12 084 läst ·
211 svar
12k läst
211 svar
Ny mobil.. Vilken?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Förmodligen, precis som det alltid har varit på iPod. Jag bryr mig inte, kör bara Spotify.Troberg skrev:
Inget problem vad jag vet.Troberg skrev:
Det finns tredjepartspelare som spelar "allt", även ogg, t ex VLC.Troberg skrev:
Nej.Troberg skrev:
Hur lätt man tappar den är väl rätt subjektivt. Jag har aldrig tappat min. Min förra telefon (en Nokia) hade jag nog tappat 1-2 ggr under samma tid.Troberg skrev:
Jag har inte upplevt något problem med dock connector vare sig på iPod eller iPhone.Troberg skrev:
iPhone är gjord främst för USA-marknaden där 3G knappt fanns när första versionen kom. Jag kan hålla med om att det finns saker med iPhone som passar mindre bra för europeiska förhållanden.Troberg skrev:
Gäller inte för 4:an.Troberg skrev:
Världen är, med några få undantag, definitivt inte öppen. De flesta datorer, mobiltelefoner, teveapparater, stereoanläggningar, spelkonsoler, hushållsmaskiner, gps-navigatorer, bilar, larmsystem, leksaker etc har inte öppen källkod.Troberg skrev:Medvetna designval, javisst, men i dagens läge så måste man betrakta dem som fel. Världen är öppen idag, folk förväntar sig att de faktiskt kommer åt insidan i sina prylar. Förr hette det "If you can't fix it, you don't own it". Idag gäller "If you can't modify it, you don't own it", och då krävs åtkomst till källkoden och möjlighet att modifiera den.
Varför man skulle vilja byta batteri innan garantitiden gått ut. Hur som helst, garantin gäller inte om man utför service själv på telefonen men i praktiken finns det inget sätt att se att man har öppnat telefonen. Det är bara två skruvar.Troberg skrev:
De är inte relevanta för iPhone 4 vilket var vad vi diskuterade.Troberg skrev:
Image. Den säljer bra i yuppie-segmentet, bland folk som bryr sig mer om cool än teknik.
http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg
Nejdå, jag är fullt medveten om att all elektronik jag köper kommer att vara gammal om en månad. Det stör mig inte. Att däremot köpa elektronik som redan ligger ett par år efter de andra som säljs samtidigt, det är onödigt. Därför avråder jag från att köpa en iPhone idag.
Jag köpte inte ens egentligen min iPhone som annat än ett sätt att se vad iPhone var och om plattformen hade någon potential. Då finns det ingen anledning att bli sur för att den inte håller måttet, det har ändå varit en nyttig utvärdering. Jag köpte inte ens den för att vara cool, när jag köpte den så fanns den inte i Sverige än och de flesta visste inte ens vad det var.
Sjuka grejor? För min del är det väldigt viktigt, så jag listade dem. Om någon sedan inte bryr sig om att tex kontakten glappar sönder, att de inte kommer åt källkoden eller att den hänger sig och blir så het att man inte kan ha den i fickan, så är det deras bedömning. Jag beskriver vad jag ser som problem, sedan får var och en avgöra om det är viktigt för dem.
I tur och ordning:
Mediaspelare? Det är inte en komplett mediaspelare för mig eftersom den bara har stöd för några få filformat som jag knappt använder.
Dator? Nja, ska det vara en dator så ska man kunna programmera den.
Mobil? Visst, men inte bättre än vilken 300 kronors-lur som helst.
Tillgänglighet? Sämre än billiga lurar, på grund av den dåliga stabiliteten i operativsystemet.
Anpassbarhet? Inte så länge som man måste jailbreaka den för att komma åt att göra något, och inte har tillgång till källkoden.
Snabb information? Kanske på iPhone 3G, men inte på 2G (och iPhone körde envist 2G när alla andra kört 3G länge).
Appar? Japp, men de kostar pengar och är censurerade av Apple. Vad är det för fel på en vanlig pakethanterare, som alla andra Unix-varianter brukar ha?
Verktyg? Vet inte vad du syftar på.
Musikspelare? Se musikspelare ovan, plus att den inte kan bläddra musik efter filnamn/katalogstruktur, utan bara efter taggar, samt att den inte har stöd för USB Mass Storage, så den kräver (en rätt så kass) specialprogramvara som bara finns för två OS.
Kan man inte modifiera en maskin så äger man inte den.
OSI har en bra definition på vilka friheter man bör ha. Jag gillar den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Source_Definition
Det är vad man ska kunna förvänta sig av en pryl/programvara idag.
