Alla andra program fungera klanderfritt på SVT play och andra källor.
Någon som har koll på vad som orsakar detta?
Någon som har koll på vad som orsakar detta?
Dock utan lösning?
Kan tillägga att det är ljudet som hackar mest.
Vinjetten och några sekunder in fungerar det, sedan börjar eländet oavsett vilken lokal kanal jag väljer, har väl pågått i några månader nu.
Sitter på bra fiber och moderna grejer så felet är knappast i hemmet.
Kan tillägga att det är ljudet som hackar mest.
Vinjetten och några sekunder in fungerar det, sedan börjar eländet oavsett vilken lokal kanal jag väljer, har väl pågått i några månader nu.
Sitter på bra fiber och moderna grejer så felet är knappast i hemmet.
Hackande bild och ljud beror på att bufferten med spelbart data tar slut. Felet kan finnas på internet eller i ditt hem.TorpAnders skrev:
Liveströmmar har en betydligt mindre buffert än "video on demand" och är betydligt känsligare för kapacitet och kvalitetsstörningar.
Jag hade en switch med dålig transformator som orsakade hackigt ljud. Problemet var inte helt enkelt att identifiera då switchen inte rapporterade några tappade paket och nerladdning av stora filer gick bra. Hade dock två identiska switchar att prova med och orsaken kunde identifieras.
Dåligt wifi kan också ge problem pga borttappade datapaket.
Generellt brukar IPTV över internet skickas via sk CDN (Content delivery network) som skickar sändningar till caching servrar "nära" tittarna. Om video-strömmen inte skickas till ett CDN får SVTs egna servrar hantera tittarna och de har kapacitetsbegränsningar. Hur SVTs nät ser ut vet jag inte.
https://www.svt.se/kontakt/ljud-och-bildkvalitet-pa-svt-play beskriver vilka upplösningar och codecar de erbjuder i sina sändningar. Vanligtvis är de högre datahastigheterna som ger problem.
Förr hade många spelare en "buffert monitor" som visade hur många sekunder video som fanns i bufferten, men jag hittar den inte längre i SVTplay.
Får du samma problem om du tittar i mobilen via mobilnätet?
Inga problem i mobilen.
Via cromecast spelar det ingen roll om det är live eller tidigare sändningar, det strular ändå.
Via cromecast spelar det ingen roll om det är live eller tidigare sändningar, det strular ändå.
Skillnad mellan trådat och wifi?TorpAnders skrev:
Streaming skickas över UDP och har ingen handskakning. Paket som försvinner skickas inte om.
Om du kopplar en dator direkt i mediaomvandlaren med sladd bör du kunna verifiera om svtplay kan spela utan störningar. Om inte kanske mediaomvandlaren har problem.
Som jag skrev tidigare kan en dålig transformator till mediaomvandlare, switch eller router ge störningar i videoströmmen.
Du får tyvärr lägga lite arbete i att ringa in problemet.
Fick idag reda på att föräldrarna har haft detta problem sen i somras utan att säga nåt om det. För dem är det också just lokala nyheter som hackar, allt annat på SVT Play funkar bra.TorpAnders skrev:
Vi körde en koll på Cloudflare Speed Test samtidigt som det pågick och det rapporterade ca 25 Mbps, och det ska ju vara tillräckligt.
Provade att ändra till "Förenklad uppspelning" i SVT Play appen men det hjälpte inte.
Startade om Chromecasten också, hjälpte inte. Ska även prova sen att låta den vara avstängd en längre stund men har inte så stor förhoppning om att det ska hjälpa heller.
Vilken variant av Chromecast har du? Har dina föräldrar samma?L LoTech skrev:Fick idag reda på att föräldrarna har haft detta problem sen i somras utan att säga nåt om det. För dem är det också just lokala nyheter som hackar, allt annat på SVT Play funkar bra.
Vi körde en koll på Cloudflare Speed Test samtidigt som det pågick och det rapporterade ca 25 Mbps, och det ska ju vara tillräckligt.
Provade att ändra till "Förenklad uppspelning" i SVT Play appen men det hjälpte inte.
Startade om Chromecasten också, hjälpte inte. Ska även prova sen att låta den vara avstängd en längre stund men har inte så stor förhoppning om att det ska hjälpa heller.
Har du testat att titta via appen direkt på "Google TV", om du har den varianten?
Jag har haft flera varianter och den senaste "Google TV" småhackar när man castar (styr från mobilen) t ex Viaplay, men funkar utan problem när.man kör appen på själva enheten "Google TV". Har lagt allt för mycket tid på felsök och inställningar i utvecklingsläge. Det är ett utbrett och långvarigt problem om man söker på nätet. Jag kör helt enkelt via appen på "Google TV" för sändningar som är känsliga för småhackande.
Jag vet fler som har samma problem, för egen del spelar det ingen roll om jag byter hårdvara eller uppdaterar/ominstallerar kör via pc eller iphone eller android etc skiten kvarstår, och det gäller endast alla lokala nyheter på svt play oavsett direktsänt eller eftersäntL LoTech skrev:Fick idag reda på att föräldrarna har haft detta problem sen i somras utan att säga nåt om det. För dem är det också just lokala nyheter som hackar, allt annat på SVT Play funkar bra.
Det är mina föräldrar som har problem och jag är inte säker på om det är 2:a eller 3:e generationens Chromecast de har. Modellnummer är NC2-6A5 men har svårt att få ett tydligt svar på vilken det är när jag googlar.S Smoothie skrev:Vilken variant av Chromecast har du? Har dina föräldrar samma?
Har du testat att titta via appen direkt på "Google TV", om du har den varianten?
Jag har haft flera varianter och den senaste "Google TV" småhackar när man castar (styr från mobilen) t ex Viaplay, men funkar utan problem när.man kör appen på själva enheten "Google TV". Har lagt allt för mycket tid på felsök och inställningar i utvecklingsläge. Det är ett utbrett och långvarigt problem om man söker på nätet. Jag kör helt enkelt via appen på "Google TV" för sändningar som är känsliga för småhackande.
Men det är i alla fall inte någon variant där man kan installera appar utan det är enbart casting som gäller.
Upptäckte att den gick på 2,4 GHz nätverket så jag fabriksåterställde den och bytte samtidigt till 5 GHz nätverket, men tyvärr hjälpte inte det heller.
Det vi däremot upptäckte var att den fanns en inställning till i SVT Play appen, "Begränsa dataanvändning", och när vi slog på den så slutade det faktiskt hacka men bildkvaliteten blev samtidigt ganska kass.
Och eftersom problemet bara är på just de lokala nyheterna så blir det inte värt det att ha så dålig kvalitet på de andra programmen så vi slog av det igen.
Verkar svårt att hitta nån lösning på det här....
Hejsan , exakt samma problem här. Lokala nyheter svt play "hackar" när jag castar , inga andra program jag castar hackar. Kör fiber in i huset så inga problem med för dålig fart på nätet. Väntar ivrigt på att någon som är merkunnig än jag hittar problemet!
Problemet är med största sannolikhet att ditt wifi tappar bort data. Trådanslutet är alltid rekommenderat för streaming.W woodrat skrev:
Chromecast fungerar som en internetansluten dator och hämtar data från en webbserver. Videoströmmen huggs upp i ca 7 sekunder långa filer (segment) som publiceras på webbservern. Chromecast laddar hem en fil och när hela filen är nerladdad börjar den spela. När den Chromecast börjar spela filen börjar den ladda hem nästa fil.
Vanligtvis är bufferten vid övergången mellan de båda filerna bara 2 sekunder ochfinns störningar som förhindrar att filen laddas ner i tid töms bufferten och Chromecast har ingen data att spela. Bild och ljud fryser tills nästa segment är nerladdat och kan spelas.
Play tjänster, dvs video on demand bygger på samma teknik, men vanligtvis får klienterna ladda hem flera minuter buffert och störningar märks sällan.
Mpegdash som SVT använder används även av tex Youtub. Om du tittar på youtube ser du ofta hur pass mycket av filmen som laddats hem i förväg i form av en lite mörkare linje.
Livesändningar har alltså en betydligt mindre buffert än Play/video on demand och det är därför dåligt Wifi märks.
Se tex https://www.techdee.com/mpeg-dash-video-guide/ för att få lite insikt i hur tekniken fungerar.
Kanske försvinner problemet nästa gång du byter till en bättre wifi-utrustning.
Varför endast på lokala nyheterna?arneri68 skrev:
Problemet är med största sannolikhet att ditt wifi tappar bort data. Trådanslutet är alltid rekommenderat för streaming.
Chromecast fungerar som en internetansluten dator och hämtar data från en webbserver. Videoströmmen huggs upp i ca 7 sekunder långa filer (segment) som publiceras på webbservern. Chromecast laddar hem en fil och när hela filen är nerladdad börjar den spela. När den Chromecast börjar spela filen börjar den ladda hem nästa fil.
Vanligtvis är bufferten vid övergången mellan de båda filerna bara 2 sekunder ochfinns störningar som förhindrar att filen laddas ner i tid töms bufferten och Chromecast har ingen data att spela. Bild och ljud fryser tills nästa segment är nerladdat och kan spelas.
Play tjänster, dvs video on demand bygger på samma teknik, men vanligtvis får klienterna ladda hem flera minuter buffert och störningar märks sällan.
Mpegdash som SVT använder används även av tex Youtub. Om du tittar på youtube ser du ofta hur pass mycket av filmen som laddats hem i förväg i form av en lite mörkare linje.
Livesändningar har alltså en betydligt mindre buffert än Play/video on demand och det är därför dåligt Wifi märks.
Se tex [länk] för att få lite insikt i hur tekniken fungerar.
Kanske försvinner problemet nästa gång du byter till en bättre wifi-utrustning.
Oavsett live eller eftersänt, i övrigt aldrig några problem överhuvudtaget.
Jag gissar att du ser effekter av videokomprimering och vissa defekter är svåra att komma undan. Varje pixel i filmrutan uppdateras inte vid given "refresh rate". Inom fotografi brukar bilder publiceras på internet i jpg format som också är ett komprimerat format. Hårt komprimerade bilder har fler defekter än de med lägre.Alfredo skrev:
Dessutom brukar filmer kodas 2 ggr. En gång i studion och ytterligare en gång när strömmar med olika upplösning genereras. Nedan SVTs tillgängliga strömmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klienten mäter tillgänglig bandbredd och väljer bästa möjliga bandbredd. Om bandbredden blir sämre kan klienten välja en lättare ström. Klienten laddar som sagt var ner segment ungefär var 7 sekund och kan växla upp eller ner relativt snabbt.
Kommer en större störning när nerladdning av ett segment påbörjats är bild och ljudstörningar svåra att undvika.