Men om jag kopplar ihop skärmtåtarna och ansluter flätan till en separat jordskena; då bör väl flätan och nollkabeln även separeras i mätarskåpet? Annars känns det som mittemellan fyrledar- och femledarsystem.A Avemo skrev:Jordskenan sitter på två byglar. Den högra av dessa byglar har en skruv som kan förbinda den med nollskenan. Den skall vara dragen så att skenorna är ihopkopplade under förutsättning att centralen matas med 4 ledare och det inte finns jordfelsbrytare.
Jag tycker inte att centralen ser så farlig ut. Vad som är förskräckligt är skarven på kabeln. Skärmen är oxiderad och oskarvad. För att det skall fungera med jordfelsbrytare måste jordskena och nollskena kopplas isär. Skärmflätan skall användas till jord och den blå ledaren till nolla. Det finns en del fallgropar i att koppla in en jordfelsbrytare. Så se till att du är helt säker på att allt är rätt innan du slår på något.
Du behöver fem ledare. Utan skärmen har du bara fyra. Är inte det skäl nog? Av elsäkerhetsskäl vill man ha en jordledare. Den kan vara en isolerad ledare i kabeln eller en skärmfläta. Det går bra båda delarna. Men i just den här kabeln så finns det bara skärmflätan för det ändamålet.B byabin skrev:
Då blir det i mätarskåpet som det delas upp från fyra till fem ledare. Det är i princip i sin ordning. Någon annan får svara på om utförandet set ok ut.A andrho skrev:
A Avemo skrev:
Bra förklaring, jag missade att det var en fyrledarkabel vi pratade om
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Du blandar ihop biledaren i installationskablar av typen EKLK, EKRK, EXLQ etc. Det är vad din länkade tråd handlar om.B byabin skrev:
Här handlar det om en EKKJ med en koncentrisk ledare som kan användas som skyddsledare eller PEN-ledare. Som sådan måste den givetvis anslutas i bägge ändar. Mitt ordval "skärm" var kanske olämpligt.
Det finns som sagt inget som kräver att du ansluter eller använder den. Det som direkt verkar illa i det som kom upp i tråden är misstanken om att den anslutits eller inte pga bristande kunskaper. I praktiken finns inget användningsområde där den inte används som den korrekta ledare den är för PE eller PEN. Rent resursslöseri av koppar om den inte används. På köpet får man ett bättre skydd som gör att skador i bästa fall upptäcks direkt men det är sekundärt och en följd av den äldre konstruktionen och borta på sentida med lika användningsområde. Samma med ev tankar kring EMC det är inget tema för den kabeltypen och inget som hindrar användning med anslutning i båda ändarna.B byabin skrev:Vad tråkigt att du ser det som motvalls att man vill lära sig mer. Det jag reagerade på var "riktigt illa om skärmen inte är ansluten i båda ändar" utan vidare motivering. Det finns säkert goda skäl till det och kan mycket väl vara rätt, varför jag efterfrågade mer information.
Nu säger du att den koncentriska ledaren inte behöver användas över huvud taget men "sunt förnuft" att man gör det. Finns det verkligen inga bättre skäl?
Ur elsäkerhetsperspektiv vill du ha manteln jordad och då på matarsidan. Detta är alltså då ett kabelskydd och inte ett apparatskydd. Ur EMC-perspektiv vill du ibland undvika att manteln ger upphov till en strömkrets som kan störa signaler, men det gäller ju inte kraftkabel.
Nu visade ju TS bilder en hel del tafflig hantering och där som sagt skarven är ett tydligt exempel. Där har knappast varit några större veck i pannan över hur ledaren används eller ej. Det ser nästan ut som det varit varmgång och syra från PVC som gett så tydlig ärgning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nej nej nej nej, ta det sakta nu. Du ska inte separera någonting i mätarskåpet.A andrho skrev:
Du har just nu TN-S ifrån mätarskåpet i din kabel till uthuset. (Det är för övrigt den mellersta kabeln eftersom jag ser en gammal utgående kabel allra längs till vänster i bild som är kopplad TN-C.)
Det innebär att du ifrån denna punkt i mätarskåpet måste behålla TN-S, dvs separata N- och PE-ledare. De får inte kopplas ihop.
Skarven av kabeln är gjord av ett riktigt stolpskott. Den måste åtgärdas. Klipp upp kabeln, skala fram frisk koppar och skarva. Sätt i en ny bit om inte ändarna når varandra.
När detta är åtgärdat ska du se till att inkommande N-ledare är kopplad till N-plinten i elcentralen, och att inkommande PE (den koncentriska ledaren) är kopplad till PE-plinten.
Edit: Det ser ut som att elcentralen var tänkt att matas TN-C då inkommande blå ledare verkar gå till PE-plinten? Det innebär att centralen trots allt är TN-C-matad ifrån den usla skarven. Så kolla detta noga.
Därefter kan man separera N- och PE-plintarna genom att lossa på inringad skruv. Kontrollmät vid behov. Det måste man då göra genom att lossa på inkommande N-ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till sist ska det kontrolleras och kontrollmätas. Du måste vara 100% säker på att du har fungerande N och PE fram till centralen.
Redigerat:
Om jag förstått det rätt är det en sådan här installation som TS vill få till. Skickligt dechiffrerat från bilderna!Bo.Siltberg skrev:
Nej nej nej nej, ta det sakta nu. Du ska inte separera någonting i mätarskåpet.
Du har just nu TN-S ifrån mätarskåpet i din kabel till uthuset. (Det är för övrigt den mellersta kabeln eftersom jag ser en gammal utgående kabel allra längs till vänster i bild som är kopplad TN-C.)
Det innebär att du ifrån denna punkt i mätarskåpet måste behålla TN-S, dvs separata N- och PE-ledare. De får inte kopplas ihop.
Skarven av kabeln är gjord av ett riktigt stolpskott. Den måste åtgärdas. Klipp upp kabeln, skala fram frisk koppar och skarva. Sätt i en ny bit om inte ändarna når varandra.
När detta är åtgärdat ska du se till att inkommande N-ledare är kopplad till N-plinten i elcentralen, och att inkommande PE (den koncentriska ledaren) är kopplad till PE-plinten.
Edit: Det ser ut som att elcentralen var tänkt att matas TN-C då inkommande blå ledare verkar gå till PE-plinten? Det innebär att centralen trots allt är TN-C-matad ifrån den usla skarven. Så kolla detta noga.
Därefter kan man separera N- och PE-plintarna genom att lossa på inringad skruv. Kontrollmät vid behov. Det måste man då göra genom att lossa på inkommande N-ledare.
[bild]
Till sist ska det kontrolleras och kontrollmätas. Du måste vara 100% säker på att du har fungerande N och PE fram till centralen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
