Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Börjar vara rätt less min Nokia N97 och har börjat kika efter en ny.

Men vad ska man välja? Är ganska less Symbian och är sugen på att prova Android. Är HTC Dream HD eller Samsung Galaxy S i9000 ett bra val? Eller är det någon annan värstingmodell på väg?

Vad jag är ute efter: (ingen speciell ordning)

• Gedigen konstruktion i metall som håller för lite stryk
  • Stabil hårdvara och mjukvara, vill inte att telefonen helt plötsligt slutar att ringa tex
  • Bra mailprogram med stöd för IMAP4 med mappar
  • Bra facebook-integration
  • Bra funktion för att ta backup av meddelanden/kontakter/kalender. Gärna automatiskt via internet
  • Program för att ansluta till en dator via SSH (tex Putty)
  • Remote Desktopprogram vore väldigt bra
  • Avancerat telefonsvarar/blockerings program. Tex att vissa nr alltid hamnar direkt till mobilsvar, olika mobilsvarmeddelanden på olika grupper av personer osv..
  • Bra kamera! Gärna med riktig blixt!
  • Bra webläsare med Flashstöd
  • Bra batteritid
  • Standardkontakter (dvs 3,5mm audio och micro usb)
  • Minneskort-plats. Gärna så man kan ta ut/byta minneskort utan att stänga telefonen.

Priset spelar ingen roll!

Är detta möjligt eller ställer jag för stora krav?

Tyresö
Du ställer betydligt större krav än jag. Min Nokia 6060 har snart gjort sitt och jag bjuder på underhållningen för alla som skrattar åt min mobil på byggena.

Jag kommer köpa Nokias nya vattentäta mobil - det räcker för mej att jag kan ringa/ta emot samtal och skicka/ta emot SMS.

Fattar inte ens vad hälften av din önskelista betyder.
Imponerande att man kan behöva så många funktioner.

Kasta ett öga på HTC Legend.

abrovink skrev:
Kasta ett öga på HTC Legend.
Är inte den lite gammal å mossig nu? Är inte HTC Dream HD bättre?

Nokia N8?
Hade själv 97 innan.
Kör med Wildfire./ kass kamera
Tror jag testar med N8 .

En iPhone med Otterboxfodral?

Rikard Ågren skrev:
En iPhone med Otterboxfodral?
q(;^;)p

Iphone???

kamilenski skrev:
Nokia N8?
Hade själv 97 innan.
Kör med Wildfire./ kass kamera
Tror jag testar med N8 .
Jo N8 verkar helt ok! Verkar ha kanon-kamera med riktig blixt! Fast jag är kraftigt less Symbian! Hade N8 varit utrustad med Android hade den nog varit en stark kandidat!

Menar ju såklart "HTC Desire HD"! Dream HD finns nog inte... än ;)

Rrrrr skrev:
Jo N8 verkar helt ok! Verkar ha kanon-kamera med riktig blixt! Fast jag är kraftigt less Symbian! Hade N8 varit utrustad med Android hade den nog varit en stark kandidat!
Ja! Jag gillar Android. Men den här kameran 5mp går inte att jämföra med 97ans. N8 ,12mp Zaiss!

Rrrrr skrev:
  • Avancerat telefonsvarar/blockerings program. Tex att vissa nr alltid hamnar direkt till mobilsvar, olika mobilsvarmeddelanden på olika grupper av personer osv..
  • Flashstöd
  • Minneskort-plats. Gärna så man kan ta ut/byta minneskort utan att stänga telefonen.
iPhone missar väl på några punkter, men jag tror att det är få telefoner som uppfyller alla? Frågan är vilka som är dealbreakers.

Själv är jag helt såld på Apple sen några år :)

Som jag har fattat det måste man "Jailbreaka" Iphonen för att få vissa funktioner på den.. Hur svårt de är att Jailbreaka har jag dock ingen aning.. kanske är jätteenkelt?

Hur blir det med garantier och framtida mjukvaruuppdateringar om man gjort detta?

Första modellerna hade vissa begränsningar men dessa är nu helt borta enligt mig. Vilka funktioner tänker du på?

Det bästa rådet är väl att prova och känna sig för. Mitt tips är en iPhone iallafall - den gör min vardag mycket enklare utan krångel och en massa fippel med inställningar hit och dit. Den bara fungerar.

"Jailbreaka" Iphonen = 0 garanti!

Hittade en lista på nackdelar/begränsningar samt att jag lagt till/ändrat lite..

- Måste ha Apples egna kabel istället för micro-usb som är standard på alla andra nya mobiler.. och den Apple-kabeln kostar 200:-! när en usb-kabel kan kosta runt 50-lappen. "Alla" har en microusb kabel hemma om man skulle behöva ladda mobilen på fest eller dyligt, det är som sagt standard nu!
- Måste jailbreaka för att få wifi-hotspot
- Måste ladda ner annan webbläsare för att få flash
- Måste jailbreaka för att få widgets (som suger)
- Måste jailbreaka för att få en bra filhanterare
- Ingen diskenhet via usb!! (Fan vad det e irriterande, självklart vill man använda sitt 32GB "usb"-minne även som minneskort för annat än begränsade filtyper)... Måste jailbreaka
- Man kan inte byta tangentbord. (iPhones QWERTY-tagentbord suger jämfört med HTC's, med vibrationer och hålla inne för att få andra symboler, enklare att skriva på osv. )
- Måste jailbreaka för att kunna använda "FaceTime"-cameran via 3G kamera som min gamla 2003 mobil kunnat i åratal
- Måste Jailbreaka för att få en lockscreen/slags skärm där man ser olästa email/sms/telefonsamtal osv. man måste låsa upp den annars.
- Har inte CDMA medans de flesta mobiler har GSM+CDMA
- Går ej att ta ur batteriet
- Saknar minneskortplats
- Man måste använda ITunes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.