31 696 läst ·
128 svar
32k läst
128 svar
Ny karriär - husbyggare i egen regi?
Jag tycker diskussionen är intressant men tror tyvärr inte på idén. Dels för att (som någon nämnt tidigare): Om det hade funnits lönsamhet i affärsidén hade betydligt fler utnyttjat det. Jag känner inte till några företag som är någon slags "universalverksamhet" som erbjuder mark-, bygg-, vvs-, el-, plattsättnings- och målningstjänster. Det låter för mig som en omöjlighet att få effektivitet i det upplägget.
Det går absolut att lära sig och läsa sig till all den kunskap som krävs för att driva igenom ett helt byggprojekt själv. Men det tar enormt mycket tid att läsa, enormt mycket tid att lära och enormt mycket tid att utföra alla moment innan du har erfarenheten.
Jag tror också absolut att det går att göra en hacka på ett eller möjligtvis ett par sådana på projekt med en kombination av tur och skicklighet. Men inte på grund av att det är så otroligt lönsamt och effektivt att göra alla arbetsmomenten i ett husbygge själv, utan (som också nämnts tidigare) pga en het bostadsmarknad.
Förstår heller inte varför du utelämnar den absolut största och viktigaste pusselbiten: finansieringen (eller kanske ekonomin i allmänhet). Ge oss en grov plan för de första fem åren!
Det går absolut att lära sig och läsa sig till all den kunskap som krävs för att driva igenom ett helt byggprojekt själv. Men det tar enormt mycket tid att läsa, enormt mycket tid att lära och enormt mycket tid att utföra alla moment innan du har erfarenheten.
Jag tror också absolut att det går att göra en hacka på ett eller möjligtvis ett par sådana på projekt med en kombination av tur och skicklighet. Men inte på grund av att det är så otroligt lönsamt och effektivt att göra alla arbetsmomenten i ett husbygge själv, utan (som också nämnts tidigare) pga en het bostadsmarknad.
Förstår heller inte varför du utelämnar den absolut största och viktigaste pusselbiten: finansieringen (eller kanske ekonomin i allmänhet). Ge oss en grov plan för de första fem åren!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är inte för alla, men har du kunskapen fungerar det. Första huset jag byggde på spekulation var i efterdyningarna av fastighetskrisen på 90-talet. Byggde så billigt jag kunde på egen avstyckad tomt. Fick tomten såld och en bra lön. Det var i den värsta av marknader.
Idag vet jag med mycket stor säkerhet att det blir vinst, men inte hur mycket. Men inget av de senaste 4-5 husen har gett mindre än en miljon. Dom första husen hade jag vanligt byggnadskreditiv, idag finansierar jag själv.
Som sagt, jag känner till 3-4 bekanta som gjort samma sak och det fungerar, men inte för alla.
Idag vet jag med mycket stor säkerhet att det blir vinst, men inte hur mycket. Men inget av de senaste 4-5 husen har gett mindre än en miljon. Dom första husen hade jag vanligt byggnadskreditiv, idag finansierar jag själv.
Som sagt, jag känner till 3-4 bekanta som gjort samma sak och det fungerar, men inte för alla.
OT
Gnarpjohan, härstammar du från Gnarp? fin bygd det
Gnarpjohan, härstammar du från Gnarp? fin bygd det
Låter mer som att det upplägg du har innebär att du bygger åt dig själv under tiden som du förvärvsarbetar, eller tolkar jag dig fel?Autodidak1 skrev:Det är inte för alla, men har du kunskapen fungerar det. Första huset jag byggde på spekulation var i efterdyningarna av fastighetskrisen på 90-talet. Byggde så billigt jag kunde på egen avstyckad tomt. Fick tomten såld och en bra lön. Det var i den värsta av marknader.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tidgare så har jag både studerat, haft jobb och varit arbetslös då jag byggt. Men idag så gör jag det på "heltid". Målet är att bygga ett hus vartannat år och ha en behaglig tillvaro samtidigt. Så jag sade upp mig från mitt arbete för 2-3 år sedan och lever på sparade pengar tills nästa försäljning om ca 1 år.
TrolliBoll skrev:
Hmm ... köpa hus med renoveringsbehov - renovera dem och sälja de vidare. Bör ju fugnera.
Men man behöver ev. ngn som har behörighet för att räkna energideklarationer och ev. en KA (kontrollansvarig) ... och kanske ngn med el-behörighet.
Resten kan man ju göra själv.
Eller har jag fel?
Men man behöver ev. ngn som har behörighet för att räkna energideklarationer och ev. en KA (kontrollansvarig) ... och kanske ngn med el-behörighet.
Resten kan man ju göra själv.
Eller har jag fel?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
KA mm... Det beror väl på hur omfattande renoveringar du skall göra?Ewald skrev:
Okej.Robert-san01 skrev:
Visst.
