Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tänk att vi har 178 meningslösa inlägg sedan TS ställde frågan om ny mobil..

Efter att ha pillat med en Windows Phone 7 i veckan är jag såld..... Kan bara råda alla att avvakta tills någon modell landar i Sverige.

Nimajneb skrev:
Tänk att vi har 178 meningslösa inlägg sedan TS ställde frågan om ny mobil..

Efter att ha pillat med en Windows Phone 7 i veckan är jag såld..... Kan bara råda alla att avvakta tills någon modell landar i Sverige.
Fast TS har väl spätt på ganska friskt själv? :)

Phone 7 var jag också ganska sugen på tills jag läste att de har skippat synkningen till andra Windows-program man har i datorn, tex. Outlook. Sykningen skall istället tydligen ske via "molnet".

Windows 7 verkar ju gå samma väg som iOS, så öppenhetsivrarna får nog hålla sig till Android :)

Ang dina tankar om pakethanterare Troberg. Visst låter väl det bra. Men vad blir skillnaden mot AppStore? Den måste ju ses som just en panethaterare, dock med några förbehåll vad gäller vad som får publiceras. Många retar sig på Apples val av vad som får publiceras - själv har jag hittills inte gått bet på något jag vill ha. Och faktiskt inte heller hört några andra exempel på vad som fattas där. Jag ser dock stora fördelar med Apples lösning - större säkerhet och mindre skitprogram (porr, rasism etc. Att man sedan har en lite skev moral i USA är ju en annan femma - inget naket får förekomma, men skjuta huvudet av varandra går bra)

På Market får vad som helst publiceras och ingen går igenom innehåll eller funktion i programmen? Hur ska man då kunna hålla borta skadliga program?

Är det den öppenheten du saknar i AppStore? Eller vill du bara kunna gå ut i terminalen och skriva 'apt get' ?

Rrrr har förresten redan beställt ny mobil och jag tror inte att han har något emot att vi fortsätter diskussionen :)

Sen vill jag ställa en till fråga tilö dig Troberg. När du ska avlägsna kabeln från telefonen, drar du då i sladden eller tar du tag i kontakten? Min fru - som drar i sladden - har nämligen samma problem som du :)

Mycket intressant läsning men du missar mååånga stora saker. Likt iPhone så är dina exempel på spelkonsoler, kameror mfl riktigt dåliga exempel. Det är låsta produkter som kräver mycket jobb för att knäcka. Lik väl som med iPhone krävs det olika typer av fulhack och sätt som på inget sätt stöds av tillverkarna och likt iPhone gör att garantin är borta om man går in och ändrar firmware mm.
Nja, inte helt och hållet. PS3 har en officiell Linux, och PS2 fanns det officiella utvecklingsverktyg till (som iofs var usla). Poängen är dock att folk vill ha öppenhet, och därför gör sig besväret att hacka sina grejor. De tillverkare som serverar öppenheten out of the box kommer att tjäna på det.

Larmsystem är i högsta grad stängda system.
Vissa, men allt fler integrerar ju sådant med home automation och liknande, och då har man en vanlig dator, oftast med Linux, i mitten.

Det finns ett fåtal produkter idag som går ut öppet att de är fria att ända OS i. Allt annat kräver olika typer av fulhack.
Nja, alla datorer, många NAS och WiFi prylar samt de flesta dedikerade mediaspelarna kör Linux idag utan hack.

Dessutom håller man ju på med Android till iPhone
Jag vet, jag har redan nämnt det. Ska testa vid tillfälle.

Nästan alla mina bekanta har iPhones och jag kan garantera dig att de inte är några coola yuppies...
Snarare vanliga Svenssons som vill ha en enkel, stabil och funktionell mobil utan en massa krångel.
Tja, då har de handlat fel produkt.

Och du ser ingen koppling med fulhackad mobil och ostadigheten?
Nej, jag har sett dem på ohackade lurar också, framför allt "skållhet låsning" och "glappiga kontaktdon". Jag har till och med sett en ohackad iPhone där batteriet gjort en typisk LiPo-explosiv brand. I ärlighetens namn så fick han attans fort den ersatt av en nyare modell och lite tillbehör mot att han inte drog upp det i pressen, så han blev kompenserad, fast garantin gått ut.

Menar du att de skulle vara en nackdel med standard MicroUSB för kommunikation/laddning på mobiltelefoner?
Inte pluggen som sådan, men det skulle innebära att man får flytta en del elektronik från laddaren till telefonen, eftersom inte alla batterier kräver samma behandling. Rent platsmässigt så känns det klokt att bara ha den elektronik som behövs när den inte är inpluggad i något i telefonen.

Löser man det så blir det en praktisk vinst, men miljövinst? Inte en chans.

Förbannat bra kontakt måste jag säga, för den är still och glider inte snett som USB gör....
Efter ett tusental cykler eller så så blir den glappig. Det blir inte USB.

Troberg... Du är en riktigt avancerad användare, men jag tror inte att TS har någon större behållning för det du klagar på.... Han klarar sig säkert med samma krav som vi normalanvändare gör....... Och då är ju Iphone Isärklass i topp...
Nej, den är ändå inte i topp, den ligger miltals efter Android, även för vanliga användare.

Innan du klagar på en produkt, använd då det färska som det gäller och inte en gammal förlegad som du t.o.m skrev att du hade köpt nån annanstans innan svenskar ens visste vad det var...
I stort sett allt gäller även för senaste iPhone. Det är ett felaktigt tänk hos Apple som ligger bakom problemen, inte misstag.

Det diskvalificerar ju bara din 2G ännu mer...... Låt du utvecklingen ta sin tid, vi vanliga hinner med, låt oss ta dom generationerna vi vill i normal ordning..... Sen spelar det ju fnv ingen roll om det KOMMER KOMMA ÖPPEN KÄLLKOD inom allt sen.... Vi lever nu .....
Varför ta sista vagnen på tekniktåget, istället för att åka första klass längst fram? Det finns bättre alternativ idag, som är bättre kvalitetsmässigt, tekniskt, marknadsmässigt, prestandamässigt, licensmässigt och varenda annan punkt du kan komma på, oavsett vilken användare du är.

Kul är oxå att du skriver " tex har den en rätt så OK skärm " Hehe... Vet du någon bättre???
Ja, men inte på telefoner (ingen telefon har bättre än "rätt OK"). Finns dock flera som har lika bra.

Linux har fortfarande inte fått något större genomslag hos normalanvändaren på PC marknaden. Det kan inte vara många procent som använder det till dags.
Ungefär 6% på PC-marknaden, servers medräknat.

Det kan inte vara många procent som använder det till dags. Detta trots att det utecklats och förbättrats och marknadsfört i många många år. Android kanske lyckas bättre, men jag tror hellre att det kommer att gå mot att bli mer och mer fragmenterat precis som linux är.
Flera punkter här:

Skillnaden är att det inte är lika stor inlåsning i telefon-OS som i dator-OS. Telefonen står för sig själv och kan bytas ut, men försök få en förvaltning med hundratals specialprogram att byta OS.

Linux fragmenterat? Jag fattar inte vad du menar, alla drar åt samma håll och alla delar samma kodbas. Visst, den paketeras lite olika, men det är fortfarande gemensamt, och ett program som kan köras på en Linux kan köras på en annan Linux. Det är mindre skillnad på Linuxar när det gäller kompatibilitet än vad det är på Windowsversioner.

Troberg har många poänger i sina iakttagelser, och den här typen av trådar är väl per definition endast intressanta för användare som är tillräckligt avancerade / intresserade för att ge sig ut på nätet och läsa på. Övriga kliver väl endast in i butiken och köper sig en lur?!
Japp. Det är därför som tex Windows har så stor marknadsandel på hemmamarknaden, de flesta hemanvändare väljer en dator, inte ett OS, de tar det OS som skickas med.

Jag noterade i samband med val av telefon att iPhone verkar levereras med fast mängd minne, medan Android låter dig köpa ett SD-kort. Dvs. du kan börja med lite minne och utöka vartefter, medan du med Apple måste bestämma dig från början vilken minnesmängd du behöver under telefonens livslängd.
För att inte snacka om hur praktiskt det är att lätt kunna ploppa in olika kort beroende på vad man vill ha på luren just nu. Anledningen är dock antagligen densamma som att de inte har stöd för USB Mass Storage, de vill tvinga folk att använda iTunes. Med ett kort hade man lätt kunnat kringå iTunes.

En till sak som saknas på Trobergs lista är priset.
Korrekt, missade det.

Ang dina tankar om pakethanterare Troberg. Visst låter väl det bra. Men vad blir skillnaden mot AppStore? Den måste ju ses som just en panethaterare, dock med några förbehåll vad gäller vad som får publiceras. Många retar sig på Apples val av vad som får publiceras - själv har jag hittills inte gått bet på något jag vill ha. Och faktiskt inte heller hört några andra exempel på vad som fattas där. Jag ser dock stora fördelar med Apples lösning - större säkerhet och mindre skitprogram (porr, rasism etc. Att man sedan har en lite skev moral i USA är ju en annan femma - inget naket får förekomma, men skjuta huvudet av varandra går bra)
Tja, du säger själv några anledningar.

Jag anser censur vara fel. Punkt. Visst, även en pakethanterare har ett begränsat innehåll, men där kan du lägga till fler källor, så den blir ocensurerad. Apple har ju dessutom censurerat på andra grunder också, tex har man censurerat en app från Google som eventuellt skulle kunna konkurrera med en kommande Apple-app.

Sedan har vi priset. Apple bygger en modell där allt förväntas kosta. En pakethanterare bygger på det omvända.

Pakethanteraren har också lite andra funktioner, tex att se till att alla program har alla resurser de behöver i rätt versioner.

Hur ska man då kunna hålla borta skadliga program?
Kommentarsfunktion, öppen källkod och att bara installera program från programmakare man litar på.

Eller vill du bara kunna gå ut i terminalen och skriva 'apt get' ?
Det hade inte varit dumt som ett komplement.

Sen vill jag ställa en till fråga tilö dig Troberg. När du ska avlägsna kabeln från telefonen, drar du då i sladden eller tar du tag i kontakten?
Kontakten (den har ju snäpplås, det går inte att bara rycka!), fast oftast så använder jag den lilla vita fula dockan man fick med telefonen, då lyfter man bara telefonen rakt upp.

Efter att ha pillat med en Windows Phone 7 i veckan är jag såld....
Där oroar jag mig mest för framtidssäkerheten. MS har tidigare gjort några halvhjärtade satsningar på telefoni, men de har alla runnit ut i sanden. Det kommer att göra företag lite obenägna att bygga på den plattformen.

bjogul skrev:
Jag läste en artikel rätt nyligen att Flash just hade släppts för iPhone (!)
Skit också. Jag tillhör skaran som anser iPhone överskattad, men har ändå glatt mig åt dess framgångar då jag närt en förhoppning det på sikt skulle leda till att man slapp alla dessa omotiverade flashanimeringar som förorenar nätet.

Det är väl endast en work-around i form av en 3rd-party web-service som konverterar flash till något annat. HTML5, förmodar jag.

Jag tillhör skaran som anser iPhone överskattad, men har ändå glatt mig åt dess framgångar då jag närt en förhoppning det på sikt skulle leda till att man slapp alla dessa omotiverade flashanimeringar som förorenar nätet.
Good point!

