Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Troberg, du och jag har ju haft lite olika synsätt angående vissa frågor. ;)
Men den här gången håller jag med dig till 110%. :D

Troberg skrev:
Jag har en iPhone, men om jag skulle köpt en telefon idag så skulle det blivit en Android. Varför?

* iPhone är för upplåst. Man kommer inte åt att mickla med den, knappt ens efter att man hackat den.
* Man är låst till iTunes. Skitprogramvara som dessutom bara finns för ett par operativsystem. Funkar mycket dåligt med Linux.
* Inget stöd för USB Mass Storage. Se ovanstående punkt.
* Saknar mycket som borde finnas, tex MMS, videoinspelning, svensk ordlista (hur mycket suger det att alltid får "att" ersatt av "AT&T"?) och så vidare.
* Går inte att bläddra musik efter filnamn och katalogstruktur, bara primitiva taggar.
* Struligt att lägga in ljudböcker på den, speciellt utan iTunes.
* Dåligt stöd för filformat för musik, framför allt OGG.
* Går inte att lägga in vilken ringsignal man vill, utan det är en betaltjänst som kräver att ljudet finns i iTunes. Visst, det går att hacka sig runt, men det är på tok för struligt.
* Går inte att lägga in egna SMS-signaler alls.
* Appstore. Seriöst, hur i helsike kan det vara ett försäljningsargument att man får betala för programmen, istället för en traditionell pakethanterare? Till råga på allt så censurerar Apple utbudet där.
* Ergonomi. Som gjord för att tappas, och inte hållbar nog för att bli tappad.
* Instabil. Ibland hänger den sig riktigt illa, blir skållhet och måste stoppas med en hård reset.
* Dold källkod gör att man inte kan lita på den.
* Går inte att byta batteri. Seriöst, hur tänkte de när det inte går att byta förbrukningsmateriel?
* Dåliga kontaktdon. Blir lätt glappiga.
* Operatörslåst. Jag skulle inte ha Telia som operatör om det så ingick en daglig avsugning i abonnemanget. Visst, man kan låsa upp den, men det är krångligt och en riskoperation.
* Sensorn som ska stänga av pekkänsligheten när man håller den mot örat funkar halvdant, så det är ganska vanligt att den tex går över till högtalarläge när man talar.

Nu är min iPhone en 2G, det är möjligt att vissa av dessa saker fixats.

Nu låter jag kanske negativ om iPhone, och det är inte hela sanningen. Den skapade en ny trend och var först med en hel del, men den är ett hafsverk och har blivit rejält frånkörd av konkurrenterna. Den hade sin tid, men idag är den en antikvitet, en primitiv förfader.
Det är skitdåligt att iPhone går sönder så snabbt. Vi har tappat 3 st i golvet och alla har spruckit i glaset och blivit mer eller mindre oanvändbara.

När Apple lanserade iPhone 4 sa de att glaset på iPhone 4 var starkare (30 gånger starkare än plast) och mindre benägen att spricka. Det skröts att man hade samma typ av glas som man hade på cockpitglas i flygplan.

Men detta var bara säljsnack. I verkligheten har iPhone 4 blivit ännu mer bräcklig än iPhone 3. http://www.phonearena.com/news/Crac...2-more-than-glass-on-Apple-iPhone-3GS_id13939

kamilenski skrev:
I början på året föds en ny stjärna :D
HTC 7 Pro. Hoppas den blir nåt att ha.
Såg ju fin ut.. Tills jag läste detta:

Platform5

Windows® Phone OS 7

Troberg skrev:

Nu låter jag kanske negativ om iPhone, och det är inte hela sanningen. Den skapade en ny trend och var först med en hel del, men den är ett hafsverk och har blivit rejält frånkörd av konkurrenterna. Den hade sin tid, men idag är den en antikvitet, en primitiv förfader.
iPhone 2G är givetvis rejält frånkörd av både konkurrenter och iPhone 4. Ett lite märkligt inlägg, iPhone 2G finns ju inte att köpa sedan lång tid tillbaka så varför ens kommentera den? iPhone 4 är en helt annan telefon med andra funktioner och annan mjukvara.

Jag tycker inte inlägget är märkligt på något sätt. De allra flesta punkterna Troberg tar upp gäller väl än idag för iPhone 4.

Jag kan inte uttala mig om det tekniska men följande gäller i allra högsta grad:

Kommentar: Jag upplever kantigheten i min iPhone 4 som svårare att greppa än föregångaren iPhone 3.

* Sensorn som ska stänga av pekkänsligheten när man håller den mot örat funkar halvdant, så det är ganska vanligt att den tex går över till högtalarläge när man talar.

Kommentar: Jag stör mig dagligen på att jag kommer åt högtalarknappen med örat när jag pratar i telefonen.

Att Apple verkar tiga som muren vad gäller avlyssning (det som var på tv häromveckan) tycker jag är oerhört oansvarigt.

