O
Jag har precis installerat en jfb och när jag mäter så löser den ut vid 50mA och på 19mS
Det är en vanlig 30mA
Kan den bli gladare om den får motionera lite? Det är ny hager... Eller blir det till att reklamera?

Hurpass säker är du på din mätning? Hur mäter du?

O
tja det är ingen Fluke... det är en Uni-T UT593 Men den borde vara hyffsat korrekt förhoppningsvis...

Mikael_L
Kolla tiden vid 1xIn och 5xIn.

Den ska lösa inom 300mS vid 1xIn (30mA) och inom 30mS vid 5xIn (150mA).

Roligt detta, jag var precis samma sak jag hade funderingar över för något år sedan.
Nuförtiden vet jag lite mer (men inte allt, lyckligtvis! :))
https://www.byggahus.se/forum/el/227015-tolka-och-resonera-om-mitt-installationstest.html

Enklaste och snabbaste med Uni-T UT593 är att köra med auto-läget.
(glöm inte att ställa in rätt typ av JFB först, troligtvis likströmskänslig i ditt fall och typström, troligen 30mA)
Och sen startar du testen, går till JFB'n och slår på den igen varje gång den löser. (ska ske 4 ggr)

Sen går du tillbaka till instrumentet och kollar alla värden med upprepade tryck på F3.
Först ska du få två värden med >2000mS
Sen två med en tid mindre än 300mS
Sist två värden med en tid mindre än 30mS.

Då har du testat en sekvens med alla tester Uni-T UT593 kan göra.
Tid vid 1/2*In, 1*In, 5* In och alla tester i 0° och 180°

Redigerat:
O
Tack för tipsen!
Jag ska göra en ny ordentlig mätning!

Alla JFB och PSA måste motioneras enl fabrikatens rekomendation, gissar dom flesta säger 2ggr/år.

O
Jo jag vet att de ska motioneras... :) Det är folk i allmänhet väldigt dåliga på... Men nu var jfb helt ny... och oanvänd... Så då kommer frågan om en helt ny jfb kanske kan behöva en promenad?
Påminner mig om att det är nog dags att ta en promenad med min jfb... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.