V vectrex skrev:
Haha! Snyggt! Men jag hade nog mer förväntat mig nåt helautomatiskt system när det kommer från dig!
Jo jag har sett en snubbe på youtube som fixat det men jag är sjukt dålig på el o styrning o stegmotorer o sånt där.

Ola C Ola C skrev:
Jo jag har sett en snubbe på youtube som fixat det men jag är sjukt dålig på el o styrning o stegmotorer o sånt där.
Äsch, du kan väl lära dig!

Jag lyssnar.
Personligen är jag inte så störd av vevandet. Samtidigt har jag en liten motor, frekvensomriktare och en snäckväxel i bra-att-ha-lådan. Jag har funderat länge på vad man skulle kunna ha den till. Att plocka fram skruvdragaren och montera ett verktyg i den går bort. Då går det fortare att veva.

Ola C Ola C skrev:
Om vi kan lura in @mattiasp på det här tror jag han kan sätta ihop en sån här lösning som vi andra kan kopiera sen.
Det där ser ju riktigt smutt ut, klart intressant.(y)
Synd att det inte går att se bilderna utan att vara reggad där.

mattiasp mattiasp skrev:
Personligen är jag inte så störd av vevandet.
Det var inte jag heller förrän de senaste veckorna när jag haft möjlighet att hyvla lite mer. Det är sådant man noterar först när man faktiskt börjar använda verktygen. ;)

jac jac skrev:
Det var inte jag heller förrän de senaste veckorna när jag haft möjlighet att hyvla lite mer. Det är sådant man noterar först när man faktiskt börjar använda verktygen. ;)
Jaha du. Medlem sen 2007 ser jag....Du har alltså suttit o väntat i 11 år på att slänga den kommentaren på någon?!? Måste kännas bra ;) haha

• Gilla
Vidbäcken och 3 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Det där ser ju riktigt smutt ut, klart intressant.(y)
Synd att det inte går att se bilderna utan att vara reggad där.

Jag vet inte om jag ska vara stolt eller kränkt av att få den kommentaren slängd på sig.... ...av jac av alla människor! Jag vet sju att jac har lite svårt för att bestämma sig för saker, så den karamellen har sugits på länge. Jag tror att jag bestämmer mig för att vara stolt.

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Ingen åsikt om jac vs mattias verktygsanvändning (det minfältet vågar jag inte trampa in på) men det finns tillfällen då iaf jag skiftar mellan rikt o plan hyfsat ofta. Sågning av kantlister eller faner är ett exempel. Brukar rikta 2 sidor, bandsåga 2 delar, rikta 2 sidor osv tills plankan är för klen för att rikta då kör jag den i planen. Vad är det att veva , kanske 80 varv?, gånger två. När man skiftat mellan rikt o plan 5 gånger på en dag har man snurrat vevj@veln 800 varv.

En annan idé jag hade var att bygga en typ 120mm hög distansbox att knuffa in på planbordet. Med den på plats har man fortfarande 100-0mm i användningsområde (man tar 120 av totala 220) och slipper merparten av vevandet, utgångsläget blir 50mm om man haft bordet på 170 (vilket jag har för mig är default för rikthyvling).

Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Distansbox idéen låter lovande. Den ska jag prova vid tillfälle.

På tal om nåt helt annat. Nu när jag ändå meka med höjdrattandet tänkte jag passa på att smörja pelaren. "Häll maskinolja i hålet på pelaren" står det i manualen. Jaha, sagt o gjort, kändes dock ytterst märkligt att hälla olja i ett blint hål. Kan nog sammanfatta det med att ungefär samma volym olja som hälldes i hålet rann ut på golvet inom en inte alltför lång stund. Är det jag eller manualförfattaren som är lågbegåvad?

Inte gjorde det nån vidare skillnad på pelarens glidmotstånd heller. Lite WD40 däremot på pelarens mantelyta gjorde markant skillnad.

Oljeutsläpp på betonggolv bredvid en röd maskinpelare med hjul legs
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ola C Ola C skrev:
Är det jag eller manualförfattaren som är lågbegåvad?
Hyveln är nog trasig..ska jag komma förbi och plocka upp den så kan du köpa en ny hel?

;)

Annars ser jag en ny fantastisk jigg byggd med hjälp av en akvariepump..som fäster längst ner under pelaren och sen pumpar upp oljan till hålet i toppen igen..

(Hemma med sjuk son, får roa mig genom att skriva onödiga saker på forumet)

• Gilla
Shakula och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hyveln är nog trasig..ska jag komma förbi och plocka upp den så kan du köpa en ny hel?

;)

Annars ser jag en ny fantastisk jigg byggd med hjälp av en akvariepump..som fäster längst ner under pelaren och sen pumpar upp oljan till hålet i toppen igen..

(Hemma med sjuk son, får roa mig genom att skriva onödiga saker på forumet)
Lugnt, jag blir också på tramshumör när jag är hemma o rastlös.:D. Du har tyvärr inte plats för en hyvel till annars kunde du fått den.

Hittade denna tråd på ämnet https://sawmillcreek.org/showthread.php?241270-Hammer-A3-31-lubrication. Det finns alltså en gängstång inuti pelaren, gissningsvis i centrum (?), och det borde vara denna stång som ska smörjas, då behövs en lite längre pip och inte bara "häll olja i hålet" Jag skulle nog påstå att det är manualförfattaren som är lågbegåvad.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vilken manual läser du egentligen @Ola C?
Illustration av smörjning av höjdspindel på en hyvelbänk med numrerade delar och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V vectrex skrev:
Vilken manual läser du egentligen
Den svenska manualen som skickades med min maskin. Det ser inte ut som i din manual (min maskin är ju den förra modellen). Det är alltså hål 2 i din manual det står man ska hälla olja i, tyvärr har dom missat att visa vad som är hål 2 men i min manual är det utsatt.

Ola C Ola C skrev:
Den svenska manualen som skickades med min maskin. Det ser inte ut som i din manual (min maskin är ju den förra modellen). Det är alltså hål 2 i din manual det står man ska hälla olja i, tyvärr har dom missat att visa vad som är hål 2 men i min manual är det utsatt.
Feldergruppens översatta grejer ger jag inte mycket för. Har inte kikat i min egna manual, den där var första bästa jag hittade på nätet.

Av nyfikenhet, vad är det som skiljer på våra modeller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.