1 620 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Ny lampa i hall
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Vi har delat av en del av hallen med skjutdörrar för att använda som garderob, nu vill jag dra in en lampa dit in. Precis utan för skjutdörrarna finns en dosa vid taket där lampkopplingen till resten av hallen sitter. Jag tänkte dra EKRK 2g1,5 därifrån och vidare in i nya garderoben, problemet är att jag måste fräsa ut lite gips i väggen och i taket för att få in kabeln förbi skjutdörrarnas-takfäste. Och huvudfrågan blir då, räknas det som dold kabel dragning, den går ju inte genom en vägg utan ligger utan på?
om det är dold måste jag ju byta kabel typ till ekk och jag har inte hittat 2g1,5 bara rkk.
om det är dold måste jag ju byta kabel typ till ekk och jag har inte hittat 2g1,5 bara rkk.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Självklart är det tillåtet att gå igenom en vägg med EKRK. 20 cm dold förläggning är tillåtet, fast i praktiken är det "genom vägg" som räknas och inte något mått.
För att du inte ska behöva söka ihjäl dig utan att finna, det är EKRK 3G1.5 du ska ha. 2G1.5 finns inte.
//Patrik
För att du inte ska behöva söka ihjäl dig utan att finna, det är EKRK 3G1.5 du ska ha. 2G1.5 finns inte.
//Patrik
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
2G1,5 finns visst, Ericsson har en EKRK som är utan jord. kolla på Selga.se
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
2G1,5 finns inte, finns ingen användning av den.
2X1,5 finns däremot.
Protte
2X1,5 finns däremot.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
T.ex. 3G1.5.
Första siffran, 3 i detta exemplet, berättar hur många ledare det finns i kabeln.
G eller X berättar om en av de ledarna är gulgrön eller ej.
Det sista, 1.5 i detta exemplet, säger oss vilken area det är på ledarna.
//Patrik
Första siffran, 3 i detta exemplet, berättar hur många ledare det finns i kabeln.
G eller X berättar om en av de ledarna är gulgrön eller ej.
Det sista, 1.5 i detta exemplet, säger oss vilken area det är på ledarna.
//Patrik
Medlem
· Västergötland
· 82 inlägg
Oj då, miss från mej, jag menar klart 2X1,5!
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Tack för alla vänliga svar.
Frågan uppkom då jag tittade på gelias kabelguide,
http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf
där står det ju att EKRK inte får läggas dold. Eftersom jag gillar att dubbelkolla allt jag gör tänkte ta upp frågan i detta eminenta forum.
Dessutom har ni naturligvis rätt det var EKRK 2x1,5 som jag köpt!
Frågan uppkom då jag tittade på gelias kabelguide,
http://www.gelia.se/upload/233/kabelguide_0609.pdf
där står det ju att EKRK inte får läggas dold. Eftersom jag gillar att dubbelkolla allt jag gör tänkte ta upp frågan i detta eminenta forum.
Dessutom har ni naturligvis rätt det var EKRK 2x1,5 som jag köpt!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man ska kunna se att det är en kabel där om du sätter EKRK
Medlem
· Södermanland
· 26 inlägg
Japp, den kommer definitivt att synas!
Klicka här för att svara