Ny hyvel, Hammer A3-31 vs Moreten H410

16k läst  203 svar

1. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag tror att det skulle kunna vara en möjlighet om man byter 2-3 stycken i rad i båda ingångarna. Skären överlappar varandra rätt mycket. Ytan efter kutterslagen är mindre uttalad jämfört med en traditionell kutter. Men om man synar ytan är den mer våffelmönstrad än randig, som efter en vanlig kutter.

2. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Sådärja, de nyinköpta förlängningsborden monterade o injusterade, nu är jag redo att hyvla flaggstänger.:geek:

Borden va inte direkt plana sett från kortänden, breda delen i mitten av profilen är typ 0.3 högre än sidorna, ni ser det glipar rätt rejält till vänster när vinkelhaken vilar på mittdel och högersida. @vectrex (och ni andra också med input) är ditt förlängningbord plant?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190415_195001.jpg

IMG_20190415_200854.jpg

3. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ska kolla ikväll när jag är hemma från jobbet! Men spontant har jag svårt att tro det då jag mätte in andra ledden väldigt noga mot bordet. Kan ju ha mätt på bara ett ställe, men jag tror inte det.

4. J
    Medlem Nivå 3
  5. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    När ändå hyveln är upp till diskussion igen. Jag funderar på att borra ur nitarna som håller plaststosen mot plåtdelen av spåntratten. Sen tillverka en egen del som har 160mm anslutning. Skulle vilja ansluta 160mm slang direkt och slippa strypa flödet med 120mm slang där. Någon som gjort något liknande? Själva öppningen i plåtdelen har betydligt mycket större area än den cirkulära 120mm anslutningen så det borde fungera bra att göra så?

6. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Där ser man. Anade nästan det. Jag har ca 0.3 diff per sida och det betyder i praktiken att den enda del av förlängningen som är i kontakt med ämnet är den bredare sektionen i mitten. Jag kan tycka det är rätt dåligt även om det kanske inte är hela världen då man mest är ute efter materialstöd. Har i alla fall mailat Swedendro därifrån jag köpte förlängningarna, får se vad dom svarar.

Vad beträffar spånstosen ser jag inga hinder för operationen du beskriver.

7. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Inte så snyggt, men borde gå att lägga på några lager tejp för att ta upp skillnaden. Skall kolla min förlängning när jag är hemma.

8. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Nä min själ. Jag betalar inte 1300 spänn för en stump aluminium som ska behöva tejp på arbetsytan för att bli plan, för mycket vietnamlagning för min sinnesro.:(

• Laddar…
  9. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ja, ser ut att vara likadant på min.
    E34C5D7E-CF9D-46AF-9E16-6EEBB679244C.jpeg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: