15 146 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Ny motor, rimligt pris?
Haha, är nog det vanligaste sättet att skära en topp med överliggande kamaxlar.Malten skrev:
Själv lyckades jag istället skära en ventil. Men det var förstås på en stötstångsmotor. Det lät väldigt obra en liten stund men jag kunde ändå köra hem eftersom stötstången böjde sig. På den tiden kostade en nyrenoverad topp ett par tusenlappar.
Sent ihågkommet, men "obduktionen" gav inget svar på vad som hänt. Följande teorier har lagts fram av olika personer som borde ha insikt i området:
* Olycklig blandning av oljor har lett till att det gunkat ihop. Mycket möjligt, när jag fyller på olja har jag ingen aning om vad verkstaden fyllt på. (Bilprovningen)
* Oljepumpen dålig. Den byttes för säkerhets skull. (Verkstaden)
* Etanolinblanding i bensinen. De kör ju numera med etanolförorenad bensin på mackarna, och tydligen är det stora problem med att den kan leda till att det gunkar, eftersom etanolen löser upp föroreningar och flyttar dem till andra ställen i motorn. (Det här tipset fick jag från en expert på en av sveriges största biltilverkare, där man tydligen har mycket problem med detta.)
* Olycklig blandning av oljor har lett till att det gunkat ihop. Mycket möjligt, när jag fyller på olja har jag ingen aning om vad verkstaden fyllt på. (Bilprovningen)
* Oljepumpen dålig. Den byttes för säkerhets skull. (Verkstaden)
* Etanolinblanding i bensinen. De kör ju numera med etanolförorenad bensin på mackarna, och tydligen är det stora problem med att den kan leda till att det gunkar, eftersom etanolen löser upp föroreningar och flyttar dem till andra ställen i motorn. (Det här tipset fick jag från en expert på en av sveriges största biltilverkare, där man tydligen har mycket problem med detta.)
Klicka här för att svara