Hej, har en öppenspis vägg i vägg med min vedeldade panna som ej är i bruk.
Jag har nu huggit ner öppenspisen o ska på den platsen montera en Termatech kamin.
Förra husägaren har kapat och stängt röret från öppenspisen och anslutit vedpanna till öppenspisens rökrör (har rökrör i stål i ett schakt).
Jag vill nu koppla bort vedpannan och ansluta min termatech till det rökröret. Frågan är hur jag ska ansluta till rökröret då allt är uppallat underifrån. Bifogar bilder.
Jag har nu huggit ner öppenspisen o ska på den platsen montera en Termatech kamin.
Förra husägaren har kapat och stängt röret från öppenspisen och anslutit vedpanna till öppenspisens rökrör (har rökrör i stål i ett schakt).
Jag vill nu koppla bort vedpannan och ansluta min termatech till det rökröret. Frågan är hur jag ska ansluta till rökröret då allt är uppallat underifrån. Bifogar bilder.
Är det insatsrör hela vägen upp. Nu vilar allt på pannkopplingen, det blir svårt att få till det, men går. Då ska det antingen skäras ett hål i röret för kaminen och i pannrummet kapas rökrör en bit ut mot pannan och blir en sotlucka monterad på det som är kvar. Annars måste det huggas upp mer och få till en förankring av röret i skorstenen, samt kapas. Bäst är att röret går ner i pannrummet och en sotlucka där, då behövs ingen sotlucka vid kaminen. Men klart lite tråkigt med rör i g:a pannrummet. Så bäst är att tala med en svetsfirma som kan säga något om utförandet på plats. Det lönar sig för dig att tala med dom som kan det med svetsning.
Ja stålröret går hela vägen upp. Ja kanske lättast är att kapa hål i röret o svetsa. Annars om man gör en ny förankring av rökröret och får ansluta underifrån hade varit enklastJ jonaserik skrev:Är det insatsrör hela vägen upp. Nu vilar allt på pannkopplingen, det blir svårt att få till det, men går. Då ska det antingen skäras ett hål i röret för kaminen och i pannrummet kapas rökrör en bit ut mot pannan och blir en sotlucka monterad på det som är kvar. Annars måste det huggas upp mer och få till en förankring av röret i skorstenen, samt kapas. Bäst är att röret går ner i pannrummet och en sotlucka där, då behövs ingen sotlucka vid kaminen. Men klart lite tråkigt med rör i g:a pannrummet. Så bäst är att tala med en svetsfirma som kan säga något om utförandet på plats. Det lönar sig för dig att tala med dom som kan det med svetsning.
Klicka här för att svara