31 696 läst ·
128 svar
32k läst
128 svar
Ny karriär - husbyggare i egen regi?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Ingen föds till byggnadsarbetare utan det kräver både år av utbildning och träning innan kan börja kalla sig yrkesman, ska man sedan "fuska" i flera olika yrkesroller (som ju krävs om man på egen hand ska bygga hus) är det nära nog omöjligt för en vanlig människa. För normala människor tar det många år innan man kan "kalla" sig yrkesmanamässig och att man ska kunna utföra yrkemannamässiga uppgifter inom flera yrken är näst intill omöjligt, bara fortbildningen skulle ta minst en månad av dyra utbildningar/seminarier.
Dina 2000 timmar är ju bara för snickar delen så jag undrar hur många ytterligare timmar du räknar med om du ska göra allt själv, för el, VVS, målning, mattläggning, ventilation mm är ju tid som inte ingår i dom 2000 timmar man räknar med på ett villabygge.
Ps
För att "kompensera" bristerna på yrkeskunskaper brukar "byggare som fixar allt" hitta på egna "lösningar" och det är då som det ofta blir det som kallas byggfusk.
Dina 2000 timmar är ju bara för snickar delen så jag undrar hur många ytterligare timmar du räknar med om du ska göra allt själv, för el, VVS, målning, mattläggning, ventilation mm är ju tid som inte ingår i dom 2000 timmar man räknar med på ett villabygge.
Ps
För att "kompensera" bristerna på yrkeskunskaper brukar "byggare som fixar allt" hitta på egna "lösningar" och det är då som det ofta blir det som kallas byggfusk.
Redigerat:
Autodidak1: Föredrar du att bygga 1-planshus eller 1.5-2-planshus? Vet att vissa byggare menar att ekonomin i att bygga 1.5-planshus är bättre än i 1-planshus i och med att man "återanvänder" plattan för andra våningen. Men jag kan å andra sidan tänka mig att det är besvärligare att själv bygga en stomme för mer än ett plan, vilket i sig kan fördyra.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
I Stockholm är trenden större hus. Många har gått från radhus eller fösta hus och vill ha ett större hus och större tomt. Det är också de som kommer från ett hus som har lite pengar med sig.
Mitt tips och rådet jag fick från mäklaren på Fastighetsbyrån är min 180m2 boyta, riktigt garage och 800-1000m2 tomt.
Mitt tips och rådet jag fick från mäklaren på Fastighetsbyrån är min 180m2 boyta, riktigt garage och 800-1000m2 tomt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är billigare att bygga 1,5- eller 2-planshus, men ofta styr detaljplan eller kommunen vad du får bygga. Men är man ensam så är det jobbigare också med högre höjd. Senaste huset jag byggde var ett hus som var sutteräng + våningar och den låg 3-4 högre än parkeringsplatsen. Det var inget nöje att bära upp allt till övervåningen
.
Men huset blev bra, det var på +200 kvm +garage. Som Robert-san01 skriver så gäller det att maximera huset. Bygg stort, merkostnaden är liten jämfört med betalningen (om det är på rätt ställe).
@ elmont, att bygga hus och sälja på det kräver självklart mer än lägga parkett i ett rum, men det är fortfarande ingen raketforskning. Men ska man prova på saker som man inte gjort tidigare så får man läsa på ordentligt och/eller fråga någon som kan.
Jag började med att låna hem en bokserie om husbyggnad 10-12 böcker och kopierade valda delar. Idag kan du använda http://www.traguiden.se/ för tips om byggandet. Sen får man lära sig eftersom och orka läsa på själv.
Idag kan jag fixa allt i ett husbygge (enligt alla föreskrifter) även om det inte vore lagligt om jag inte börjar krångla till det med speciallösningar.
Men jag håller med dig om att det finns risker om man inte vet vad man håller på med, finns många exempel på det.
Men huset blev bra, det var på +200 kvm +garage. Som Robert-san01 skriver så gäller det att maximera huset. Bygg stort, merkostnaden är liten jämfört med betalningen (om det är på rätt ställe).
@ elmont, att bygga hus och sälja på det kräver självklart mer än lägga parkett i ett rum, men det är fortfarande ingen raketforskning. Men ska man prova på saker som man inte gjort tidigare så får man läsa på ordentligt och/eller fråga någon som kan.
Jag började med att låna hem en bokserie om husbyggnad 10-12 böcker och kopierade valda delar. Idag kan du använda http://www.traguiden.se/ för tips om byggandet. Sen får man lära sig eftersom och orka läsa på själv.
Idag kan jag fixa allt i ett husbygge (enligt alla föreskrifter) även om det inte vore lagligt om jag inte börjar krångla till det med speciallösningar.
Men jag håller med dig om att det finns risker om man inte vet vad man håller på med, finns många exempel på det.
Menar du att ni har 2.3 mille kontant som ni tänker använda till bygget?Robert-san01 skrev:
Då borde ni inte behöva låna alls tycker jag?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jo är det i Stockholm så räcker den summan nog nätt o jämnt till tomten.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Som hemmapularen skriver så räcker det knappt till tomten. VI har nog närmare 2,7 att gå in med men vi räknar kallt med att det kommer att kosta 5,5-5,8 innan det är klart och då är det ingen lyxvilla vi tänkt bygga.Gabbe1 skrev:
Tänkte på det här att bygga flera samtidigt. På 80-talet var det vanligt häromkring där jag bor att en husfirma köpte ett gammalt hus från 40-talet, de hade så stora tomter att man kunde riva huset, dela tomten i två och sätta upp två nya hus.
Ok, det förklarar en del.Robert-san01 skrev:
Men även om nu tomten går på 2.5 mille? så innebär ju de siffror du skriver här att ni planerar att bygga för 3-3.3 mille, i lösvirke helt i egen regi? Så mycket ska det inte kosta om det nu inte är ett lyxhus eller 500m2 ni hade tänkt bygga.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Det är just det som är problemet. Det verkar mer eller mindre omöjligt att få lån till lösvirke och då slutar det på typ 3,5. 
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Det går absolut att bygga för 6000kr/m2 men även det och egentiden för att bygga det hela måste finansieras. Med bankernas negativa inställning skulle det innebära att jag behöver hitta typ 2 mille på gatan för att bygga helt i egen regi. Man var inte ens intresserad av att finansiera ett lösvirkes som byggs av total-entreprenör utan det var i princip bara modul-hus de lånar ut på byggkreditiv till.
Har man bara finansieringen och rätt inställning (har man familj blir krav #1 förstående sambo/fru) tror jag helt på TS idé. Att vara händig och se lösningar på problem är en grundförutsättning, men någon form av teoretisk utbildning i bagaget är nog inte helt fel då det är rätt mycket att sätta sig in i när det kommer till regler och annan pappershantering.
Har man bara finansieringen och rätt inställning (har man familj blir krav #1 förstående sambo/fru) tror jag helt på TS idé. Att vara händig och se lösningar på problem är en grundförutsättning, men någon form av teoretisk utbildning i bagaget är nog inte helt fel då det är rätt mycket att sätta sig in i när det kommer till regler och annan pappershantering.