Annars måste man väl få tag i ett tillräckligt billigt hus i ett tillräckligt bra läge (kan tänka mig att det kan finnas hinder om man vill låna pengar och bara har oregelbunden inkomst) som man sen kan sälja igen.
Sådant här t.ex. ??? Hmm ...
http://www.kronofogden.se/38796.html
Eller sådant här. 100.000 SEK är ju inte så väldigt mycket pengar.
http://www.kronofogden.se/39050.html
Men viktigt är att man sen kan sälja huset igen ...
.. och sen ska man ha lite kundskap om hus. Man har väl inte råd att anlita ngn besiktningsman osv. .... dåligt om man sen köper för dyrt eller om det sen kommer upp ngt man inte har tänkt på ...
http://www.kronofogden.se/39050.html
.. och sen ska man ha lite kundskap om hus. Man har väl inte råd att anlita ngn besiktningsman osv. .... dåligt om man sen köper för dyrt eller om det sen kommer upp ngt man inte har tänkt på ...
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Gissningsvis behöver man jobba i någon av de tre storstadsregionerna för att kunna få tillräcklig hävstång för att leva på det med tanke på hur mycket jobb och pengar som krävs för en rejäl renovering eller ett nybygge.Ewald skrev:Eller sådant här. 100.000 SEK är ju inte så väldigt mycket pengar.
[länk]
En större villa i ett bra område i Stockholm kan lätt gå för uppemot 8 miljoner och kan du få tag på en tomt i ett sånt område för säg 3 miljoner så finns det såklart utrymme att tjäna pengar.
Gnagare i Bajenhöjden skrev:Gissningsvis behöver man jobba i någon av de tre storstadsregionerna för att kunna få tillräcklig hävstång för att leva på det med tanke på hur mycket jobb och pengar som krävs för en rejäl renovering eller ett nybygge.
En större villa i ett bra område i Stockholm kan lätt gå för uppemot 8 miljoner och kan du få tag på en tomt i ett sånt område för säg 3 miljoner så finns det såklart utrymme att tjäna pengar.
Okej, bra att veta.
Men 3 000 000 SEK är en stor summa pengar.
Hoppas att TS har råd att köpa sådana hus. I regel krävs det väl en bank som godkänner idén kan jag tänka mig.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Ja det är mycket pengar och inte helt lätt att få låna till av bank om man inte tänker bo där utan göra det i rent vinstsyfte. Där ligger nog den största anledningen till att så få sysslar med det här, det är svårt att få rull på kvarnstenen från början.Ewald skrev:
Just därför var ju min idé att focusera på ngt billigare objekt (som t.ex. kostar kring 100 000 SEK) inte helt utanför civilisationen (t.ex. i Blekinge län eller Skåne län) för att då är risken ju betydligt lägre. Om man lånar ut 3 000 000 SEK betalar man ju redan en hel del i räntan. Lätt att tappa kollen.Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Fast risken kan ju bli större även om utgifterna är mindre, att bygga en villa kostar ju trots allt åtminstone 2 miljoner och bygger man ett sånt hus i ett område där villorna säljs för 1,5 miljoner är det nästan omöjligt att göra någon vinst.Ewald skrev:Just därför var ju min idé att focusera på ngt billigare objekt (som t.ex. kostar kring 100 000 SEK) inte helt utanför civilisationen (t.ex. i Blekinge län eller Skåne län) för att då är risken ju betydligt lägre. Om man lånar ut 3 000 000 SEK betalar man ju redan en hel del i räntan. Lätt att tappa kollen.
Även om du tar dig an en liten sommarstuga så kostar en helrenovering med kök och badrum med mera hundratusentals kronor och om det ska bli någon vinst att tala om måste du sälja för sjusiffriga belopp vilket inte är helt lätt på mindre orter, annars är det svårt att leva på verksamheten.
Ja, men det är ju sen uppgiften ..... att hitta material/ inredning osv. billigt och att göra jobbet själv. Tror det var ju det vad TS har tänkt sig. Man ska ju renovera för små belopp och sen sälja fastigheten, t.ex. till ngn tysk som vill ha en sommarbostad i Sverige eller vad vet jag ...Gnagare i Bajenhöjden skrev:Fast risken kan ju bli större även om utgifterna är mindre, att bygga en villa kostar ju trots allt åtminstone 2 miljoner och bygger man ett sånt hus i ett område där villorna säljs för 1,5 miljoner är det nästan omöjligt att göra någon vinst.
Även om du tar dig an en liten sommarstuga så kostar en helrenovering med kök och badrum med mera hundratusentals kronor och om det ska bli någon vinst att tala om måste du sälja för sjusiffriga belopp vilket inte är helt lätt på mindre orter, annars är det svårt att leva på verksamheten.
Redigerat: