Jag är sugen på en ny A3 med spiralkutter då det aldrig kommer ut några sådana eller Felders begagnade. Jag kan inte riktigt för min egen del motivera den större kostnaden för en ny AD 741 så det får bli en Hammer istället.

Min gamla hyvel hade ett bord på 2000 mm medan en A3 är på 1400 mm. Jag kommer hyvla en hel del på ca 2000-2300 mm men nog väldigt sällan längre än så. Rekommenderar ni bordsförlängning på in- och utmatningssida? Hur gör ni med planhyveln, har ni förlängning där med?

Skånelängan Skånelängan skrev:
Jag är sugen på en ny A3 med spiralkutter då det aldrig kommer ut några sådana eller Felders begagnade. Jag kan inte riktigt för min egen del motivera den större kostnaden för en ny AD 741 så det får bli en Hammer istället.

Min gamla hyvel hade ett bord på 2000 mm medan en A3 är på 1400 mm. Jag kommer hyvla en hel del på ca 2000-2300 mm men nog väldigt sällan längre än så. Rekommenderar ni bordsförlängning på in- och utmatningssida? Hur gör ni med planhyveln, har ni förlängning där med?
Jag har förlängarna men dom ska nog mer ses som materialstöd, typ som en rullbock, än en riktig välkalibrerad förlängning av hyvelborden. Lastar du tunga saker på hyveln orkar inte förlängarna hålla sig i inställd läge i våg med hyvelborden utan dom böjer ned. Kör aldrig med dom på planhyveln, ibland på rikten men man ska som sagt va medveten om att de bara är stöd.

Nej jag trodde tyvärr det var lite åt det hållet och att AD 741 med sitt längre bord då skulle vara en hel bättre där. Tyvärr till en helt annan prislapp, och för mellanskillnaden får man mycket annat.

Då får det nog bli en beställning med förlängning till rikten, klocka för fininställnig samt spiralkutter. :D

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Nej jag trodde tyvärr det var lite åt det hållet och att AD 741 med sitt längre bord då skulle vara en hel bättre där. Tyvärr till en helt annan prislapp, och för mellanskillnaden får man mycket annat.

Då får det nog bli en beställning med förlängning till rikten, klocka för fininställnig samt spiralkutter. :D
Jag har också länge klurat på lämplig hyvel och snarare tittat på A3-41 just för att jag uppfattat att den har ett längre bord, 1800mm? Borde kunna vara ett mellansteg innan ad741?

Jo och det var en sådan efter mycket funderande som till slut beställdes.
Jag var först helt bestämd på en Felder men tyckte det blev för mycket pengar och valde A3-41. Jag har dock nu i efterhand ändrat min order och har beställt en Felder, tyvärr är leveranstiden för alla Hammer och Felder november månad så det dröjer innan jag får den.

P
Jo och det var en sådan efter mycket funderande som till slut beställdes.
Jag var först helt bestämd på en Felder men tyckte det blev för mycket pengar och valde A3-41. Jag har dock nu i efterhand ändrat min order och har beställt en Felder, tyvärr är leveranstiden för alla Hammer och Felder november månad så det dröjer innan jag får den.
Finns det inga showroom maskiner någonstans de kan plocka?

Anledningen till den långa leveranstiden ska tydligen bero på att fabriken fått stänga en månad pga corona och att man haft reklam i tv i tyskland som genererat massor i försäljning

P
Anledningen till den långa leveranstiden ska tydligen bero på att fabriken fått stänga en månad pga corona och att man haft reklam i tv i tyskland som genererat massor i försäljning
Jotack, jag vet. Min hyvel skulle skickas från Tyskland, men de vägrade. Jaså, Tv-kommersen kände jag inte till:crysmile:

Vad fick dig tillbaka till ursprungsidén med felder? Vilken modell?

• Gilla
kf7
  • Laddar…
Det var inte på något sätt ett enkelt beslut men jag hade tidigare en rikthyvel som var 2000 mm lång och jag har flera projekt som väntar där jag kommer hyvla längre plank och kände att den mindre hammern blev för kort. Det var rätt stort hopp i pris till A3-41 samtidigt som jag ville ha Feldern med elektrisk höjning vid planhyvling, bättre gjutjärnsbord, bättre skydd mot kuttern mm mm. Jag hade nog varit nöjd med Hammern också men jag har hela tiden egentligen tittat efter Feldern. Jag räknar också att ha maskinen väldigt länge då det inte är aktuellt att gå tillbaka till separat rikt/planhyvel

Hoppas att du inte valde bort helixkuttern i slutändan.

mattiasp mattiasp skrev:
Hoppas att du inte valde bort helixkuttern i slutändan.
Nej det är det största kravet så spiralkutter kommer den få.

Swedendro verkar dock ha svårt att sälja sitt utställningsex av A3-31, jag tror det är tredje gången de lägger ut den. Den här gången med höjt pris. ;)

https://www.blocket.se/vi/80210419.htm

Kan det vara ett försäljningsknep?

Med Felders sommarkampanj så blev mitt pris på en A3-31 41 000 kr inkl moms med spiralkutter, bordsförlängning och klockan för fininställning.

U
Jag tycker allt över typ 1,5m är meckigt på min A3-31, så tror du valde rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.