Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ny jordfelsbrytare

1. A
    Medlem · 31 inlägg

andrho

Medlem
    Den gamla jfb i verkstaden har lagt av och jag får installera en ny. Inkommande ström kommer i fem trådar. Inga konstigheter så långt men där är också ett metallnät runt kabeln. Det har inte varit inkopplad i den gamla jfb och jag kan inte se att det är ansluten i mätarskåpet varifrån strömmen kommer. Är den avsedd som ett mekaniskt skydd eller ska det kopplas in någonstans?

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 341 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Du får nog visa upp den kabeln. Är det verkligen fem ledare i kabeln plus detta metallnät? Den kabel som ligger närmast till hands är EKKJ som har upp till fyra ledare plus en koncentrisk ledare i form av skärmen runt om, som alltså är den femte ledaren, skyddsjord eller PEN.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-9_23-7-11.png

Det är i så fall riktigt illa om skärmen inte är ansluten i båda ändar.

3. A
    Medlem · 31 inlägg

andrho

Medlem
    Bild kommer i morgon.

4. A
    Medlem · 31 inlägg

andrho

Medlem
    Nä, det är jag som snurrar till det och såg en jordkabel i mätarskåpet som inte finns. Men det ör en skum installation. Jfb är ansluten direkt på matarkabeln in till verkstan och går sedan vidare till proppskåpet. Den flätade skärmen, som väl ska vara jord, är avklippt i i jfb och är bara två lösa tåtar, en från matarkabeln och en från proppskåpet. Men den funkar ju som jord/nolla när jag mäter då nollskena och jordskena är byglade och den är ansluten till jord från mätarskåpet varifrån strömmen kommer. Blir det en korrekt installation om jag kopplar likadant? Men det känns konstigt att ansluta flätan till jord från mätarskåpet och klippa den i jfb. Eller ska det vara ett första skydd om någon sätter i spaden för djupt?

5. A
    Medlem · Stockholms län · 10 060 inlägg

Avemo

Medlem
    Du får nog lägga upp en bild på hur det är kopplat. Det går att koppla och använda antingen 4 eller 5 trådar i kabeln. Beroende på förutsättningarna kan det ena eller båda vara rätt.

6. H
    Moderator · Stockholm · 45 904 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om jag tolkar texten så har man alltså en fyrledarkoppling igenom jordfelsbrytaren, med kombinerad jord och nolla igenom jorfelsbrytaren. Det är i så fall ett väldigt grovt och farligt fel. Jordfelsbrytaren kommer inte att lösa ut om en maskin blir strömförande.

7. A
    Medlem · 31 inlägg

andrho

Medlem
    030FB2B6-22E3-46DD-8060-F71A69FE3B5D.jpeg
    17A27CAF-C6AA-4587-B01E-6502E8259DA1.jpeg
    CDE17FFB-2A01-426F-8FE3-87A0A718653D.jpeg

Första bilden visar mätarskåpet som matar ström till uthuset. Det är den vänstra kabeln med fyra ledare plus en flätad skärm som är ansluten till gemensam jord/nolla.
    Andra bilden visar proppskåpet i uthuset. En förskräcklig syn enligt mitt ganska okunniga öga. Kanske svårt att se, men jordskena och nollskena är hopkopplade.
    Tredje bilden visar en borttagen jfb och provisoriskt hopkopplade ledningar. Flätan hänger som synes fritt med sina två tåtar, rejält ärgad. Om jag kopplar ihop dessa tåtar ska väj jord- och nollskena separeras?

8. A

Avemo

Medlem
    Jordskenan sitter på två byglar. Den högra av dessa byglar har en skruv som kan förbinda den med nollskenan. Den skall vara dragen så att skenorna är ihopkopplade under förutsättning att centralen matas med 4 ledare och det inte finns jordfelsbrytare.

Jag tycker inte att centralen ser så farlig ut. Vad som är förskräckligt är skarven på kabeln. Skärmen är oxiderad och oskarvad. För att det skall fungera med jordfelsbrytare måste jordskena och nollskena kopplas isär. Skärmflätan skall användas till jord och den blå ledaren till nolla. Det finns en del fallgropar i att koppla in en jordfelsbrytare. Så se till att du är helt säker på att allt är rätt innan du slår på något.

9. B
    Medlem · 148 inlägg

byabin

Medlem
    Vad tänker du på? Jag har alltid sett det som valfritt och mest beroende på störförhållanden, enligt detta inlägg.

10. A

Avemo

Medlem
    Det finns olika kablar och olika tillämpningar. När det gäller kabeln på bilden (EKKJ?) är det helt i sin ordning att använda skärmen som jordledare. Faktiskt mer än så. Den skall i detta fallet ovillkorligen vara ansluten till jord.

11. B
    Medlem · 148 inlägg

byabin

Medlem
    Att den måste vara ansluten på matarsidan håller jag med om. Men måste den verkligen vara ansluten på mottagarsidan och vad är skälet till det isf? Har du någon bra referens att peka på? Det skulle vara intressant att lära sig mer! :)

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 886 inlägg
    Om skärmen fungerar som skyddsjord eller Pen-ledare så är det väl självklart att den måste vara ansluten i båda ändar?

13. A

Avemo

Medlem
    En huvudledning som det här är fråga om skiljer sig en del från en gruppledning. Under vissa omständigheter får nollan och jorden utgöras av samma ledare. Den kallas PEN-ledare och ett av villkoren för att få ha en sådan är att den är minst 10 mm². Efter den punkt i elanläggningen där PEN-ledaren delats upp i separata PE och N får de aldrig mer kopplas samman igen. Vidare kan inte en jordfelsbrytare fungera utan att det är uppdelat. Så snarare än att det är obligatoriskt att använda skärmen så är det i det här fallet obligatoriskt att ha fem ledare. Kabel på bilden har fem ledare med skärmen inkluderad. Utan att använda skärmen som jord kan man inte få jordfelsbrytaren att fungera.

Vill du läsa mer om det så läs om jordningssystem och särskilt TNC och TNS.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 166 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Finns inget som säger att du behöver använda eller ansluta den koncentriska ledaren öht om du nu tvunget vill vara motvalls. Däremot ger varje sunt och fackmässigt övervägande direkt att man använder den korrekta ledaren som PE vid areor < 10 mm2 och PE eller PEN i övrigt där det passar.

15. B
    Medlem · 148 inlägg

byabin

Medlem
    Vad tråkigt att du ser det som motvalls att man vill lära sig mer. Det jag reagerade på var "riktigt illa om skärmen inte är ansluten i båda ändar" utan vidare motivering. Det finns säkert goda skäl till det och kan mycket väl vara rätt, varför jag efterfrågade mer information.

Nu säger du att den koncentriska ledaren inte behöver användas över huvud taget men "sunt förnuft" att man gör det. Finns det verkligen inga bättre skäl?

Ur elsäkerhetsperspektiv vill du ha manteln jordad och då på matarsidan. Detta är alltså då ett kabelskydd och inte ett apparatskydd. Ur EMC-perspektiv vill du ibland undvika att manteln ger upphov till en strömkrets som kan störa signaler, men det gäller ju inte kraftkabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.