Hej,

Precis flyttat in i en ny lägenhet där köksfläkten (äldre karaktär av märke Franke) har ett relativt kort utblås som riktas mot kocken - vilket är någorlunda obekvämt att få matos direkt i nyllet när man står och lagar.

Går det att leda utblåset på ett snyggt sätt till befintlig ventilation? Vad är det som gäller och vilken yrkesgrupp bör man ta kontakt med isåfall?

Tack för svar!

Mvh

• 20260622_151751.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260622_151743.jpg
    Skapa konto
  • 20260622_151731.jpg
    Skapa konto
  • 20260622_151729.jpg
    Skapa konto
Eftersom det sitter en kolfilterfläkt där idag så får du mest troligt inte installera en fläkt som kopplas till utsuget.

Kolla med föreningen först.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alternativet är att (kanske ta upp ett litet titthål i överdelen av stommen?) ta reda på hur det ser ut i utrymmet ovanför skåpet, och om möjligt sätta ett utblåsdon däruppe och dra dit ventilationsslang genom skåpet. Så slipper ni får det i ansiktet iallafall..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet du om det sitter nya kolfilter i fläkten? Har du otur har förra ägaren aldrig satt i några.

Att koppla direkt på ventilationen är dumt av brandskyddsskäl. Franke kanske kan hjälpa dig annars. Många fläktar i dag är ju byggda för att kunna gå med kolfiber eller som vanlig fläkt. Då borde man inte få det problem som du beskriver.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Har du förresten kollat instruktionsboken och kikat på om installationen är korrekt om den ska gå med kolfilter? Det kanske saknas någon del. Annars hade jag som sagt hört av mig till Franke i första hand och frågat deras support. Blir lösningen för krånglig hade jag nog kikat på att byta fläkt snarare än att bygga om en massa.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det sitter ett fettfördelningsfilter i metall men jag har inte hunnit kika närmare på om det sitter ett kolfiltet bakom eller inte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.