831 läst ·
12 svar
831 läst
12 svar
Ny el kostnad och metod
Jag har tänkt riva ut all el, även göra nya innerväggar.
Kan jag dra alla kablar i rör i väggarna själv, montera dosor där jag vill ha uttag och brytare, låta dem hänga löst där och sedan ta in elektrikern för att koppla in allting? Känns ju onödigt att ta in honom för att göra sånt jag löser själv och som inte har någon risk?
Jag kan uppskatta tiden det tar att koppla allt sådant men hur avancerat är det att sätta ny central o jordfelsbrytare också?
Kan jag dra alla kablar i rör i väggarna själv, montera dosor där jag vill ha uttag och brytare, låta dem hänga löst där och sedan ta in elektrikern för att koppla in allting? Känns ju onödigt att ta in honom för att göra sånt jag löser själv och som inte har någon risk?
Jag kan uppskatta tiden det tar att koppla allt sådant men hur avancerat är det att sätta ny central o jordfelsbrytare också?
Formellt får du inte det. Men om du hittar en elektriker som går med på det ser jag inget problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du får tyvärr inte göra något av detta utan behörighet. Men en elfirma skulle kanske uppskatta att du bistår med under arbetet för att få ned totala arbetstiden. De kanske även låter dig göra en del jobb själv. Så en god kontakt med en elfirma från början är då första steget.
Att förlägga slang skulle jag säga är 10 ggr svårare än att dra i FK i dem. Det gäller att tänka på risken för genomspikning. Många försöker undvika kopplingsdosor som ökar mängden slang och ökar risken för genomspikning.
Att montera en elcentral är heller inte speciellt svårt. Men allt detta kräver ändå kunskap och träning för att det ska bli bra.
Att förlägga slang skulle jag säga är 10 ggr svårare än att dra i FK i dem. Det gäller att tänka på risken för genomspikning. Många försöker undvika kopplingsdosor som ökar mängden slang och ökar risken för genomspikning.
Att montera en elcentral är heller inte speciellt svårt. Men allt detta kräver ändå kunskap och träning för att det ska bli bra.
Om man inte betalar för den som trådar är det väl bättre att dra tomrör/slang och tråda i precis det som behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 758 inlägg
Det är iofs. inte jätteavancerat, om man VET hur det skall göras. Men det finns rätt många möjliga väldigt farliga fel att ställa till med om man gör den typen av jobb. Så skall man göra det måste man veta vad man gör på riktigt. Inte bara att följa en instruktion typ brun tråd till ansl. 1, svart till 2 osv. Utan man måste begripa exakt varför varje tråd skall vara kopplad till resp. anslutning, och man måste veta och förstå vad som händer om man gör fel. Du kan inte koppla och se om det fungerar, för fungerar det inte så brinner huset ned. Du får bara en chans att göra rätt.M Mwelander skrev:
Och att dra rör och sätta dosor är kanske det "svåraste momentet, innan man gör det måste man i detalj veta hur det ska kopplas och vad som ska "hör ihop" samt vart allt ska sitta. För det går ju inte i efterhand att "rädda" feltänk i rördragningen.M Mwelander skrev:Jag har tänkt riva ut all el, även göra nya innerväggar.
Dessutom är det högst troligt att du får problem med att hitta någon som vill komma och "ta över" OM du inte på förhand har kommit överens om förfarandet.
Ps
Det är helt emot alla regler att göra på det viset.
Om man drar 3g 1.5 så finns det alltid utrymme dra i en till ledare, om man ska ha 5 ledare är det bara dra det. Man spar tid och risken att inte kunna dra i nåt i efterhand minimeras för att ledarna redan är därD Daniel 109 skrev:
Tror du missuppfattat frågan. Jag hade inte tänkt ge mig på central själv. Jag undrade bara hur omfattande (dyrt) det är när man köper det.H hempularen skrev:Det är iofs. inte jätteavancerat, om man VET hur det skall göras. Men det finns rätt många möjliga väldigt farliga fel att ställa till med om man gör den typen av jobb. Så skall man göra det måste man veta vad man gör på riktigt. Inte bara att följa en instruktion typ brun tråd till ansl. 1, svart till 2 osv. Utan man måste begripa exakt varför varje tråd skall vara kopplad till resp. anslutning, och man måste veta och förstå vad som händer om man gör fel. Du kan inte koppla och se om det fungerar, för fungerar det inte så brinner huset ned. Du får bara en chans att göra rätt.
Jaha, jag trodde att det bara var för att skapa en kanal i väggen där kabel kunde dras för att slippa spika på utsidan. Är det en sån väldig massa planering med det så ska jag inte ge mig på det givetvis.E elmont skrev:Och att dra rör och sätta dosor är kanske det "svåraste momentet, innan man gör det måste man i detalj veta hur det ska kopplas och vad som ska "hör ihop" samt vart allt ska sitta. För det går ju inte i efterhand att "rädda" feltänk i rördragningen.
Dessutom är det högst troligt att du får problem med att hitta någon som vill komma och "ta över" OM du inte på förhand har kommit överens om förfarandet.
Ps
Det är helt emot alla regler att göra på det viset.
Moderator
· Stockholm
· 57 758 inlägg
Att ordna själva kanalen kan vem som helst lätt göra eller lära sig (man behöver veta hur tvära böjar som röret/slangen får ha, och hur tätt det måste klamras, tvära krökar gör det svårt/omöjligt att få igenom trådarna, alltför glets klamrat gör att framförallt slang "korvar ihop sig", när man senare drar igenom trådarna. Sådnat lär man sig snabbt.
Men hur skall rören gå? man kan behöva lite förstålse för vilka uttag och brytare som skall grupperas ihop, och alltså få¨r rör mellan sig.
Men hur skall rören gå? man kan behöva lite förstålse för vilka uttag och brytare som skall grupperas ihop, och alltså få¨r rör mellan sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 758 inlägg
Att skruva upp centralen och koppla in allt som är draget i den går rätt snabbt för en kunnig elektirker. Typ ett par timmar på plats.M Mwelander skrev:
Sedan har vi den eviga diskussionen om materialpriser. Många elfirmor (och VVS firmor) tillämpar fullkomliga fantasipåslag på material. Något du själv kan köpa för 100 kr kan kosta 1000 kr eller mer från en elfirma (exakt identiskt samma produkt). Övriga byggbranschen brukar köra med relativt ärliga faktiska inköpspriser (som oftast är 20 - 30% lägre än vad du själv kan köpa för) med ett redovisat påslag på 10 - 20%, som behövs för materialhantering (tid för beställning, fakturahantering, reklammationshantering, svinn osv).
Var medveten om det så kan du undvika att bli lurad. Vanligt är att elfirman erbjuder 20% rabatt på elgrosistens prislista, men glömmer att berätta att deras egen inköpsrabatt är på 90 - 95%. Gross priset ligger typiskt 500 - 1000% över normalt detaljhandelspris.
Jag vill bara i all välmening ge dig ett råd, och det är just rör och dosor som brukar ställa till problem. Är det rätt utfört så är det enkelt att "knyta ihop" anläggningen. Så rådet är att ta hjälp med slang/dosor/tråd, komplettering och central är det enkla.M Mwelander skrev:
Klicka här för att svara