Troberg skrev:
Nja, inte helt och hållet. PS3 har en officiell Linux, och PS2 fanns det officiella utvecklingsverktyg till (som iofs var usla). Poängen är dock att folk vill ha öppenhet, och därför gör sig besväret att hacka sina grejor. De tillverkare som serverar öppenheten out of the box kommer att tjäna på det.
...

Nja, alla datorer, många NAS och WiFi prylar samt de flesta dedikerade mediaspelarna kör Linux idag utan hack.
Det är väl så att det inte är "folk" som vill ha öppen källkod, utan det är en liten community av avancerade datoranvändare och programmerare som vill det. Dvs en försvinnande liten andel av alla användare. Open source har en framtid just inom harmlösa masskonsumentprodukter där volymerna är tillräckligt stora för att stödja även dessa nischanvändare, samt inom renodlade avancerade datorprodukter som servrar där andelen nördanvändare är stor och den kvalitetskontroll som kommer genom open source-communityn är effektiv.

För de flesta hårdvarunära beräkningstillämpningar och inbyggda system kommer inte open source bli någon stor grej, och definitivt inte inom säkerhetskritiska system (det område som jag jobbar inom).

Jag kan lägga ett positivt omdöme om min nya Nokia N8. Hur nöjd som helst.

Jag kan bara konstatera att jag tycker fundamentalt olika jämfört med dig Troberg. Tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Det roliga är att du tvärsäkert tror att det som är viktigt för dig också är det för allmogen - vilket jag inte tror :) Men jag kan såklart ha fel. De ska bli mycket intressant att se hur stort genomslag open source kommer att få på konsumentmarknaden för mobiler och PC och tablets de närmaste 5 åren.

Rikard Ågren skrev:
De ska bli mycket intressant att se hur stort genomslag open source kommer att få på konsumentmarknaden för mobiler och PC och tablets de närmaste 5 åren.
Android kommer säkerligen få stort genomslag men inte primärt för att det är open source, utan för att det är en allmänt bra plattform och för att det backas av Google och stora telefontillverkare. Till viss del kommer det få ökat genomslag eftersom det attraherar open source-utvecklare men knappast för att slutkunderna efterfrågar öppen källkod i någon större utsträckning.

Det är väl så att det inte är "folk" som vill ha öppen källkod, utan det är en liten community av avancerade datoranvändare och programmerare som vill det. Dvs en försvinnande liten andel av alla användare.
Nja, det är de som efterfrågar det, men merparten vill ha effekterna av det utan att veta vad de ska fråga efter. Utvecklingstakten är så mycket högre och kvaliteten på produkten likaså, det gillar folk. Pålitlighet och framtidssäkerhet är andra viktiga faktorer som öppna licenser levererar bättre.

För de flesta hårdvarunära beräkningstillämpningar och inbyggda system kommer inte open source bli någon stor grej, och definitivt inte inom säkerhetskritiska system (det område som jag jobbar inom).
Nu vet jag inte vad du jobbar inom, men Linux används mer och mer inom styrsystem och embeddedsystem, just därför att det är så flexibelt och konfigurerbart. Är det extrema säkerhetskrav, säg ett kärnkraftverk, då kanske man bygger allt från scratch, men man rör man sig längs säkerhetsskalan så ligger tex Linux långt säkrare än tex Windows och Mac.

Tittar man på lite mindre säkerhetskrävande tillämpningar, tex bilar, flygplan, medicinsk utrustning och liknande så hittar du redan Linux där.

Det roliga är att du tvärsäkert tror att det som är viktigt för dig också är det för allmogen - vilket jag inte tror
Jag har flera gånger sagt att min lista är saker som är viktiga för mig, och som andra får själv bedöma hur viktigt det är.

När det gäller öppna licenser och öppna standarder så är jag dock helt övertygad om att det är viktigt för dem, men de förstår inte vad de ska fråga efter. De märker dock när det är något fel och pluggen till deras headset inte passar den nya telefonen eller telefonen inte vill prata med datorn, de svär när de måste installera drivrutiner eller när de får virus. De känner helt klart av effekterna av att det saknas, de har bara inte insett vad som är boten.

