Jag var ute och kände lite på hyveln. Det flexar lite mer längst ut på anhållet om man inte spänner fast den på mitten men själva stödet i höjdled påverkas inte alls så rent teoretiskt borde man klara sig utan infästningen på mitten. Men det känns bättre när man drar åt där också, blir mer stumt, men riktningen på flexet borde som sagt inte påverka hyvelresultatet.

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Upptäckte också varför jag har upplevt problem med att anhållsvinkeln ändras när jag för anhållet fram och tillbaka. Det ändras bara mellan 2 lägen. Anhållet glider på mitten på 2 plastbrickor som ger det stöd i höjdled. När dessa brickor kommer utanför själva gjutjärnsbordet så landar de på ett plåtskydd som är skruvat ovanpå högra gångjärnet och fjädern. Detta plåtskydd ligger ca 0,6mm lägre än inmatningsbordet och när man knuffar ut anhållet på detta så tippar det en aning och vinkelfelet inträffar.

Borde vara rätt enkelt att shimsa upp denna plåtdel så den hamnar i nivå med inmatningsbordet.
Gjutjärnsbord av en maskin med anhåll och plastbrickor, inklusive insexnycklar på bordet och en sugslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förskjutning av anhållet på gjutjärnsbordet med synlig höjdskillnad mot plåtskyddet.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Dum konstruktion här. Plåtdelen har bara stöd ca 15mm närmast bordet, där skruvarna sitter. Resten hänger i luften så trots att jag shimsade upp denna del så flexar ytterkant ned om man för anhållet ända ut mot ytterkanten. Det blev således bättre men inte tillräckligt bra. Får väl helt enkelt låta bli att kantrikta precis där ute och komma ihåg att planrikta där istället (för att slita bordet och stålen homogent).

Liten fråga till spiralkutterägarna, @vectrex @mattiasp

Ställer man höjden på utmatningsbordet likadant som om man har vanliga stål? Jag har alltid kört riktad planka som ska flytta sig 2-3mm, ungefär som i manualen. Är det samma regel för spiralkuttern? Ser inte varför det skulle va annorlunda men ville dubbelkolla då mitt utmatningsbord sitter högre än så, plankan flyttar sig inte alls.

Diagram som visar inställning av utmatningsbordet för spiralkutter och riktad planka med 1mm mätmarkör.
Skapa konto

Ola C Ola C skrev:
Liten fråga till spiralkutterägarna, @vectrex @mattiasp

Ställer man höjden på utmatningsbordet likadant som om man har vanliga stål? Jag har alltid kört riktad planka som ska flytta sig 2-3mm, ungefär som i manualen. Är det samma regel för spiralkuttern? Ser inte varför det skulle va annorlunda men ville dubbelkolla då mitt utmatningsbord sitter högre än så, plankan flyttar sig inte alls.

[bild]
Borde kanske låta bli att svara då jag inte har någon koll. Utgick från att hyveln var inställd rätt från början och den har alltid hyvlat som en dröm. Därför har jag aldrig justerat något, men utgår från att det skall vara som på en kutter med raka stål.

V vectrex skrev:
Utgick från att hyveln var inställd rätt från början och den har alltid hyvlat som en dröm.
Rätt inställd ska man nog inte räkna med... men hyvlar den som en dröm så ska man ju inte börja ratta på inställningarna.:)

Snabbkoll!

V vectrex skrev:
Snabbkoll! [video]
Ser perfekt ut, imorron rattar jag ner utmatningsbordet.

Vectrex inställning ser bra ut. Det är väldigt snabbt gjort att flytta ned bordet, eftersom det har parallellogram även på utmatningssidan.

mattiasp mattiasp skrev:
Vectrex inställning ser bra ut. Det är väldigt snabbt gjort att flytta ned bordet, eftersom det har parallellogram även på utmatningssidan.
Jo jag såg det, verkar va snabbt fixat.

Produktutveckling!

....inte från Felders sida då utan från mig:). Mycket är aningen bättre på nya a3-31an men det verka som pengarna va slut när de skulle göra nytt vred till kutterskyddets höj- och sänkning. Nya vredet e rejält plastigt o taffligt o framförallt väldigt litet jämfört med gamla. Störde mig direkt på det.

Det väl meningen att man ska "hålla ner fjädern" (=trycka på kutterskyddet) för hand när man rattar på vredet men ibland har man bara en hand o nya vredet och dess ca 3 varv gänginsats löpte hög risk att bli gängsallad inom en inte alltför avlägsen framtid om man använde det för att skruva "mot fjädern".

Så, gammalt hederligt bakelitvred från bra att ha lådan, 20mm gänglängd, uppborrat o fixat så den något udda biten gängstång får plats.

Nu e det bra snurr i vredet o funkar även att skruva mot fjädern. Ungefär lika bra som vredet på förra generationens hyvel.:cool:

Två olika storlekar av vred mot vit maskindel, nytt plastigt vred till vänster, moddat bakelitvred till höger.
Skapa konto

Produktutveckling by Felder. Nya generationens vred till vänster gamla till höger

Närbild av ett svart plastvred med synliga slitage och gängskador inuti.
Skapa konto

Begynnande gängsallad

Nytt och gammalt vred för maskinskyddets justering på en arbetsbänk, med större bakelitvred till vänster.
Skapa konto

Produktutveckling by Ola. Vred från bra att ha lådan moddat o monterat.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan N Eriksson och 7 till
  • Laddar…
Hur känsliga är inställningarna på era hyvlar om man skulle rulla dem en bit? Ofta är kanske inte golven helt plana och min gamla Jonsered på 600 kg var ändå känslig om den inte stod på samma ställe. Minsta ändring i golvet syntes direkt på hyvelborden om man mätte med rätskiva. Jag är inne på att byta till en ny/nyare Hammer a3 och ser en klar fördel med att kunna rulla undan maskinen men vill inte stöta på samma problem som jag hade med den gamla gjutjärnshyveln.

Skånelängan Skånelängan skrev:
Hur känsliga är inställningarna på era hyvlar om man skulle rulla dem en bit? Ofta är kanske inte golven helt plana och min gamla Jonsered på 600 kg var ändå känslig om den inte stod på samma ställe. Minsta ändring i golvet syntes direkt på hyvelborden om man mätte med rätskiva. Jag är inne på att byta till en ny/nyare Hammer a3 och ser en klar fördel med att kunna rulla undan maskinen men vill inte stöta på samma problem som jag hade med den gamla gjutjärnshyveln.
@Ola C har skrivit om detta tidigare. Han hade samma problem med sin Hammer A3-31.

Själv har jag inte märkt av några sådana problem och jag flyttar runt min hyvel rätt mycket (ut från väggen åtminstone). Men mitt golv är väldigt plant, inom någon enstaka mm hela ytan.

Mitt golv lutar ner mot golvbrunnen centralt i verkstan och lutningen är lite olika. Invid väggen där hyveln stod parkerad va det ganska vågrätt och dit där den rullades vid användning va det rätt mycket lutning. Detta fixade den inte riktigt utan att tappa inställningar. Hade tejpbitar på golvet för att positionera den på samma ställe vid varje användning och det gjorde det väl lite bättre. Nya a3-31an står på ett o samma ställe alltid, utan hjul.

Ja det är nog det får bli om golven har lite ojämnheter. Man får helt enkelt markera ut en plats där man ställer in maskinen så man kan vara säker på att inställningarna stämmer vid en ev flytt.

Använder ni förlängningsbord på planhyveln? Den har ju rätt kort bord och då inte så mycket stöd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.