Mikael_L
Jag gjorde en installationstest av huset, garaget och friggeboden:
Protokoll:
profitest-matprotokoll-bh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som jag direkt upptäckte var ju att triptiden för två av JFB är för lång.
35 resp 45 mS.

Hur allvarligt är detta?

Edit:

45 ms vid 21 mA är väl kanske OK?

Redigerat:
Vid 1 x märkström gäller ju 300ms.
5x märkströmmen var det väl 40ms krav.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
mortirolo skrev:
Vid 1 x märkström gäller ju 300ms.
5x märkströmmen var det väl 40ms krav.
Stämmer detta så kan mina siffror knappast vara något problem ... ;)

Det intressanta i kråksången annars är att de i så fall felande JFB'arna är från Garo resp Siemens... ;)

Inget problrm med de värdena, du skulle mätt utan svep och bara mätt tid vid fast ström så hade man kunnat se ev skillnader mellan fabrikaten vid några repetitioner, vissa minskar och sliter in sig andra är mycket lika hela tiden där skiljs agnarna från vetet på sikt.

Har du jordtag vid friggan?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Har du jordtag vid friggan?
Nej.

3st C-10A säkringar + jfb i fasadskåpet. (ev B-kar, men då jag skrivit C10 i mätprotokollet så tror jag att det är det så, just då sprang jag ju runt och fixade och kollade allt.)
ca 15-20 meter EKKJ 4x2,5+2,5. TN-S
delas upp till 3 enkla faser i första kopplingsdosan i friggan.

edit:
Ja nu inser jag plötsligt varför du frågade.
I protokollet finns det ju ett värde för detta.

Jag har ingen aning om varför detta har dykt upp där, allt detta spydde ju instrumentet ur sig när det var mätt klart.

Jag kan ju också meddela att min (behörige) kompis knappt har en aning om hur något fungerar på sitt eget mätinstrument.
Han använder det tydligen endast till att ibland megga och ibland testa en JFB, men har aldrig låtit skriva ut ett protokoll. Utan kollar bara vad som står på displayen efter har gjort sitt testskott.

edit2.
Jag kan ju iofs radera detta värde för jordtaget, det kan ju inte vara korrekt på något som helst vis?

Redigerat:
Mikael_L
Som synes så har jag alltså slarvat och inte mätt PE-kontinuitet någonstans.
Jag kan kanske komplettera med det någon annan gång, här var det lite väl tidspressat.

Slingimpedansen har jag mätt på den grupp med längsta slingan på sista uttaget för varje central/JFB.
Så alla andra uttag har alltså bättre värden.

Fy på dig, kontinuitetsmätningen, eller åtminstone en visuell inspektion att skyddsledaren är på plats och är suverän är en förutsättning för att kunna mäta jordslingeimpedansen :mad:. Därigenom har du inte uppfyllt lagkravet på att en kontroll i betryggande omfattning gjorts innan idrifttagning. Du kan därmed ha utsatt halva Gävle för fara ;)

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
...eller åtminstone en visuell inspektion att skyddsledaren är på plats och är suverän...
Ja alla apparater hade ju alldeles nyligen monterats av främst mig själv, så den visuella inspektionen var ju gjord.

Men visst, man kan ju glömma att koppla en ledare (men lite märkligt om man inte upptäcker att en hänger oinkopplad när uttaget ska skruvas dit) eller att man misslyckas i någon kopplingsklämma eller wago.

Men det kan som sagt komma att ske en kontunitetskontroll vilket år som helst. :)

Mikael_L
I övrigt ser väl allt OK ut?
Ik 219A löser väl en C10 dvärg på OK tid?
Jag kommer ju just nu på att jag inte mätt Zf och Ik på spisens och VP 16A-grupp.
Men kortare ledningar och 2,5 mm2 borde borga för att det inte är några problem.

Vad betyder kolumnen Bsp [V] för JFB?
Jag har hört en term "restspänning" , är det samma?

Mikael_L
Jag ska väl inte glömma att detta är ett konsumentforum. :o

Finns det intresse för lite förklaringar vad som är testat, varför och hur?
Och lite förklaringar till alla mystiska saker i tabellen?

hand upp i så fall !!

• Gilla
llehs
  • Laddar…
En C10 dvärgbrytare kräver ju 100A för att lösa ut i tid. Sen ska man ju till det uppmätta värdet använda en "säkerhetsfaktor" på 1,3 (1,5). Installationsreglerna tar upp faktor 1,5, men 1,3 ska vara ok. Så max 150A, då med hängslen och livrem.

👋
/Mattias

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vad betyder kolumnen Bsp [V] för JFB?
Jag har hört en term "restspänning" , är det samma?
Det är vad som brukar kallas beröringsspänning och ska ligga under 50V. Dvs den spänning som skyddsjordade delar vid och uppströms felstället skulle anta mot sann jord vid fel. Och allt annat än i princip noll är inte vettigt i de här fallen.

Konstig beteckning, borde ju heta Ub [V]..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.