32 399 läst ·
51 svar
32k läst
51 svar
Ny matarkabel till garage,vad skall jag köpa?!
Bo har ju gjort det. Använd skyddsrör SRE-P.
På pipelifes hemsida såg de svarta ut men de kanske inte har den färgen i verkligheten. Gult används för att signalera starkström så det är egentligen rätt men jag förstår att man inte vill ha en gul slang på berget.
Annars kan du spräcka en grund ränna och lägga röret i.
Annars kan du spräcka en grund ränna och lägga röret i.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Vad handlar det om för längd? Varför inte laga kabeln istället? Misstänker du nånstans den vara trasig? Ringer man nån som kabelfelsöker så kostar det nån tusenlapp..
Missuppfattning det är en ny förläggning som ska gå över lite bergH Husqvarna220Ac skrev:
Lite tungt att sprätta berg men är en ide , men inte riktigt i min smak i det här lägettommib skrev:
Vad menar du med gul rand , dom är gula eller finns det annatuseless skrev:
De som nämns och är avsedda för det är svarta med gul rand som varselmärkning. De helt gula av olika slag är avsedda att ligga i mark och inte öppet. Behöver du fuska så ta PEM för vatten hellre än gula rör, men skaffa helst rätt material det går.
Beror ju vem som handlar och för de flesta är det udda produkter. Så du kanske får se upp så du inte blir skinnad. ( Som sagt skulle jag inte se det som vansinnigt fel om du tar PEM det viktiga är skyddet som då blir likvärdigt i stort.)
Vill bara försäkra er om att jag inte tänker i volter innan jag beställer jobbet där jag inte får göra själv.
Mätarskåpet sitter närmast till garaget jämfört med husets elcentral. Men mig veterligen får man inte parallellkoppla två olika centraler? Det rimligaste är väl att dra från husets elcentral och till garaget?
Längd från elcentral till garaget: 15 meter.
Då tänker jag mig: 5G 2.5mm2 kabel mellan centralerna.. Huvudbrytare, JFB, en 3-polig 16a säkring som fixar maskinerna med trefas, några 1 fas säkringar till uttag, belysning.
Maskinerna som körs mest är svetsen, luftkompressorn, svarv och några finsnickerier maskiner skall inhandlas i framtiden. SÅ det kommer att placeras ut 2-4 st trefasuttag i garaget i förberedande syfte.
Mätarskåpet sitter närmast till garaget jämfört med husets elcentral. Men mig veterligen får man inte parallellkoppla två olika centraler? Det rimligaste är väl att dra från husets elcentral och till garaget?
Längd från elcentral till garaget: 15 meter.
Då tänker jag mig: 5G 2.5mm2 kabel mellan centralerna.. Huvudbrytare, JFB, en 3-polig 16a säkring som fixar maskinerna med trefas, några 1 fas säkringar till uttag, belysning.
Maskinerna som körs mest är svetsen, luftkompressorn, svarv och några finsnickerier maskiner skall inhandlas i framtiden. SÅ det kommer att placeras ut 2-4 st trefasuttag i garaget i förberedande syfte.
Det går utmärkt att parallellkoppla två centraler. I ditt fall är det till och med en bättre lösning än att mata från husets central.
Dra då 5G6 direkt så att du inte behöver säkra av separat i mätarskåpet.
Dra då 5G6 direkt så att du inte behöver säkra av separat i mätarskåpet.
Vad skönt! Då är det bara gräsmatta mellan mätarskåpet och garaget att gräva i!tommib skrev:
Krävs detta då att man kontaktar elleverantören? Då lär dom vilja fixa jobbet mellan mätarskåpet och det nya normcentralen?