15 260 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Ny kyl o frys går ofta
Vi har en närmre 30 år gammal Husqvarna kyl som iofs funkar. Det ojämn kyla i den men Är tyst och går inte så ofta.
När vi nu byggde ett nytt kök så köpte vi en ny kyl o frys (separata) av samma märke. De funkar bra och har betydligt jämnare kyla, men jag tycker de går väldigt ofta och länge jämfört med min gamla kyl. Har ingen energimätare, men av gångtiden på kompressorerna att dömma så borde de dra betydligt mer energi. Eller är moderna kylskåp gjorda för att kompressorn ska jobba lite men under längre tid?
När vi nu byggde ett nytt kök så köpte vi en ny kyl o frys (separata) av samma märke. De funkar bra och har betydligt jämnare kyla, men jag tycker de går väldigt ofta och länge jämfört med min gamla kyl. Har ingen energimätare, men av gångtiden på kompressorerna att dömma så borde de dra betydligt mer energi. Eller är moderna kylskåp gjorda för att kompressorn ska jobba lite men under längre tid?
Redigerat:
Jag har också funderat lite över min kyl/frys, fast den är av märket Cylinda. Det är samma sak med den, jag tycker den "går" nästan jämt. Dessutom låter den överraskande mycket. Är nya maskiner så eller är det fel på den?
Jo givetvis, men jag blir lite förvånad över att kompressorn går så pass mycket mer på ett nytt jämfört med ett gammalt kylskåp. Trodde i min enfald att det skulle vara tvärt om med ett energisnålt skåptorbeno skrev:
Kylskåpet är QR2520X och frysen QT3420X.
Jag måste dock säga att skåpen, speciellt kylskåpets inredning är mycket välplanerad. Det är nog det mest lättstuvade kylskåp jag använt.
tänk att ni ska åka 20 mil, antingen genom att hålla en jämn hastighet hela tiden eller att gasa upp till maxfart för att sedan låta bilen rulla tills den stannar och upprepa detta tills ni är framme, vilket tror ni drar minst soppa ?
någon sa att de låter mer, misstänker att det är ett no frost-skåp, de har en tendens till att varierar i ljudnivå vilket leder till att man upplever dem som att de låter mycket.
/RF
någon sa att de låter mer, misstänker att det är ett no frost-skåp, de har en tendens till att varierar i ljudnivå vilket leder till att man upplever dem som att de låter mycket.
/RF
Nya skåp har "mindre" kompressorer och får därför gå mer för att hålla kylan.
Jag har precis lämnat tillbaka Cylindas 4185 kyl och frys för att de lät för mycket.
Fick förklaringen som nämnts ovan att nyare kompressorer går mer jämnt och därför längre tid. Dessutom att no-frost funktionen genererar extra ljud.
Är det någon som har några tips på vad man skall köpa om man vill ha hyffsat tysta kyl och frysar men budgeten inte medger mer än 10000 - 15000 för båda?
Jag funderade på denna http://www.elgiganten.se/product/ERF3703AOWB2/electrolux-kyl-och-fryspaket från Elektrolux, här slipper man no frost och enligt spec endast 38 dB, förmodligen för att det är en lite äldre tystare teknik.
Är det någon som har erfarenhet av Elekrolux, om de brukar vara "tysta"
Fick förklaringen som nämnts ovan att nyare kompressorer går mer jämnt och därför längre tid. Dessutom att no-frost funktionen genererar extra ljud.
Är det någon som har några tips på vad man skall köpa om man vill ha hyffsat tysta kyl och frysar men budgeten inte medger mer än 10000 - 15000 för båda?
Jag funderade på denna http://www.elgiganten.se/product/ERF3703AOWB2/electrolux-kyl-och-fryspaket från Elektrolux, här slipper man no frost och enligt spec endast 38 dB, förmodligen för att det är en lite äldre tystare teknik.
Är det någon som har erfarenhet av Elekrolux, om de brukar vara "tysta"
Tackar, låter som en rimlig förklaring till de längre gångtiderna.Fotografen skrev:
Jag tycker inte att mina låter störande mycket utan är förhållandevis diskreta trots att de är fristående. Men jag har läst flera trådar där man är missnöjda över ljudet från nya kyl/frysar och detta kan vara en orsak. Min tanke är också att även samma ljud på ett nytt kylskåp som går väldigt ofta upplevs som mer störande än på ett gammalt skåp som går betydligt mindre.ingemar_o skrev:
Upplever exakt detta med mina nya Siemens skåp. Hade Siemens innan som var minst 15 år gamla. De äldra var nära nog knäpptysta men de nya brummar och lever om väldigt ofta. Märkligt då de absolut inte var billiga.
Frågade hur som helst runt om detta var vanligt och det verkar vara så för nya kyl/frysar. I alla fall inom normala priser.
Funkar iaf =)
Frågade hur som helst runt om detta var vanligt och det verkar vara så för nya kyl/frysar. I alla fall inom normala priser.
Funkar iaf =)
Det mesta är väl sagt redan i tråden.
Kan bara lägga till mina erfarenheter från Bosch frys GSN36VI30, helt sprillans ny.
Med jämna mellanrum startar ett mycket högfrekvent pipande/tjutande (o)ljud.
Det håller på 10-15 min, tystnar 10-15 min och kommer igen.
Fr allt mycket störande vid sovdags.
Men som skrivet ovan, det ska väl vara så...
Kan bara lägga till mina erfarenheter från Bosch frys GSN36VI30, helt sprillans ny.
Med jämna mellanrum startar ett mycket högfrekvent pipande/tjutande (o)ljud.
Det håller på 10-15 min, tystnar 10-15 min och kommer igen.
Fr allt mycket störande vid sovdags.
Men som skrivet ovan, det ska väl vara så...
Samma här med nya Bosch. De 30år gamla skåpen var ljudlösa. De nya Bosch låter 18 av 24h och det är precis som det ska säger Bosch. Beror på att freon inte använts som kylning längre så skåpen får gå mer. Själv har jag nu ett lågfrekvent brum som hörs i hela mitt 135kvm hus. Utvecklingen går framåt. Not.
Samma sak med min kyl/frys märke Whirlpool - När kompressorn startar så tjuter det i rören i 5-10 minuter innan den lugnat ner sig. Köpte en budgetmodell då den gamla la av och jag behövde en akut. Skall så småningom planera om köket med lite bättre modell, men det blir iallafall ingen whirlpool. Efter 1,5 år så hade båda handtagen spruckit, tätningslisten i kypdörren spruckit, tätningslisten till frysen lossnat från dörren.....
Både handtag och lister var friska på den nästan 20 år gamla kyl/frysen som byttes ut.
Både handtag och lister var friska på den nästan 20 år gamla kyl/frysen som byttes ut.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Det är väl tidens melodi. Tycker allt man köper är skräp idag oavsett pris. Prispressen har tagit ut sin rätt på kvalitet. Men billigare vill vi ha. Och mer skit kommer vi få. Tyvärr.NetNut skrev:Samma sak med min kyl/frys märke Whirlpool - När kompressorn startar så tjuter det i rören i 5-10 minuter innan den lugnat ner sig. Köpte en budgetmodell då den gamla la av och jag behövde en akut. Skall så småningom planera om köket med lite bättre modell, men det blir iallafall ingen whirlpool. Efter 1,5 år så hade båda handtagen spruckit, tätningslisten i kypdörren spruckit, tätningslisten till frysen lossnat från dörren.....
Både handtag och lister var friska på den nästan 20 år gamla kyl/frysen som byttes ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden