Klinkerfogen i duschen har vittrat bort mer och mer och nu har jag äntligen bestämt mig för att ta tag i problemet och lägga i ny fog där det saknas. Där fogen försvunnit ser jag dock saker som jag inte vet vad de är och hur jag ska ta hänsyn till när jag lägger ny. Vad kan dessa vara?

På första bilden syns en rosaaktig bit som ser ut som plast eller gummi och som är hård när jag petar försiktigt på den. En till likadan syns på andra bilden.

På andra bilden syns även ett vitt material som ser nätaktigt ut. Är detta tätskiktet?

I övrigt antar jag att det bara är att skrapa bort porös fog, tvätta, torka och applicera ny? Finns det risk att jag fogar in risk för mögel om jag slarvar med tvättningen?

Svarta klinkerplattor i dusch med vittrade fogar, synlig rosaaktig bit mellan plattorna som verkar vara plast eller gummi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinkergolv i dusch med vittrad fog och spricka, visar en rosaaktig hård bit nära duschavloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åk och köp en fog skrapa å rensa ur gammal fog och blanda nya fogen så att den precis hänger kvar på fog brettet , sen putsa av med en fog svamp alt tvättsvamp,

Nej det finns ingen risk att du fogar in mögel då fogen är cement baserad och andas och vattnet går ner till tätskikt ,

Använd absolut inte silikonfog ,

Finns på jula eller Biltemas fotskrapa som du karvar bort den gamla fogen med

BirgitS
L Lindvägen skrev:
På första bilden syns en rosaaktig bit som ser ut som plast eller gummi och som är hård när jag petar försiktigt på den. En till likadan syns på andra bilden.
Skulle kunna vara bitar av fogkryss, små plastkryss som man använder för att få hörnen (någorlunda) rätt.
L Lindvägen skrev:
På andra bilden syns även ett vitt material som ser nätaktigt ut. Är detta tätskiktet?
Är nog fix, det man sätter fast plattorna med. Tätskiktet finns flera mm under baksidan på plattorna.

Då fogar jag helt sonika över de små bitarna på nytt.

Har även tänkt testa att ta bort mjukfogen som är mellan golv och vägg och ersätta med hårdfog. Vet sedan förra gången jag bytte mjukfogen att det är ganska stor hålighet bakom den. Bör jag försöka göra rent med något medel där inne i håligheten/springan innan jag lägger hårdfog? Det är nog i princip omöjligt att komma åt överallt...

BirgitS
L Lindvägen skrev:
Bör jag försöka göra rent med något medel där inne i håligheten/springan innan jag lägger hårdfog
Nej, risken är att du kommer åt tätskiktet och skadar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.