För att jag inte kan verifiera det. Kör jag android så kan jag tanka hem källkoden, granska den, se att den är schysst, kompilera den och se att det är samma som på telefonen. Inget fuffens kan döljas.
Visst, jag gör inte det, och de flesta andra gör inte det, men tillräckligt många gör det för att varje försök till fuffens skulle explodera i ansiktet på leverantören som försöker det.
Dessutom, jag är programmerare, så är det något som irriterar mig, tex iPhones oförmåga att välja SMS-signal och att koppla SMS-signal till telefonnummer så kan jag fixa det, men det kräver att jag har tillgång till källkoden. Återigen, visst, inte alla gör det, men tillräckligt många gör det för att plattformen som sådan ska få en mycket snabbare utveckling än om det var en stängd plattform som bara Apple-utvecklare pysslar med. Titta tex på hur Linux sprungit ifrån Windows totalt, just därför att det är så många som arbetar med det. Bara Oracle, Novell och IBM har tillsammans cirka fem gånger så många utvecklare som jobbar med Linux som Microsoft har på Windows, och till de så kommer alla de tusentals utvecklare som jobbar på andra företag eller helt frivilligt på fritiden. De åstadkommer helt enkelt mer än vad några 8-5-utvecklare på MS eller Apple som jobbar för att få lön varje månad gör.
Så, jag har specificerat mina åsikter. Välj själv om de är viktiga för dig eller inte, men för mig är de viktiga, och antagligen en del andra också.
Exakt. Så länge som man beskriver tydligt vad man menar, så får var och en bestämma själv vad som är viktigt. En lista där är mycket bättre än "Jag gillar min TelefonX och tycker den är bra!".
Precis, alla är olika.
Som inte ens är en lösning, utan man behöver använda diverse passbitar för att det ska funka...
Jag tror på öppna standarder, och där faller Apple och Microsoft både väldigt hårt. Det handlar inte bara om pluggar, det handlar om filformat, protokoll, APIer osv.
OK, och lagstiftaren struntar glatt i att olika utrustningar har olika krav på laddare (speciellt om man inkluderar annat än telefoner), trots att det inte finns någon reell miljövinst i det? Varför är jag inte förvånad...
Vill man få till något bra miljömässigt så inför en standard för lågspänningsnät i hemmen, så att man har tex 12V direkt i speciella väggurtag. Det hade gjort skillnad, även om det hade krävt en del nyinstallation.
Eller en skarvsladd...
Kommer att göra det nästa gång jag byter. Det hindrar inte att jag berättar om mina erfarenheter för andra som frågar.
Du har inte sett vidden av frågan. Du kanske inte vill pilla, men om andra kan göra det så kommer det att ske mer utveckling för din telefon, vilket du kan dra nytta av.
Det finns flera exempel som bevisar att stängd källkod inte kan anses vara pålitlig. Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det, så länge som du inte kan granska vad som finns under huven så vet du inte vad som finns under huven.
Titta tex på artiklarna nyligen om MS senaste kameramojäng till XBox360 och vad MS påstår att de kan göra med den. Sådant kan inte smygas med när källkoden är tillgänglig. Även om inte du eller jag granskar den så finns det tillräckligt många som gör det. Se inte det som ett förhållande mellan dig och prylen, utan som ett förhållande mellan prylen och hela användarbasen.
Min kunskap? Jag är programmerare, så jag kan läsa koden om jag vill. Oftast gör jag inte det, normalt sett bara om jag vill fixa någon irriterande bugg, men jag kan. Jag går inte genom all öppen kod jag kör, men jag räknar med att någon oberoende gör det och drar i nödbromsen om det behövs.
Som sagt, den är inget för teknikintresserade eller säkerhetsintresserade, eller, för den delen, för de som behöver lita på funktionen. Det är en bra telefon för de som går till bilhandlaren och säger "Jag vill ha en röd bil, har ni någon sådan?".
Med det inte sagt att allt är dåligt, den har några bra grejor, tex har den en rätt så OK skärm och en rätt så innovativ kontext-zoom i webläsaren, men sammantaget så är ändå intrycket att den är mycket överskattad.
Vem skulle vilja köra en bil där vem som helst kan gå in och modifiera programvaran som styr antisladdsystemet? Ett låst system är snarare en garant för säkerhet förutsatt att den som utvecklat har följt sitt kvalitetssystem.Rikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag kan inte låta bli att skratta högt när jag läser dina inlägg Troberg - ta det inte personligt 
Får jag fråga om du jailbreakat din telefon? Och har du den senaste versionen av iOS som finns till 2G?
Får jag fråga om du jailbreakat din telefon? Och har du den senaste versionen av iOS som finns till 2G?
Den har sitt eget format på ljudböcker som bara existerar om man skaffar dem från iTunes. Lägger man in dem som MP3 så blandas de ihop med musiken, vilket är en pest när man kör random.
Bra, men ska det verkligen behövas?
Ändock, om man ska designa framtidens telefon så måste man väl se lite längre än så?
Vakna upp. Alla vanliga datorer idag kan köra öppna OS, och de flesta ovanliga (betydligt fler än vad som kan köra Windows eller Mac). Android är öppen, och fler kommer, de flesta baserad på Linux i någon form. TV har inte tillräckligt med intelligens för att det ska vara en fråga, detsamma gäller stereo, hushållsmaskiner, leksaker. Spelkonsoller arbetas det väldigt hårt på att köra öppna OS på, och tex PS3, PSP, PS2, PS1 och XBox kan köra öppna OS. GPS-navigatorer ligger lite efter, men lär ganska snart klara att köra andra OS (många kör under skalet DOS), detsamma gäller kameror där custom firmwares redan är en stor grej. Bilar har väl modifierats sedan de först kom, och det finns ett antal projekt för att ta fram äkta open source-konstruktioner på bilar. Larmsystem blir mer och mer datorkontrollerade, ofta av en server eller dedikerad hårdvara som kör Linux.
Lägg till det sådant som trådlösa accesspunkter, NAS, mediaspelare och så vidare.
Open source kommer, vänj dig vid det. Det är en effektivare utvecklingsmetod, och kunderna vill ha det (åtminstone de som är tillräckligt teknikmedvetna för att göra ett medvetet val).
För att det är dåligt? Batterier kan bli dåliga fort om man har otur eller misshandlar dem. Tex kan jag tänka att de incidenter jag haft när telefonen blivit så het att jag inte ens kunnat ha den i fickan inte direkt förlängt livslängden på batterierna.
Tja, man kanske kommer undan med det, men då måste man ju ljuga. Det ska man inte behöva. Skulle du köpa en bil där du inte får fylla på bensin, olja eller spolarvätska själv?
Kolla listan igen, jag tror att de alla är relevanta för iPhone 4.
Vem som helst? Du väljer väl själv vad du lägger in?
Det finns massor av exempel på hur företag med stängd kod haft bristande rutiner. Insyn ger säkerhet!
Titta tex på http://en.wikipedia.org/wiki/Therac, där brister i koden till följd av bristande rutiner orsakade tre dödsfall och skadade ytterligare ett antal människor för livet.
Nejdå, jag är medveten om att jag är teknikpurist. Jag är dock övertygad om att ifall folk hade satt sig in mer i dessa frågor så skulle de också ropat på öppen kod, öppna standarder och allmän öppenhet i de produkter de köper. Vi skulle aldrig någonsin accepterat sådana villkor om vi köpte ett hus eller en bil, men vi accepterar av någon anledning glatt dem när vi köper en elektronik eller en programvara.
Naturligtvis jailbreakad, annars är den ju oanvändbar. Inte senaste OS-et, det blev på tok för långsamt. Kommer dock antagligen att testa att installera Android på den när jag har lite tid över.
Mycket intressant läsning men du missar mååånga stora saker. Likt iPhone så är dina exempel på spelkonsoler, kameror mfl riktigt dåliga exempel. Det är låsta produkter som kräver mycket jobb för att knäcka. Lik väl som med iPhone krävs det olika typer av fulhack och sätt som på inget sätt stöds av tillverkarna och likt iPhone gör att garantin är borta om man går in och ändrar firmware mm. Larmsystem är i högsta grad stängda system. Det man tar ut är signaler enligt 4.4.4 protokollet vilket har olika "dialekter"Troberg skrev:Vakna upp. Alla vanliga datorer idag kan köra öppna OS, och de flesta ovanliga (betydligt fler än vad som kan köra Windows eller Mac). Android är öppen, och fler kommer, de flesta baserad på Linux i någon form. TV har inte tillräckligt med intelligens för att det ska vara en fråga, detsamma gäller stereo, hushållsmaskiner, leksaker. Spelkonsoller arbetas det väldigt hårt på att köra öppna OS på, och tex PS3, PSP, PS2, PS1 och XBox kan köra öppna OS. GPS-navigatorer ligger lite efter, men lär ganska snart klara att köra andra OS (många kör under skalet DOS), detsamma gäller kameror där custom firmwares redan är en stor grej. Bilar har väl modifierats sedan de först kom, och det finns ett antal projekt för att ta fram äkta open source-konstruktioner på bilar. Larmsystem blir mer och mer datorkontrollerade, ofta av en server eller dedikerad hårdvara som kör Linux.
Lägg till det sådant som trådlösa accesspunkter, NAS, mediaspelare och så vidare.
Open source kommer, vänj dig vid det. Det är en effektivare utvecklingsmetod, och kunderna vill ha det (åtminstone de som är tillräckligt teknikmedvetna för att göra ett medvetet val).
Det finns ett fåtal produkter idag som går ut öppet att de är fria att ända OS i. Allt annat kräver olika typer av fulhack.
Dessutom håller man ju på med Android till iPhone
Nästan alla mina bekanta har iPhones och jag kan garantera dig att de inte är några coola yuppies...Troberg skrev:
Snarare vanliga Svenssons som vill ha en enkel, stabil och funktionell mobil utan en massa krångel.
Sony Ericsson, Nokia, Samsung och Motorola har gjort tusentals oanvändarvänliga mobiler i över 15 år nu. 580i, x94, 349 xps, N95 osv... Varje månad spottar man ut nytt skit och modellen du köpte igår är idag ersatt av en ny modell.
Sen kommer Apple och bajsar på resten av mobiltillverkarna med sin första "telefon" Iphone. Med Iphonen lyckas man direkt med det de andra har misslyckats med efter femton år och tusentals försök - en användarvänlig mobil, dator, tv o.s.v.
Det är fanimej lika imponerande som skrämmande. Och inte helt oväntat försöker alla andra idag i ren och skär panik kopiera Iphonens fantastiska design och användarvänlighet.
Det finns bara ett stort problem med iPhonen som jag ser det och det är att tjejen gnäller över att man pillar mer på den än på henne
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Svd lät Telia för en dryg månad sedan göra en ovetenskaplig undersökning bland sina kunder och enligt den så är iPhonen inte bara poppis bland reklam och finansfolk utan också populär bland mindre byggare.
http://www.e24.se/toppjobb/karriar/karriarprylen_2353009.e24 "Yngre snickare vill alltid ha musikspelaren med sig och då är Iphone ett givet val för många." Medan IT-konsulter sneglar mot Android-modeller.
http://www.e24.se/toppjobb/karriar/karriarprylen_2353009.e24 "Yngre snickare vill alltid ha musikspelaren med sig och då är Iphone ett givet val för många." Medan IT-konsulter sneglar mot Android-modeller.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och du ser ingen koppling med fulhackad mobil och ostadigheten? Jag har aldrig upplevt de problem du beskriver, och ingen jag känner med iPhone heller. Men då har ingen av de jailbreakat hellerTroberg skrev:
Menar du att de skulle vara en nackdel med standard MicroUSB för kommunikation/laddning på mobiltelefoner?Troberg skrev:skrev: Ska de inte bli lagkrav på att alla ska kunna använda samma laddare? Nåt miljöskäl.
OK, och lagstiftaren struntar glatt i att olika utrustningar har olika krav på laddare (speciellt om man inkluderar annat än telefoner), trots att det inte finns någon reell miljövinst i det? Varför är jag inte förvånad...
Vill man få till något bra miljömässigt så inför en standard för lågspänningsnät i hemmen, så att man har tex 12V direkt i speciella väggurtag. Det hade gjort skillnad, även om det hade krävt en del nyinstallation.
Tycker att det är ungefär lika bra ide som att ha standardkontakter på datorer som vi har idag.
Hur skulle det se ut om tex HP har en egen modell av USB som inte passar ihop med USB på IBM-datorer? :wow:
Ser det inte som ett problem om Iphone skulle vara tvugna att borga för MicroUSB,,, bara att göra en adapter som passar löst i den delen man sätter i telefonen.... (Förbannat bra kontakt måste jag säga, för den är still och glider inte snett som USB gör.... ) sen in med vilken jäkla MicroUSB sladd som helst.... Dom har ju det finurliga systemet i andra änden redan nu, där du kan välja mellan att ladda 230/ eller docka genom datorn med USB......
Troberg... Du är en riktigt avancerad användare, men jag tror inte att TS har någon större behållning för det du klagar på.... Han klarar sig säkert med samma krav som vi normalanvändare gör....... Och då är ju Iphone Isärklass i topp...
Innan du klagar på en produkt, använd då det färska som det gäller och inte en gammal förlegad som du t.o.m skrev att du hade köpt nån annanstans innan svenskar ens visste vad det var...
"Jag köpte inte ens egentligen min iPhone som annat än ett sätt att se vad iPhone var och om plattformen hade någon potential. Då finns det ingen anledning att bli sur för att den inte håller måttet, det har ändå varit en nyttig utvärdering. Jag köpte inte ens den för att vara cool, när jag köpte den så fanns den inte i Sverige än och de flesta visste inte ens vad det var."
Det diskvalificerar ju bara din 2G ännu mer...... Låt du utvecklingen ta sin tid, vi vanliga hinner med, låt oss ta dom generationerna vi vill i normal ordning..... Sen spelar det ju fnv ingen roll om det KOMMER KOMMA ÖPPEN KÄLLKOD inom allt sen.... Vi lever nu .....
Kul är oxå att du skriver " tex har den en rätt så OK skärm " Hehe... Vet du någon bättre???
Troberg... Du är en riktigt avancerad användare, men jag tror inte att TS har någon större behållning för det du klagar på.... Han klarar sig säkert med samma krav som vi normalanvändare gör....... Och då är ju Iphone Isärklass i topp...
Innan du klagar på en produkt, använd då det färska som det gäller och inte en gammal förlegad som du t.o.m skrev att du hade köpt nån annanstans innan svenskar ens visste vad det var...
"Jag köpte inte ens egentligen min iPhone som annat än ett sätt att se vad iPhone var och om plattformen hade någon potential. Då finns det ingen anledning att bli sur för att den inte håller måttet, det har ändå varit en nyttig utvärdering. Jag köpte inte ens den för att vara cool, när jag köpte den så fanns den inte i Sverige än och de flesta visste inte ens vad det var."
Det diskvalificerar ju bara din 2G ännu mer...... Låt du utvecklingen ta sin tid, vi vanliga hinner med, låt oss ta dom generationerna vi vill i normal ordning..... Sen spelar det ju fnv ingen roll om det KOMMER KOMMA ÖPPEN KÄLLKOD inom allt sen.... Vi lever nu .....
Kul är oxå att du skriver " tex har den en rätt så OK skärm " Hehe... Vet du någon bättre???
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Visst finns det bra produkter som bygger på öppen källkod. Och Android kan ju inte ses som annat än en framgång för Google. Frågan är bara vart det bär hän. Linux har fortfarande inte fått något större genomslag hos normalanvändaren på PC marknaden. Det kan inte vara många procent som använder det till dags. Detta trots att det utecklats och förbättrats och marknadsfört i många många år. Android kanske lyckas bättre, men jag tror hellre att det kommer att gå mot att bli mer och mer fragmenterat precis som linux är. Det finns för många vägar att välja på.
Troberg har många poänger i sina iakttagelser, och den här typen av trådar är väl per definition endast intressanta för användare som är tillräckligt avancerade / intresserade för att ge sig ut på nätet och läsa på. Övriga kliver väl endast in i butiken och köper sig en lur?!
Jag noterade i samband med val av telefon att iPhone verkar levereras med fast mängd minne, medan Android låter dig köpa ett SD-kort. Dvs. du kan börja med lite minne och utöka vartefter, medan du med Apple måste bestämma dig från början vilken minnesmängd du behöver under telefonens livslängd.
En till sak som saknas på Trobergs lista är priset. Telefonen är förstås dyrare än motsvarande lur av någon annan tillverkare. Priset är dock högre på allt. Ta t.ex. frågan om inbyggt minne. Minnet i en iPhone måste ju vara gjort av ädelmetall. Det verkar i alla fall inte finnas någon korrelation med minnespriserna på lösa micro SD kort. Även övriga priser är bisarra. USB till iPod-kabeln exempelvis.
Jag läste en artikel rätt nyligen att Flash just hade släppts för iPhone (!) - vilket ju är ett hyggligt relevant program om man ska surfa från telefonen
Jag noterade i samband med val av telefon att iPhone verkar levereras med fast mängd minne, medan Android låter dig köpa ett SD-kort. Dvs. du kan börja med lite minne och utöka vartefter, medan du med Apple måste bestämma dig från början vilken minnesmängd du behöver under telefonens livslängd.
En till sak som saknas på Trobergs lista är priset. Telefonen är förstås dyrare än motsvarande lur av någon annan tillverkare. Priset är dock högre på allt. Ta t.ex. frågan om inbyggt minne. Minnet i en iPhone måste ju vara gjort av ädelmetall. Det verkar i alla fall inte finnas någon korrelation med minnespriserna på lösa micro SD kort. Även övriga priser är bisarra. USB till iPod-kabeln exempelvis.
Jag läste en artikel rätt nyligen att Flash just hade släppts för iPhone (!) - vilket ju är ett hyggligt relevant program om man ska surfa från telefonen