R rävlyan skrev:
Tack för det , glömde skriva att huset är färdigt och garaget 60 m2 ligger på andra
från stolpen sätt , det blir varmutrymme i garaget med , Separat rum och inte bestämt
ännu om vatten där kanske sommarvatten bara , det är lite svårt med att gräva ner
hela vägen , berg ca 5 cm under mark och det är tvärs där elen ska fram
Det är ett gammalt mätarskåp , så hur gör man där
Vidare till garage, då är 6mm2 lämpligt, precis som för TS.

pacman42 pacman42 skrev:
2.5mm2 är väl i minsta laget om man skall kunna köra elmaskiner i garaget under en längre tid, detta med tanke på att det ändå är 25m. Jag hade kört på minst 5G4 (även om den är svår att hitta, vilket gör att 5G6 är vad det rimligen blir). 2.5mm2 är ju dock godkänt för 16A, men det kan ju också vara bra att förbereda för större säkringar i centralen i framtiden.
Påståendet att 2.5mm2 är godkänt att avsäkra med 16a är en grov generalisering och ofta fel visar det sig.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Oavsett om utlösningsvillkor klarar det eller inte så är det bara dumsnålt att göra huvudledningar till undercentraler i en villa mindre än 5G6.

• Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Oavsett om utlösningsvillkor klarar det eller inte så är det bara dumsnålt att göra huvudledningar till undercentraler i en villa mindre än 5G6.
Jordens resurser är ju ganska viktiga tycker jag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Jordens resurser är ju ganska viktiga tycker jag.
Vilken är viktigast, tillgången på koppar eller värmeförlusterna över lång tid i kabeln?

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
R
När jag ska gå förbi berget så kommer den att ligga ovanpå vissa bitar och synas rätt bra , någon ide hur jag ska göra med skyddet för kabeln

Och koppar är knappast någon bristvara,

E elmont skrev:
Handlar det då inte om försäkringskrav och inte om föreskrifter?
Visst är det så, "säker gård". Men du skrev att du knappt visste någon som använde ekkj.

pacman42 pacman42 skrev:
Vilken är viktigast, tillgången på koppar eller värmeförlusterna över lång tid i kabeln?
Någon kanske har lust räkna lite på vad man tjänar på en överdimensionerad kabel till garaget då. Jag hävdar att det inte finns något att hämta. Det ska möjligen vara riktigt långa ledningar med högt spänningsfall och hög nyttjandegrad, i relation till prestandan hos de apparater som drivs.

R rävlyan skrev:
När jag ska gå förbi berget så kommer den att ligga ovanpå vissa bitar och synas rätt bra , någon ide hur jag ska göra med skyddet för kabeln
Använd SRE-P-rör, eller möjligen lite klenare om man kan göra den bedömningen att det räcker.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Någon kanske har lust räkna lite på vad man tjänar på en överdimensionerad kabel till garaget då. ...
Lämnade beräkningarna bakom mig på jobbet men i runda slängar:
Helt enfasig belastning på 1 A dygnet runt ger en energi-skillnads-förlust på i runda slängar 1 kWh / år på att gå ner från 6-> 2,5 mm2 på den längden.
Men nu gällde det en undercentral i ett garage. Och vi vet t ex var elbilsmarknaden är på väg. Lätt att förutse att det kommer att behöva sitta ett fett ladduttag där i framtiden.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Lämnade beräkningarna bakom mig på jobbet men i runda slängar:
Helt enfasig belastning på 1 A dygnet runt ger en energi-skillnads-förlust på i runda slängar 1 kWh / år på att gå ner från 6-> 2,5 mm2 på den längden.
Men nu gällde det en undercentral i ett garage. Och vi vet t ex var elbilsmarknaden är på väg. Lätt att förutse att det kommer att behöva sitta ett fett ladduttag där i framtiden.
Mina beräkningar visar på ca en procent förlust av förbrukad energi vid 16A om man har 2.5mm2 istället för 6mm2

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Beror ju lite på hur man räknar. 1 fas ger ju två lastade ledningar (fram och åter) 3 välfördelade faser ger tre ledningar åt ett håll.
Visst har Bo en poäng i att det kanske är marginellt vid små uttag. Men som sagt det kan bli bli mycket i ett garage.

Precis, det beror på hur man räknar. Det är enkelt att beräkna förlusteffekten i kabeln men att räkna om det i pengar är lite besvärligare. Om man tänker sig en enkel last i form av elradiatorer så innebär förlusteffekten en ren kostnad i form av utebliven uppvärmning, dvs att elradiatorerna behöver gå lite längre. Det handlar då om några få procent. Visst, på sikt kan det betala en dyrare kabel. Man kanske kan komma upp i en besparing på 1 kWh/dygn under de kalla månaderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.