De ska bli mycket intressant att se hur stort genomslag open source kommer att få på konsumentmarknaden för mobiler och PC och tablets de närmaste 5 åren.
Instämmer.

Min gissning:

Android kommer att bli stor, kanske dominerande (om bara det rosa skimret runt iPhone viftas bort). Linux kommer att ta ytterligare mark, dels för att det börjat nå en kritisk massa, dels för att Microsoft släpper sådana totala fotskott som Vista och Win7 medan Linux-utvecklingen bara accelererar (stöttat av många stora företag, som Oracle, Novell, IBM och Google).

Båda kommer att tjäna på den snabbare utvecklingstakten och den högre kvaliteten på mjukvaran, tillsammans med det valbara priset.

Man ska inte heller glömma fördelarna med att open source-program är definitionsmässigt bugfria. Hur menar jag? Jo, man räknar normalt sett inte ett beteende som kan ändras via användargränssnittet som en bug, tex är Words irriterande autoformatering inte en bug, eftersom man kan stänga av den. Genom att man har utökat användargränssnittet till att inkludera källkoden, så kan alla beteenden som man ogillar fixas vian användargränssnittet, och är därmed inte buggar.

knappast för att slutkunderna efterfrågar öppen källkod i någon större utsträckning.
Slutkunderna efterfrågar sällan annat än yta. Heck, de frågar inte ens vilket OS de får när de köper en dator, för de är så inne i att köpa en hårdvara. De bryr sig inte när de köper, men de klagar när bristerna syns.

Milkshaken
Rikard Ågren skrev:
Jag kan bara konstatera att jag tycker fundamentalt olika jämfört med dig Troberg. Tror inte vi kommer så mycket längre i denna diskussion. Det roliga är att du tvärsäkert tror att det som är viktigt för dig också är det för allmogen - vilket jag inte tror :) Men jag kan såklart ha fel. De ska bli mycket intressant att se hur stort genomslag open source kommer att få på konsumentmarknaden för mobiler och PC och tablets de närmaste 5 åren.
Mycket bra skrivet Rikard....
jag tror dessutom att Troberg skulle bli en mycket bra politiker.... han viker inte en tum från sina insikter, och han är inte mottaglig för andras erfarenheter, och sen kör han sin egen linje rakt av....
Som sagt, den som lever får se...
Det jag ser som problemet med androiden... (Googles) det är att allt som google gör ska loggas, varje person ska lämna ut sin integritet genom en form av övervakning.... Google kallar det för att kunna kundanpassa sina produkter...
Jag tror att det kommer barka åt skogen för dom snart på google tyvärr. för dom gör ju en hel del kul grejer, och ungdomar ser upp till dom, och har dom högst på sin lista av drömyrken...
Om det är ett luftslott som sprängs eller inte, det får tiden utvisa... Jag säger inte hårdnackat att det kommer bli så, utan är ödmjuk och ger tiden sin chans.

Vad gäller Windows 7 mobilen.... Jaha... säger jag då.... Jag har genomlevt alla os från miffosoft och ser ingen större skillnad på det... Visst gränssnitten har ändrats och fleibiliteten och integrationen,.... men Fortfarande laggar dessa miffosoftprogram satan..... Även Miffosoft loggar användare.....
apple har i mina ögon oxå samma sätt... Logga och viss kompatibilitetsproblem... men dom kör på genom att visa sina produkter på ett ärligt vis... Dvs, med den kvaliteten dom har....
Min nästa dator ska bli en Mac förresten... det kan ju inte bli värre än med Miffosoftprodukter iaf....
såvitt jag vet har ju inte Google släppt någon laptop än....

ja jag vet att Linux finns, har själv prövat Ubuntu, (gjort på Linuxplattform öppen KK) men jag tycker att macen levererar mer av det jag är intresserad av.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.