Hej!

Kanske någon har tips om orsaken bakom att jag ej får igång en helt ny Stihl MS 391.

Brukar aldrig ha några större problem att starta mina Husqvarna, men följde bruksanvisningen noggrant eftersom det var lite en annan såg utan bränslepumpblåsa som jag är van vid.

Satte "shåken" på kallstart och drog minst 20 drag men ingen tillstymmelse till att ens vilja börja starta. Kollade tändstift som var dränkt i bränsle, torkade och luftade men utan förbättring. Märkte även att det läckte någon slags gråaktig (bensinen?) vätska fram på motorsågen.

Vad kan vara felet? Något med dekompressionsventilen, dåligt bränsle som gjort den sur, eller defekt från fabrik på något vis?

Tacksam för tips.

Mvh Kaffetorsk

Har du kollat att du har gnista?

Det jag märkt på mina sågar är att de kan bli sura om man drar för många gånger med choken ute. Har den inte startat efter några ryck får man öppna choken innan man fortsätter.

• Gilla
kaffetorsk och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att nya sågar är väldigt känsliga för överchokening. Bättre att dra några gånger för mkt utan choke än att dra för mkt med choke. Max ett par drag med choken

• Gilla
kaffetorsk och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du kollat att du har gnista?

Det jag märkt på mina sågar är att de kan bli sura om man drar för många gånger med choken ute. Har den inte startat efter några ryck får man öppna choken innan man fortsätter.
Ska kolla efter gnista men stiftet är helt ok så det borde ju funka. Testade även hålla in gasen och samtidigt dra starten men utan resultat. Är det normalt att det läcker bränsle från sågen när den blir sur?

O Octavianus skrev:
Min erfarenhet är att nya sågar är väldigt känsliga för överchokening. Bättre att dra några gånger för mkt utan choke än att dra för mkt med choke. Max ett par drag med choken
Då drog jag definitivt för mycket eftersom det stod i beskrivningen att en helt ny såg kan behöva dras mer. Problemet är att jag från början inte fick någon som helst respons från sågen att vilja starta så vad kunde jag annars göra? Aspen borde väl funka på denna Stihl?

Kan förgasaren blivit förstörd av allt bränsle?

nåå om det luktar bensin.. så har du inte föväxlad bensin och kjedoljan ^^ har vi all gjort nångån...

men om den gått och blivt sur iaf med gammla sågar är att hålla in gasen när man rycker

använd en sthil ms 250 den gick när gick men när trilskade så var det enda som funkade att hålla in gasen och rycka galant över 25gånger innan den gav tecken på liv

K kaffetorsk skrev:
Då drog jag definitivt för mycket eftersom det stod i beskrivningen att en helt ny såg kan behöva dras mer. Problemet är att jag från början inte fick någon som helst respons från sågen att vilja starta så vad kunde jag annars göra? Aspen borde väl funka på denna Stihl?

Inte ska den bli förstörd.
Sur men inte förstörd.

Har du testat ta bort stiftet och dra några gånger och sedan återmontera och testa igen?

Kanske redan nån som rekommenderat...

• Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
Ska kolla efter gnista men stiftet är helt ok så det borde ju funka.
Det är en ny såg så det borde absolut fungera. Men om det ändå inte gör det så kan det vara läge att leta om det finns någon avstängningsknapp som du missat.

K kaffetorsk skrev:
Nej. Motorn kan ha blivit sur. Men det är ingenting som tar skada av det.

• Gilla
kaffetorsk och 1 till
  • Laddar…
Min stihl röjsåg har väldigt specifik startanvisning, har du läst manualen?
6 pump på blåsan, choke, dra 6 drag, stäng av choke, dra igen. Startar alltid som en klocka.

galento
A Avemo skrev:
Det är en ny såg så det borde absolut fungera.
Har en ny Stihlsåg inlämnad för koll , dock var den helt hopplös att starta när
den var varm så det kan nog bli fel fast de är nya.

Ok med gnista på tändstiftet. Köpte nytt bränsle och lät sågen stå ett dygn och lufta. Testade igen och nu gick den rackarn igång.

Antagligen var bränslet dåligt eller så drog jag någon gång för mycket och känslig som den var surnade den. Vilket fall funkar den nu, så tack för alla svar, de hjälpte lite påvägen 😀👍

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
Ok med gnista på tändstiftet. Köpte nytt bränsle och lät sågen stå ett dygn och lufta. Testade igen och nu gick den rackarn igång.

Antagligen var bränslet dåligt eller så drog jag någon gång för mycket och känslig som den var surnade den. Vilket fall funkar den nu, så tack för alla svar, de hjälpte lite påvägen 😀👍
Kom osökt att tänka på "du har inte rätta knycken farbror Melker" 😉

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kom osökt att tänka på "du har inte rätta knycken farbror Melker" 😉
Det gäller att göra det med Stihl 😉

• Gilla
  • Haha
AndersS och 1 till
  • Laddar…
M
Måste vara något fel på den. Alla mina Husqvarnaprodukter drar man ut choken, trycker in dekompressionsventilen, drar 1 gång, maskinerna startar och stannar, in med choken, dra 1 gång och maskinerna startar och går på tomgång. En produkt som kräver mer än 2 ryck i snöret är defekt eller felkonstruerad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.