Jag är i färd med att bygga en egen lampa men lyckas inte klura ut om det jag planerat är möjligt, eller framförallt säkert.

Jag vill använda mig av en gammal lamphållare från en skomakarelampa och montera den på ändan av ett kopparrör. Jag kommer vilja trä en ny kabel genom kopparröret och dessutom sätta en sladdimmer längre ner på kabeln.

Kan man få denna lampan till att bli säker - Isåfall, hur?

/Simon

Vi får börja med din gamla lamphållare. Om den är så gammal att gängan i sockeln har direkt kontakt med fas eller nolla så får den inte användas. Du behöver en modernare som har ett litet bleck längst ned som lampans gänga får kontakt med när den är helt iskruvad.

Utförandet på lampan kan sedan följa en av i praktiken tre alternativ.

1. Dubbelisolerad, vilket innebär att man använder en mantlad kabel, t.ex en typisk "lampsladd" hela vägen genom lampan och fram till (en godkänd) lamphållare. Ingenstans får kabelns enkelisolerade ledare som finns under manteln komma i kontakt med lampans metalldelar. Kabelns mantel måste täcka hela vägen. Lampsocklar brukar ha en isolerande tratt som tillbehör. Se artikeln jag länkar till nedan.

2. Skyddsjordad, vilket innebär att du ska använda en kabel med tre ledare där den grön/gula skyddsledaren ansluts till metallramen på lampan. Denna anslutning måste vara tillförlitlig. I detta fall är det inget krav att enkelisolerade ledare hålls borta från lampans metalldelar men man bör försöka i alla fall. Detta alternativ är aktuellt ifall en dubbel isolering inte kan utföras till 100%.

3. 12 V. En transformator i vägguttaget. Detta alternativ ställer inga säkerhetsmässiga krav på utförandet av lampan. Du kan behålla en gammal lamphållare etc.

Läs mer här: Renovera gammal ljuskrona elektriskt

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.