E
M mamawi skrev:
Du har missat huvudfrågan ovan. Är fullt medveten om att de inte fixar brytarproblematiken.

Frågan är snarare hur jag ska lösa problemet med brytare INNNAN de kommer. Ny mätartavla eller fixa en ny brytare i befintligt mätartavla och i så fall hur.
Vem har sagt du måste fixa detta?

De hade aldrig manövrerat den modellen i vilket fall.

Att du bör fixa det är något annat, glöm inte skärma av spänningsförande delar troligtvis plomberar de bara tavlan igen så slipper du det bekymret.

Du behöver inte byte den akut , gubbarna drar mätarsäkringarna och skulle dom komma tidigare så säg bara EL-gubben hade dåligt med tid men är på gång.

Om du bestämmer dig för att byta mätartavlan så låt inte nätägaren få veta. Har du otur så kanske de anser att det är ett så stort ingrepp att dom tvingar på dig ett fasadskåp :(

E
W Wheelabrator skrev:
Om du bestämmer dig för att byta mätartavlan så låt inte nätägaren få veta. Har du otur så kanske de anser att det är ett så stort ingrepp att dom tvingar på dig ett fasadskåp :(
Du tänker att hen ska bryta strömmen i nätägares skåp och plombera i smyg?

Byta mätartavla är inget ingrepp. Men en rättighet.

Nä jag menar att elektrikern ska kontakta nätägaren och be dem bryta strömmen pga ett arbete som kräver spänningslöst tillstånd. Exakt vilket arbete som ska göras kan man ju smussla med tänkte jag...

Det kan ju också vara så att det finns en särskild servissäkringslåda att bryta strömmen med. Jag har en sådan låda i min bostad så jag kan göra min mätartavla strömlös utan svårigheter.

Plomberingen kanske kan bli ett problem - kan elektrikern plombera eller är det personal från "elverket" som gör det?

Är det bara vid flytt av mätartavla som man riskerar att åka på ett mätarskåp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.