Per Eskilsson skrev:
I verkligheten har iPhone 4 blivit ännu mer bräcklig än iPhone 3.
Det mest förvånande är att bräckligheten smittade av sig på äldre modeller också, åtminstone enligt statistiken hos försäkringsbolagen som noterade en ökning i skadorna på äldre modeller efter att iPhone 4 introducerats.

Per Eskilsson skrev:

Kommentar: Jag stör mig dagligen på att jag kommer åt högtalarknappen med örat när jag pratar i telefonen.
Har jag aldrig varit med om under den långa tid jag haft min 3gs. Du kanske har för stora öron? :)

Själv har man en ny tideräkning. Tiden före iPhone och tiden efter iPhone. Lite som före och efter kristus :) Skulle aldrig byta bort den mot annat än en iPhone 4.

Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Har jag aldrig varit med om under den långa tid jag haft min 3gs. Du kanske har för stora öron? :)
Nej, jag har relativt små öron. Och inte sticker dom ut särskilt mycket heller. :)

iPhone Vår, som är som himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike...

Ni är för många frälsta. Jag ger upp.

Milkshaken
Troberg skrev:
Jag har en iPhone, men om jag skulle köpt en telefon idag så skulle det blivit en Android. Varför?

* iPhone är för upplåst. Man kommer inte åt att mickla med den, knappt ens efter att man hackat den.
* Man är låst till iTunes. Skitprogramvara som dessutom bara finns för ett par operativsystem. Funkar mycket dåligt med Linux.
* Inget stöd för USB Mass Storage. Se ovanstående punkt.
* Saknar mycket som borde finnas, tex MMS, videoinspelning, svensk ordlista (hur mycket suger det att alltid får "att" ersatt av "AT&T"?) och så vidare.
* Går inte att bläddra musik efter filnamn och katalogstruktur, bara primitiva taggar.
* Struligt att lägga in ljudböcker på den, speciellt utan iTunes.
* Dåligt stöd för filformat för musik, framför allt OGG.
* Går inte att lägga in vilken ringsignal man vill, utan det är en betaltjänst som kräver att ljudet finns i iTunes. Visst, det går att hacka sig runt, men det är på tok för struligt.
* Går inte att lägga in egna SMS-signaler alls.
* Appstore. Seriöst, hur i helsike kan det vara ett försäljningsargument att man får betala för programmen, istället för en traditionell pakethanterare? Till råga på allt så censurerar Apple utbudet där.
* Instabil. Ibland hänger den sig riktigt illa, blir skållhet och måste stoppas med en hård reset.
* Dold källkod gör att man inte kan lita på den.
* Går inte att byta batteri. Seriöst, hur tänkte de när det inte går att byta förbrukningsmateriel?
* Dåliga kontaktdon. Blir lätt glappiga.
* Operatörslåst. Jag skulle inte ha Telia som operatör om det så ingick en daglig avsugning i abonnemanget. Visst, man kan låsa upp den, men det är krångligt och en riskoperation.

Men herregud människa , vilken modell har du??? 2G......
men det mesta av det du tar upp är vidareutvecklat i 4,an....
Fattar inte varför du ska ta upp en stenålderspjäs i jämförelsen för,,, är det för att Androider och övriga smartphones är stenåldersgrunkor eller????

Det var nog det lägsta av lågskotten jag har läst i denna tråd tror jag.... Det är som att jämföra en Audi 80 -86 års modell med en A4 -10 år modell....

kamilenski skrev:
iPhone Vår, som är som himmelen.
Helgat varde ditt namn.
Tillkomme ditt rike...

Ni är för många frälsta. Jag ger upp.
Så särskilt många är dom väl inte?
Bara väldigt hemmablinda, och stridslystna, vilket får mig att tänka på.... :P

Raceman skrev:
Så särskilt många är dom väl inte?
Bara väldigt hemmablinda, och stridslystna, vilket får mig att tänka på.... :P
TYST!

Jag vill inte bli utkastat härifrån

;)

Per Eskilsson skrev:
Jag tycker inte inlägget är märkligt på något sätt. De allra flesta punkterna Troberg tar upp gäller väl än idag för iPhone 4.

Jag kan inte uttala mig om det tekniska men följande gäller i allra högsta grad:

Kommentar: Jag upplever kantigheten i min iPhone 4 som svårare att greppa än föregångaren iPhone 3.

Att Apple verkar tiga som muren vad gäller avlyssning (det som var på tv häromveckan) tycker jag är oerhört oansvarigt.
Hört talas om headset? :)

Visst är den känslig (som de flesta andra elektronikprylar) och självklart inte byggd för att tappas i stengolvet. Ang styrkan på glaset uppfattade jag att det mer handlade om reptålighet, inte att det var okrossbart. Men givetvis blir den även repig om man har den i fickan tillsammans med verktyg, skruvar och nycklar.

Vilken avlyssning menar du? Det har jag helt missat

Per Eskilsson skrev:
...De allra flesta punkterna Troberg tar upp gäller väl än idag för iPhone 4.
...
Nej. Hans inlägg är nerlusat av faktafel och personliga åsikter som man nästan aldrig hör annars.

Vilka av hans 17 punkter stämmer inte? Jag har nu numrerat dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.