.
Skulle uppskatta råd från någon med en oisolerad dörr i bra skick som kan säga något om vad man kan förvänta sig...
Jag tänker att gamla dörrar läcker kyla ofta är pga skeva dörrar med dålig tätning som drar. Och jag tror att en oisolerad dörr i bra skick kan hålla värmen hyfsat.
Skulle uppskatta råd från någon med en oisolerad dörr i bra skick som kan säga något om vad man kan förvänta sig...
Jag har en fönsterdörr in till mitt kök, d.v.s. en dörr som är konstruerad som ett kopplat fönster, ingen isolering. det blir rätt kallt. Jag skulle satsa på isolering och då är jag själv byggnadsvårdssnickare. Det går att få det väldigt snyggt om man vill och anstränger sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det handlar väl även om att det kommer att bli kondens på enkelglaset och ev. även på resten av dörren. Dels inte snyggt, dels förödande för livslängden på dörren.
Klicka här för att svara

