64 815 läst ·
307 svar
65k läst
307 svar
Ny hyvel, Hammer A3-31 vs Moreten H410
Ja, jag tvekade länge innan jag taggade dig. Skulle inte gjort det.mattiasp skrev:
@Daniel_N ok då blir det dyra stål då o så åker jag med de gamla till sliperiet o ser vad dom säger.
@Ola C Du borde väl förstå att jag knappast har lyckats slita ut några stål på de knappa två år som jag haft hyveln. Dessutom så fick jag med en extra uppsättning stål så det lär nog ta ett tag innan jag behöver köpa nya. Men jag kan försöka komma ihåg att kolla vad det står på paketet.
Du har väl också vändskärstål? Jag vet inte hur pass bra det fungerar att slipa om dessa. Men det kanske bara är postningen som påverkas en aning isåfall. Behöver det inte tas för mycket så funkar det kanske.
Du har väl också vändskärstål? Jag vet inte hur pass bra det fungerar att slipa om dessa. Men det kanske bara är postningen som påverkas en aning isåfall. Behöver det inte tas för mycket så funkar det kanske.
Asså jag taggade alla jag visste hade hyveln utan någon eftertanke om ni använde den eller ej. Att @mattiasp s spiralkutterstål är i nyskick vet jag ju sen @jac påpekade att mattias inte använde sina maskiner i någon större utsträckning....men tänkte ni andra kanske bytt.
Ja det är vändskär, slipas dom jämnt o bra är det förhoppningsvis bara att ratta ner utmatningsbordet när de ska återmonteras.
Ja det är vändskär, slipas dom jämnt o bra är det förhoppningsvis bara att ratta ner utmatningsbordet när de ska återmonteras.
Fattade inte att du hade vändskär. Det hade jag inte gett mig på att slipa. Ska det göras tillräckligt bra så undrar jag om det inte blir ganska nära priset för nya stål.
Nu håller jag å andra sidan med dig om att 400+moms är jäkligt dyrt, tersastålen kostar ju en bråkdel av det. Är det ngt hammer-system?
Nu håller jag å andra sidan med dig om att 400+moms är jäkligt dyrt, tersastålen kostar ju en bråkdel av det. Är det ngt hammer-system?
Om jag försöker att inte tramsa. Det är nog inte så ofta man byter eggarna för att de har blivit regelrätt slöa. Oftast blir det hack i eggarna för att man har hyvlat i grus, spik, klammer och hårda knastar. Det leder till spår i det man hyvlar. Eller egentligen blir det ju inte spår, utan små upphöjningar. De slipar man ju ändå bort ganska lätt. Men det är irriterande.
På den tiden jag hade HSS i hyveln bytte jag nästan alltid för att det hade blivit hack, och inte för att det hade blivit slött. Därmed skulle jag ha övervägt att välja de billiga stålen. Eller egentligen hade väl inte just jag inte valt dem, eftersom jag inte resonerar rationellt ekonomiskt när det gäller verktyg.
Jag har faktiskt hyvlat en del skitvirke men nya hyveln, men den verkar vara helt immun mot hack i eggarna. Jag har några riktigt räliga brädor som har suttit som golv i ett gammalt, numer rivet, båthus. Då kommer kuttern att få bekänna färg. Jag är väldigt nyfiken på hur de ser ut inuti. Troligen alldeles rosa.
På den tiden jag hade HSS i hyveln bytte jag nästan alltid för att det hade blivit hack, och inte för att det hade blivit slött. Därmed skulle jag ha övervägt att välja de billiga stålen. Eller egentligen hade väl inte just jag inte valt dem, eftersom jag inte resonerar rationellt ekonomiskt när det gäller verktyg.
Jag har faktiskt hyvlat en del skitvirke men nya hyveln, men den verkar vara helt immun mot hack i eggarna. Jag har några riktigt räliga brädor som har suttit som golv i ett gammalt, numer rivet, båthus. Då kommer kuttern att få bekänna färg. Jag är väldigt nyfiken på hur de ser ut inuti. Troligen alldeles rosa.
Va säker på att du hade en a3-26aB badtastex skrev:
Ja det va lite det jag var o inne på, eftersom jag aldrig heller byter stål pga att de blivit slöa skulle jag lika gärna kunna köra på de billiga...som jag inte hittat på nätet i sverige, bara felders e-shop i nåt annat land. Ska ringa runt o fråga lite imorron.mattiasp skrev:
På den tiden jag hade en vanlig rak kutter så fick jag också hack men jag var lite för snål för att slipa om dem för det så jag förskjöt knivarna lite i sidled sinsemellan så kunde man nästan helt få bort effekten av hacket (om det inte var för stort eller djupt). Det kanske inte fungerar med moderna ”postningsfria” knivar?Ola C skrev:
Med min spiralkutter har jag inte fått ett endaste hack än. Jag har ändå kört en 80 år gammal 160x160 stolpe som legat i grunden på en sjöbod. Den borde innehålla en del skit men inget som märkts. Verkar som sagt ovan vara immun mot hack.
Jag skulle tro att det är någon form av standard vändskär även i hammerhyvlarna.
Du ska få några tips på företag jag brukar fråga sl verktyg i Lindås liten enmansfirma men han är duktig på att hitta lite mer udda stål ett annat företag är woodcontrool det känner fler till förmodar jag.
Du ska få några tips på företag jag brukar fråga sl verktyg i Lindås liten enmansfirma men han är duktig på att hitta lite mer udda stål ett annat företag är woodcontrool det känner fler till förmodar jag.
Ola C skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fnas som ligger runt hyveln?
Och säcken här var konstigt nog full av samma sak så den fick jag nyss byta men det fortsätter att komma mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg